Majali Startet 27.Juli.2010 Del på Facebook Startet 27.Juli.2010 Hei, Etter å ha funnet ut at jeg er for dårlig til å kjøre båt, har jeg bestemt meg for en baugtruster ( så slipper noen å påpeke det med pysevisp. ) Men dilemma er følgende: jeg har fått et tilbud på en SidePower 100 med de nye 5 bladers propellene/185mm tunnel og et tilbud på en SidePower 125 med de "gamle 4 bladers propellene/250mm tunell... Det skiller da ikke mer en ca 3000 i den store sin favør! ( Fikk en bra pris på denne som var feilbestilt eller noe...) Den store er beregnet for 42-62 fot og min båt er 43... Hun er tung (15 tonn) men ikke så mye vindfang..) Den "lille" er den som jeg har blitt anbefalt av leverandør... ( sikkert pga jeg ba om pris på en litt mindre en...) Noen synspunkter før jeg bestemmer meg? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mariell Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Gå for den største. Bedre med en for stor enn en for liten thruster. Båten din har vel kjøl under hele båten og stikker noe dypere enn moderne tuppeware. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Majali Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Hei Mariell... det er ikke store kjølen. Men sikkert endel dypere enn mange av de nye og lettere.. Hvis ikke det er noen fare for at det skyver for mye ved normal bruk og vind, blir det nok den store.. Og hvis ikke den skyver nok, kan jeg jo konvertere den til de nye propellene så øker skyvkraften mange % visstnok... Jeg har INGEN erfaring i bruk av truster, så innspill om det kan bli for mye av det gode er spennede... jeg ville vel tro at det bare er å holde seg til å pulse litt forsiktig på joystikken...?? Men jeg nesten ikke sett en båt på opplagsplassen med 250mm tunnel!? høres så fryktelig stort ut... Og: hvordan få laget en radie i overgangen mellom skrog og tunell? Skroget er 6mm og tunnelen er 9mm tror jeg.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) Hadde valgt den største uten tvil... med en slik stor tung båt så er det greit å kraft nok når du trenger det... Når det gjelder radien, så er det jo stål i skroget og da stål i røret, så vinkelsliper og et sveiseapparat og litt kunnskaper, så har du vel den radien du ønsker Redigert 27.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Majali Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Da blir det nok den største... Sveise og slipe bår man jo beherske for å eie en stålbåt syntes jeg... så det går jo på et vis. Men radien skal jo ideelt være ganske stor.. Så for meg at kanskje det gikk å kutte røret none cm lenger og splitte opp de 3-4 siste cm og banke det ut som en "tilpasset trompet tut" og sveise inn små trekanter i snittåpningene.... Det lukter noen timer jobb, men det sies at det er avgjørende for effekt og ikke minst støy det med denne radien.. Må nok reise på idetokt på noen opplagsplasser utover høsten tror jeg.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Majali Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Vel, da ble det den største. SP 125 T som har 250mm tunnel... Det blir montering til høsten, da hun likevel skal opp for nye propellere osv... Jeg har vel kommet frem til at en måte å få til en fin radie i inn/utløp er å (bøye/smi en stålring på feks ø30mm som passer på det ferdig kappede røret... så kutte av røret tilsvarende i lengden. og kutte tilsvarende større hull i skroget. Da kan jo hele røret med ringer sveiset fast i hver ende tres inn og sveises fast fra ut og innsiden i skroget! Gleder meg både jobben og ikke minst å prøve det ut:-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Gudrun Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Var vel Båtmagasinet som hadde en større runde på effekttap med div. utforminger på overgangen mellom tunell og skrog... var litt å hente der... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 ja, et var en spennende lesning.. Har lest et sted at man kan måle opptil 40% av effekten på sugesiden!! Hvis man da har en riktig avrundet innløp, vil vannet suges vekk fra et større areal på skroget... Så det er nok riktig å bruke litt tid på akkurat dette.. og man slipper jo mye støy, som jeg syntes er det eneste ankepunktet ved å ha en slik baugpropell... Men det er vel ofte grunne båter med liten propell som da må gå en stund som sliter mest med støy??? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.