Stein-Erik Startet 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2010 Hei! Ble brått litt usikker, og er åpen for innspill! Batteriet er et 140 Ah Bosch heavy duty batteri levert med båten ny (Bavaria) i 2003. Flittig brukt, men alltid pent og svært skjelden under 12V. Nå føler jeg kapasiteten er vesentlig dårligere enn før, og kan kun ligge ca 1 døgn med vanlig forbruk. Klarte fint 2 før. Men likevel er spenningen ubelastet 2 døgn etter siste lading 12,8V på polene. Tilsier ikke dette at batteriet er ok? Har likevel bestilt et nytt som leveres Torshov Bilrekvisita i morgen. De kom faktisk veldig bra ut på pris på et identisk batteri (men fra Varta - modell K8). mvh Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei. Tror nok batteriet ditt er friskt, men at det lider av alderdomsvakhet (som ikke er noen sykdom). Syv år på et batteri er ikke dårlig, en hører stadig om dem som ikke klarer å ha batteriet lenger enn 3 - 5 år. Selv pleier jeg å ha batteriene i rundt 9 år, men jeg er svært forsiktig med å tappe de for langt ned og har et utmerket ladeopplegg. Er batteriet av typen med propper for batterivann, kan du jo måle syrevekten. Er den noenlunde lik på alle cellene, er det nok alderen som har gjort sitt inntog. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.