Jump to content

Hvor er fenderene under gange?

tom-ass

Hvor er fenderene under gange?  

214 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tidligere hadde jeg dem i holdere på hyttetaket. Men for årets sesong har jeg rigget dem med tau mellom de nedre øyene på fenderene og bak til akterdekk, så da vipper jeg dem enkelt og greit opp på dollbordene uten å måtte gå frem på dollbordet. Veldig praktisk, særlig når jeg er alene ombord. Med smale dollbord og lite håndrekker føles det tryggere på denne måten. Så da får det heller våge seg at det ikke ser helt perfekt ut å ha dem på dollbordet. Fenderholderene på pulpiten har jeg fjernet, de var ikke noe videre funksjonelle slik jeg bruker båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Siden jeg har en haug med Fendere er de spredd litt rundt omkring.

3-4 ligger på dollbordet på styrbord side, hvis jeg ikke venter for dårlig vær.

Der er også fendersteppen. Hvorfor ligger de der? Fordi jeg som regel legger til med styrbord side til ved longside fortøying. Bare å sparke dem overbord, når jeg går frem for å gjøre klar fortøyningstau.

Samme antall står i holderene sine.

2 store kulefendere henger over badeplattfromen.

2 mindre kulefendere er gjemt bak riben.

Pluss ett par vanlige som henger på rekka innvendig på akterdekket.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

"Det er bare kjærringer og bønder som kjører med fenderne ute" sa min morfar, så jeg har mine i stuerom akter og en ekstra stor en hengende over badeplatformen!

Og siden vi snakker om fendere, ett år etter at vi kjøpte båt kom det familiens 4-åring da vi parkerte i et trangt parkeringshus og jeg sa han måtte passe på at døren ikke dunket i bilen ved siden av: "Pappa, hvorfor har ikke biler sånne pølser på siden som båter?" Tror han blir en god sjømann!

Når vi forlater havn, hjemmehavnen eller annen, så spør jeg madammen om alt er som det skal være rundt båten, da svarer hun som oftest at "Ja, det er det, fenderne er inne og flagget oppe", eller så svarer hun at hun akkurat holder på med å trekke opp fenderne. Flagget er det første hun får opp når hun kommer seg ombord i båten og vi skal ut på tur.

Hmm, ikke så galt det for en skikkelig landkrabbe fra østre del av Ullensaker vel? :)

Fenderne trekkes forøvrig "bare" opp på dollbordene, de er knytt sammen med en snor nederst som gjør denne operasjonen enkel fra salongen akterut.

FrodeS

Da er det vel kun ett par stk. her inne som ikke bruker det utrykket om feltet man går på mellom skuteside og overbygg. :lipseal:

Selv i båttester blir dette området betegnet som dollbod. F.eks: "Båten har brede dollbord. Som er trygge og behaglige å gå på."

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg er klar over det Mariell, men jeg er også klar over at det store flertall av det norske folk etterhvert bruker en rekke ord på en annen måte enn tidligere uten at det av den grunn blir "riktigere". Også tyskerne er av den oppfatning at dollbord er i henhold til den linken jeg ga som fremkommer her; http://de.wikipedia.org/wiki/Dollbord så for meg kan du kalle det hva du vil, blir ikke "riktigere" av den grunn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei.

Forstår ikke hvorfor en skal "bry seg" med hvor andre har fenderne plassert under fart, men benytter anledningen til å legge ut et bilde av Trudelutt i fint driv med 3 fendere på hver side greit plassert på dollbordet, pluss 2 kulefendere bakpå. Fenderne har blått trekk i stil med kalesje og blå stripe under fenderlisten. Dette fungerer greit for meg. Jeg hadde tidligere to fenderholdere for tilsammen 4 fendere plassert fremme på pulpitten, men de tok all utsikten, så de ble gitt bort på et Hortentreff. Og hvor jeg skulle få plass til 6 pølsefendere og to kulefendere inne i båten, aner jeg ikke.

fenderfoering.jpg

Lars H.

5 dager og 12 timer til

4 uker på Svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når ingen svar passer ser ut til å komme inn med 1/3 av stemmene så sier det seg vel nesten selv at det mangler (minst) et svaralternativ, forhåpentligvis heter det pakket vekk, hvilket er hva jeg gjør med unntak av to kulefendere som henger bakpå pushpiten.

Lars H sitt eksempel, med bilde, er nesten på grensen til "akseptabelt", skyldes nok god fargetilpasning fendertrekk/presenning og båt forøvrig i tilsynelatende god skikk, men passerer allikevel ikke kvalitetskontrollen hva angår estetikk.

Forøvrig litt forundret (eller kanskje ikke?) over hvor mange som har utrolig møkkete fendere, er ikke folk klar over hva det kan bety for både egen såvel som naboens skuteside?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tidligere hadde jeg dem i holdere på hyttetaket. Men for årets sesong har jeg rigget dem med tau mellom de nedre øyene på fenderene og bak til akterdekk, så da vipper jeg dem enkelt og greit opp på dollbordene uten å måtte gå frem på dollbordet. Veldig praktisk, særlig når jeg er alene ombord.

Jeg gjør det samme, bortsett fra at jeg strammer tauet fra akterdekket slik at de blir liggende horisontalt under fenderlista. Det ser ikke noe værre ut (for de som er fryktelig opptatt av estetikken) enn om de ligger på "dollbordet" :lipseal: og så er "dollbordet" :lipseal: i tillegg fritt for gange.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...