Jump to content

Risting Evinrude 55hk 79mod

GlennIversen

Recommended Posts

Jeg var uteå testet båten litt her om dagen, alt fungerte helt fint til like før jeg skulle parkere for dagen.

Kjørte rundt 30knop, treffer 3-4små bølger litt på skrå, slik at båten slo litt, før det kom en forferdelig risting i båten som fulgte turtallet på motoren.

Putret sakte inn igjen før jeg tiltet opp motoren for å se på propellen, denne (stålpropell) ser helt ok ut og det virker heller ikke som at akslingen har noen kast.

Motoren er en evinrude 55hk 2t fra rundt 80

Noen som har en ide på hva det kan være?

Ha en fin dag

Noen som har en ide på hva det kan være?

Jeg ville nå tatt en ny titt på propellen. Er du helt sikker på at den ikke er blitt skadet? Hva med feste av propellen? Kan det være at den har løsnet på noe vis?

Har selv vært utsatt for kraftig risting i båt som oppstod plutselig. Det viste seg etter litt feilsøking å være forårsaket av noe fiskegarn-rester som hadde havnet i propellen. Kan det være at du har vært utsatt for noe sånt, men at ulumskhetene har løsnet på veien inn mot land. En ny prøvekjøring vil vel raskt avgjøre hvorvidt problemet fortsatt er der.

Skal man bare kaste en motor fordi den er gammel???

NEI ! , ikke hvis problemet bare er at den er gammel....

Kommet noe videre med feilsøkinga ??

Ville begynt med å koble ifra gir wiren og prøvd å gire direkte på motoren

( I tilfelle feil på wire/kontrollboks/++ )

Neste trinn måtte bli å sjekke ut om alle stag var på plass og gikk riktig.

En sjekk av girhuset hadde også vært på sin plass.

( Sjekke olje + eventuelt sluppet det ned og fysisk sjekket funksjonen )

OBS disse girhusene fungerer KUN med motor igang !! ( hydraulisk sjalting ).

Arne Kjetil

Den var vanskelig å få i revers, men nå går den ikke i noen gear.

Ny gear-olje er på plass, motor starter og går pent, men den startet å riste forferdelig når den stod i gear, men nå vil den ikke i gear mer.

Prøvde å få av undervannshuset, men den "set-skruen" på siden av undervannshuset (rett ved kjølevannsinntaket) er defekt så jeg får ikke av undervannshuset nå, (sitter med lite verktøy for hånd siden jeg er på campingen og skrur akkurat nå)

Kan det bli kast i akslingen fra motor og ned til gearhuset?

Ha en fin dag

Kan det bli kast i akslingen fra motor og ned til gearhuset?

Drivakslingen er laget av 16 mm tykt stål, tviler på at den kan tvinnes/bøyes UTEN påvirkning utenfra ...

En ting til>>>

motor starter og går pent, men den startet å riste forferdelig **når den stod i gear

Drivakslingen går rundt hele tiden, også når motoren står i fri, så ved kast i drivakslingen vil motoren riste hele tiden.

Prøvde å få av undervannshuset, men den "set-skruen" på siden av undervannshuset (rett ved kjølevannsinntaket) er defekt så jeg får ikke av undervannshuset nå,

DEN settskruen har ikke noe med å løsne girhuset, mener den kun er for å løse et lager INNE i girhuset..

For å løsne selve girhuset er det vel en bolt under sinken + noen utvendige muttere rundt skillet...

Må også koble ifra girakslingen oppe i motoren, mener det er i nærheten av den nedre forgasseren .

MEN... HAR du prøvd å koble ifra gir wiren på selve motoren ? og prøvd å gire direkte der ?

Noe annet å tenke på...

•  
  • Drivakslingen er konstant koblet til motoren, går motoren rundt > går drivakslingen rundt .
  • Vannpumpa er koblet til drivakslingen ...kjøler HELE tiden men motoren går.
  • Pinjong drev + forover drev + reserve drev er konstant i inngrep.
  • Båtens retning bestemmes av hvilket drev propell akslingen kobles til så eventuelle vibrasjoner er antagelig linket til den...

Noe du/bør prøve..

•  
  • Tapp ut noe av girolja, kjenn på olja med fingrene, kjenn etter fremmedpartikler...
  • Ta av propeller og kjenn godt på akslingen, dytt den frem/tilbake/opp/ned... dytt inn.. rotet... kombiner alt.. hvordan kjennes det?? ( ( ut/inn VIL det antagelig være litt slark = normalt.. )..

Arne Kjetil

Takker for svar, tatt av propellen og akslingen virker veldig fin, uten noen annen slark enn 2-3mm ut og inn.

På land uten gearwire virker det som at gearingen virker helt perfekt.

gearolje er helt fin.

Motor starter lett og går veldig pent, derfor ønsker jeg ikke å kvitte meg med denne nå, og heller bruke noe tid og kroner på å få denne i tipp topp stand.

Proppellen er en solas stålpropell (ny) og denne er også skadefri.

Som tidligere nevnt var motoren vanskelig å få i revers, men plutselig kom vibreringen og nå går den ikke i gear i det hele tatt :headbang:

Ha en fin dag

På land uten gearwire virker det som at gearingen virker helt perfekt.

Som tidligere nevnt var motoren vanskelig å få i revers, men plutselig kom vibreringen og nå går den ikke i gear i det hele tatt

:confused: FUNGERE giringen på land nå ??

Koble av wire ( det har du gjort ? )

Ta båten ut på vannet en tur ( fremdeles UTEN å koble på wiren ), fungerer det eller fungere det ikke ?? ( når DU girer direkte på motoren )

Arne Kjetil

OBS disse girhusene fungerer KUN med motor igang !! ( hydraulisk sjalting ).

Er du sikker på at den er hydraulisk?

var ikke det de eldre modellene?

frem til 74-75...

Hvis det er... er det ikke da en spesiell gearolje som skal brukes?

Har trådstarter brukt den?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er du sikker på at den er hydraulisk?

var ikke det de eldre modellene?

frem til 74-75...

Hvis du tenker på det tidligere EL-hydrauliske giret så var det frem til ca 72, men det ble videreutviklet til et manuelt gir MED hydraulisk assistanse som var på markedet noe år videre, DETTE krevde vel ikke noe spesiell olje...

( selve sjalting var hydraulisk for å unngå "snille" eiere sin forsiktige girrring )

Er litt usikker på den indre funksjonen på DENNE motoren men kan foreløpig virke som om det er/har vært et problem med den eksterne delen av motoren ?? ( kontroll boks )...

Arne Kjetil

Den gearer lett på land kan det virke som, for når jeg gearer UTEN wire, på land uten motor i gang, låser den aksling.

Starter jeg motor (med kjølevanns-smokken)på land og gearer så virker det som at den gearer lett med og uten wiren, proppelen frir i fri, går en vei når jeg gearer frem og andre veien når jeg bakker, testet kun på land med og uten wire.

Vibrasjonen kom kun når båten lå på vann.

Så jeg begynner virkelig å lure på hva f..n som skjer.

Mulig det bare var en tilfeldighet, men vibrasjonen kom plutselig etter at jeg traff en 3-4 små bølger fra en kryssende båt.

Så det var en ørliten slark på mutteren til propellen, kunne skru denne 2-3mm inn med fingrene når jeg tok ut splinten, kan det da være at det mangler en skive?

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...