Avsluttet_1 Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
El Capitan Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Hva sier'n Michael Dell nå da tro? Har ikke Dell embedded PC. Pussig - har ikke mannen en båt? Embedded Pc for båt er behandlet i en tråder tidligere her, en av disse. Hva er den beste båt-laptop? Fastmontert båt-pc Hvilke modeller finnes. Det er ikke godt å si! He he.. Godt det er mange ansatte å "gjemme seg" blandt Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 For å holde oss til tråden. Det finnes bærbare pcèr til maritimt bruk. Har linket til dette tidligere i tråden. Men siden pris henger sammen med kvalitet vil alt annet enn dagslysskjerm være bortimot bortkastet. Dette har med volum i produksjon å gjøre. Min løsning har vært som jeg tidligere har sagt vært en nettbook (Asus Eee 1201H koblet til en Olorin dagslysskjerm) Dette fungerer mere enn perfekt. Totalpris ca 10.000,- som er ca halv pris av en maritim laptop. Vil jeg surfe på nettet og samtidig spare strøm tar jeg med meg Eee pcn inn i lugaren og koser meg. Er jeg redd for fuktighet finnes det trådløse tastatur og mus til en billig penge. Da kan PCn ligge under dyna i lugaren. Det finnes garrantert ingen laptop i 5-6.000 kroners kalssen som kan komme i nærheten av den lesbarheten jeg har. Og de som ikke har sett en Olorin skjerm i bruk vet ikke hva de snakker om. Forskjellen er formidabel. Den bruker strøm, men kan dimmes ned til å bruke samme stømtrekk som en vanlig skjerm. Og Eee pcn holder ca 5-6 timer pr opplading, og kan også brukes hjemme slik jeg gjør her og nå Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Som det ble nevnt her, så finnes det en del skjermer som er beregnet for bruk på broløsninger og andre maritime installasjoner. Jeg selger utstyr fra Elektronix for noen hundre tusen i året, og kjenner derfor den leverandøren best av slike, og kan bekrefte at de har rimelig bra utvalg av denslags. I motsetning til de fleste pc-forhandlere, så har de også knallbra kunnskap om produktene de selger, og hva som egner seg til ulik bruk. Men det er ikke forbruker-elektronikk, og prisene gjenspeiler dette. Et poeng for skjermer som skal monteres i styrehus, er eksempelvis enkel dimming av lys. En skjerm som er tydelig i sollys, vil blende deg i mørket hvis den ikke dimmes. Kanskje ikke så vesentlig på en fritidsbåt, men i andre sammenhenger er det uholdbart å måtte fikle med innstillinger for å redusere lysstyrke. Jeg lovte en sammenligning av kostbar Lenovo-pc og Dell ATG mht bruk i sollys ...kommer i morgen :) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Det finnes faktisk en tråd her inne om en kar som plukket fra hverandre flatskjermen og satte inn sterkere bakgrunnsbelysning. Imponerende! Med dagens LED-teknologi bør ikke lysintensitet være noe problem, men skjermen må også ha kontraststyrke nok. Jeg er ikke i tvil om at separate skjermer takler dette til en stor strømkostnad. Spørsmålet er hvilke portable PC-er som har ekte dagslysskjerm til en overkommelig pris for forbrukere som betaler av egen lomme. Venter i spenning - ennå. F.eks er Lenovos T-serie ("proff-serie") ingen garantist for lysstyrke og kontrast. Spesifikasjonene må leses med lupe, om de finnes. Reflekser er også et tema i lysformidling. Blanke lyssterke skjermer som gjør seg godt i butikken kan være ubrukelige ute. Til maritimt bruk forventes også en viss motstandsyktighet/drenering for på vann på tastaturet og elektronikkens overlevelse. Det har ikke billig-PC'ene ennå. Redigert 4.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thp Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 toshiba lager flere maskiner med transflective skjermer. disse er helt suverene i sollys. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Flott! Kan du legge inn link til et par eksempler? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
thp Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) her er en link til en som tester på youtube jeg vet det finnes 2.maskiner fra toshiba r500 og r600 portege. har r500 selv og den har fungert utmerket i 3.sesonger på sjøen. Redigert 4.August.2010 av thp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thp Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 her er r600 Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Tror det er på tide å definere "dagslyskjerm". Har forsøkt tidligere i tråden. Du kan se skjermens innhold skarpt med detaljer og alle fargenyanser (antagelig farger for kart i vår sammenheng) uansett solens stilling på himmelen. Kan det være at de som sier de ser helt fint i dagslys faktisk har noen form for skygge rundt eller over skjermen? Den minste skygge endrer skjermens evne til lysformidling radikalt! De fleste merkene kjøper alle fra de samme fabrikkene. Det skiller litt i konstrastbelegget (skjermen foran "skjermen"). Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Tror det er på tide å definere "dagslyskjerm". Har forsøkt tidligere i tråden. Du kan se skjermens innhold skarpt med detaljer og alle fargenyanser (antagelig farger for kart i vår sammenheng) uansett solens stilling på himmelen. [uthevet av Snekker'n] Jeg synes din definisjon er meget god. Kan ikke se at det finnes en faktor/nøkkeltall som setter noen verdi på dette begrepet. Hadde vært fint med en dagslys-koeffisient.... Blir lett mye synsing om at "jeg synes at" denne skjermen er god/dårlig å se på. Begreper som "transflective" skjerm og "WXGA Wide View Outdoor Viewable LED Display" brukes for å beskrive ulike skjermer. Er dette ulike teknologier? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 (redigert) Begrepene her er nok fra en amerikansk reklamevirkelighet der ordene kan være ganske oppblåste. "transflective" er et nytt ingeniør/reklameord sammensatt av to ord som henspeiler på det faktum at man egentlig ikke trenger bakgrunnsbelysning i dagslys. Skjermen skal da tilpasse seg lysforholdene rundt den. I mange tradisjonelle skjermer (for tiden) kan det være nødvendig med bakgrunnsbelysning også utendørs. "Wide View" (underforstått angle / vinkel) betyr at du kan se på skjermen fra siden, ikke bare rett forfra. Wide betyr også "bred skjerm" fordi W'en i WXGA står for Wide og XGA for oppløsningen på skjermen, større enn f.eks VGA og SVGA. "LED" om skjermer betyr vanligvis type bakgrunnsbelysning på skjermen. Tidligere var lysrør brukt. Lysrør forsvinner nok helt ut av markedet for moderne PC'er. Edit: Den teknisk interessert kan se her: Transflective teknologi og her : Wikipedia-artikkel om bakgrunnsbelysning i skjermer Ny strømbesparende samt lys- og kontrast-sterk teknologi kommer fordi markedet krever stadig større skjermer til ulike duppeditter som skal veie lite. (Litt artig at den eneste virkelige på-stranden-PC jeg har hatt var en gammel Zenith med to diskettstasjoner. Batteriet varte en stund fordi bagrunnsbelysningen kunne slås helt av. Det var mildt sagt lav-oppløselig skjerm. Men som skrivemaskin var det helt OK, før mus og farver gjorde sitt inntog i PC-verdenen) Redigert 5.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Interessant lesing. Men da forstår jeg i alle fall ikke hvorfor Dell-selgeren jeg pratet med i går hardnakket påsto at ATG-skjermen var av gammeldags teknologi og ikke var noe å satse på! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Googla konas pc i dag som hun har fra jobben. En HP Elitebook 6930p Så leser jeg: Har bestått omfattende MIL-STD 810F-testing. Denne nydesignede bærbare PCen har blitt testet ved ekstreme temperaturer på 60°C og 29°C, og tilfredsstiller Military Standard 810F når det gjelder vibrasjon, støv, fuktighet, høyde over havet og høy temperatur. Pokker jeg ble misunnelig og fikk lyst på en selv, men prisen Veiledende pris fra Kr 13132 Eksl. mva Ja, da var jeg tilbake på Elkjop.no igjen. Tenker meg en pc til rundt 5000,- Lurer på om det er lurt å velge led skjerm (min 15,6) og noen har noen tips? Redigert 21.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Litt enkelt svart: De fleste "forbruker"-PC'er du finner i de store utsalgs-stedene er for hjemmemarkedet og har lavere kvalitet i chassi, hengsler, "vanntetthet" osv. Bedrifts-PC'er tåler mer og koster mer. For HP's vedkommende er det "business"-modeller og for Lenovo er det PC-er med andre bokstaver enn B og G (for tiden) Selv er jeg begeistret for X-serien til Lenovo pga lett vekt, rask PC og fleksibel batteriløsning og medfølgende dokking med mulighet for å lade et ekstra batteri. Men det er det dobbelte av prisen du har tenkt deg. En 15 tommers skjerm ville jeg valgt med oppløsning 1440x900 eller 1680x1050 fordi de er så skarpe i skriften. I Windows kan du blåse opp størrelsen slik at skrift og symboler ikke blir så små (gjelder da særlig 1680x1050). Vanskelig å gi råd fordi modeller skifter så ofte. Tastatur slites! Der faller ofte billig-PC'ene helt igjennom. Kom deg til butikken og ta i produktene! Ikke minst: prøv museplaten eller "proppen". Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Er til å bli sprø av. Ser det er muligheter for kupp på finn.no av folk som har kjøpt feil pc o.l Funne et par, hva synes folket om disse? Asus X52JK Core i5-430M og Asus X59SR Redigert 21.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 ser ikke at komplett.no har dem og da er de nok ikke siste modell lenger. Bør i tilfelle selges rabattert. De store kjedene selger ofte "gamle" PC-er. Rimelige Asus er ikke hva jeg forbinder med bedrifts-PC-kvalitet, se forrige innlegg. Helt nye Pc-er leveres med Windows 7, ikke Windows Vista. Noen kan du nedgradere til Windows XP, som følger med på DVD. Asus X52JK Core i5-430M er jo blytung! Ca 4 kg. Hvor skal du ha den i båten? Den andre leveres vel med Windows Vista? Gå heller for Windows 7. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Asusen kommer med Windows 7, 3 års forsikring og kan sikkert prutes til 5000,- Planen er å ha en pc til bruk over alt. I båten blir den brukt som kartplotter, tv og internett. Står hovedsaklig på "dashbordet" med ekstern skjerm i cabin. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ja, det var den på Finn.no, ja. Tenkte det. Pass på at 3 års forsikring følger produktet og ikke kjøperen. Med en halv terrabyte disk og 4 Gigabyte internminne går du ikke akkurat tom for ressurser på en stund! 15 tommer er lite som TV, men da bruker du den eksterne skjermen om jeg forstod rett. Elektronisk sett har Asus hatt godt rykte for sine hovedkort til stasjonære PC'er. Hvis den for det meste skal stå stille og ikke være med inn og ut av kahytten, dunkes i, osv så bruker du heller ikke "bedrifts-PC"-kvalitetene. Ankepunktet er nok tastaturet hvis du skriver mye. Skriv mykt, ikke hamre på tastene (he, he - men seriøst!) Prisen er egentlig ikke spesielt lav, så med det håper jeg Asus har spandert litt på de kvalitetene jeg nevnte. Rådene er dessverre bare generelle da jeg ikke har tatt i annet enn de minste penal-PCene til Asus på en stund. De er billige - i alle betydninger av ordet, men folk er ganske fornøyd særlig pga prisen og størrelsen. Selv har jeg utvidet omgang med HP og IBM/Lenovo bedrifts-serie og jeg ser at de varer på en helt annen måte. Særlig er dette med hengsler og lokk som sprekker svake punkter for de som er på farten med PC-en til stadighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.