Isaksa Startet 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2010 Heisann =) Ny i forumet, og min første båt i havn.. Har brukt søkefunksjonen, men fant ikke så mye info om min gode gamle Evinrude 85hk 1979modell. Er jo en ganske liten båt, med 85hk V4.. Men jeg syns jeg får så LITE fart på den. Båten røyser seg, og går i plan umiddelbart når man gir på. Oppnår toppfart 55km/t målt på Gps 30knop? Nå står det helt ny plastpropell på den, vet ikke om det kan ha noe og si? Båten er akkurat bunnsmurt med biltema's bunnstoff, som jeg syntes og virke veldig grov, kan kanskje også ha noe og si med farten? Turteller fungerer ikke, så vet ikke turtall. Men høres ut for at den får nok turtall Sensor ligger under svinghjul? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Oppnår toppfart 55km/t målt på Gps 30knop? Nå står det helt ny plastpropell på den, vet ikke om det kan ha noe og si? Turteller fungerer ikke, så vet ikke turtall. Men høres ut for at den får nok turtall Sensor ligger under svinghjul? Første bud er å få fikset turtelleren... Lader motoren ?? turtelleren henter nemlig signalet ifra statoren ( ladespola ). Har turtelleren strøm ( +12V og jord ) Er ledningen ifra statoren og frem til turtelleren hel ? ( burde være en varierende veksel spenning imellom denne ledningen og jord når motoren går ( frekvensen varierer med turtall )) Har du dette er antagelig feilen i selve turtelleren . Neste punkt blir å bytte ut den plast propellen, stål er best men du klarer deg fint med en aluminiums propell. Og du burde kunne oppnå høyere fart... klarte fint 65km/t (35 knop ) på en nesten tilsvarende båt med en 1964 90hk ( Johnson V4 ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
lassepelle Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei. Er det en starflite kanskje? Hadde en sånn fra 74 som sleit litt med turtall. Problemet var feil plugger samtidig som tenningen ikke flyttet seg med gassen. Du ser jo inne i motoren at gassen blir dratt frem og tilbake og rett under svinghjulet går det en arm festa til gassen. Sjekk at denne flytter seg som den skal og at du har riktige plugger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det at den spretter opp i plan kan tyde på at motoren klarer å dra en propell med mer stigning. Men enig med droll at du bør få fikset turteller for å vite turtallet. Plastprop er heller ikke optimalt for fart. Ser også at det er vannsprut fra motoren, kan tyde på at den står for lavt montert.. Og etter min mening er de skibsplast skrogene noe tungdrevne, pga stor våt flate. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Isaksa Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Første bud er å få fikset turtelleren... Lader motoren ?? turtelleren henter nemlig signalet ifra statoren ( ladespola ). Har turtelleren strøm ( +12V og jord ) Er ledningen ifra statoren og frem til turtelleren hel ? ( burde være en varierende veksel spenning imellom denne ledningen og jord når motoren går ( frekvensen varierer med turtall )) Har du dette er antagelig feilen i selve turtelleren . Neste punkt blir å bytte ut den plast propellen, stål er best men du klarer deg fint med en aluminiums propell. Og du burde kunne oppnå høyere fart... klarte fint 65km/t (35 knop ) på en nesten tilsvarende båt med en 1964 90hk ( Johnson V4 ). Arne Kjetil Motoren lader ja, målte vell 12,7V på tomgang. Hvor finner jeg statoren eller ledningene til den, kanskje vanskelig og forklare.. Har lokalisert 3 ledninger som går ut boksen forran i hendelen der du styrer farta, (en grå, en lilla, og en grønn ?) Disse 3 ledningene går inn til turteller. Har skrudd opp i boksen der ( fikk ikke delt turtelleren), og alle ledningene ser fine ut. Har renset litt med elektrospray også på koblingene til tenningslåsen. Men om jeg rikkler på denne kontakten, så gir det utslag i turteller og trim-måler. Har jeg funnet ut hvilken leding som går fra stator, kunne jeg målt med multimeter og funnet ut om det var brudd i den :) Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det at den spretter opp i plan kan tyde på at motoren klarer å dra en propell med mer stigning. Men enig med droll at du bør få fikset turteller for å vite turtallet. Plastprop er heller ikke optimalt for fart. Ser også at det er vannsprut fra motoren, kan tyde på at den står for lavt montert.. Og etter min mening er de skibsplast skrogene noe tungdrevne, pga stor våt flate. Er helt enig med deg der.. Virker som om at den er "nedgiret" på et vis ? Men en ny propell er vell gaaanske så dyrt? Arti at du nevner det, for jeg skulle til og spørre om den vannspruten.. Har lagt merke til den selv, men turte ikke spørre om alt samtidig :p Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Maritim selger alu propeller til en fornuftig pris, ca 1200 dersom jeg husker riktig. Høyde, sjekk hvor høyt kavitasjonsplata ligger ift. bunnen, med motoren trimmet slik at plata er parallell med bunnen. Som et utgangspunkt, start med plata i flukt med bunnen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hadde en Herwa 15 speed med 73 Evinrude starflight. Fikk 33 knop på den ned en solas alupropell. Angående ledning til turteller,så er den grå. 12,7 volt er toppladet batteri,ladingen din er defekt,dersom du ikke får høyere spenning enn dette! Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Maritim selger alu propeller til en fornuftig pris, ca 1200 dersom jeg husker riktig. Høyde, sjekk hvor høyt kavitasjonsplata ligger ift. bunnen, med motoren trimmet slik at plata er parallell med bunnen. Som et utgangspunkt, start med plata i flukt med bunnen Hadde en Herwa 15 speed med 73 Evinrude starflight. Fikk 33 knop på den ned en solas alupropell. Angående ledning til turteller,så er den grå. 12,7 volt er toppladet batteri,ladingen din er defekt,dersom du ikke får høyere spenning enn dette! 1200 er jo overkommelig pris, nå må jeg prøve finne ut hvor mange tommer den skal være, og hvilken stigning jeg skal ha 13.5X15 ? :) Skal hjem idag, og se litt på båten. Skal prøve følge den grå ledningen og måle om den fører strøm gjennom. Vill den lade mye mere enn 12.7 på tomgang da? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Nei,den grå er bare signal såvidt jeg husker. Kjøpte en Fariaturteller til min. Du får måle lading med litt turtall. Kanskje Bernt leser dette,han kan disse godt Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Da har jeg funnet ut at motoren i båten ikke lader strøm til batteriet.. Hvordan går jeg fram nå da, er det vilkingene rundt "veiva" svinghjulet ladingen skjer? eller er det en regulator noen plass.. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Grå ledning er til "tach" (turteller), lading skjer via en likeretter, rund liten sak av metall hvor det går en gul, en gul/grå, en gul/blå og en rød ledning. Det er den Røde ledningen som trolig også på din modell går fra likeretter og inn til innslagsreleet som lader strøm til batteriet. Mener det sitter en koblingsboks mellom likeretter og innslagsreleet hvor du kan koble fra hverandre ledningene og hvis du kobler vekk den røde her som går til innslagsreleet og måler spenningen på den røde fra likerettern så skal du få ca 12,7 - 13,8volt hvis jeg ikke tar helt feil. Litt knotete forklart men forstår du meg ikke helt så kan jeg prøve å forklare bedre med bilder. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Isaksa Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Heisann! Joda, jeg skjønner hva du mener :) Dette står vell rett bakom startmotor, vedsiden av starter releet? Skal prøve og måle meg mellom den røde, og di gule ledningene med forskjellig farger:) Har ikke målt der enda, men fikk målt rett på batteriet nå ikveld etter litt kjøring.. Den kommer da opp i 12,9-13V dette må da være akseptabelt? Har koblett opp strøm "lilla" puss "sort" minus, og grå er signal? Får lys i måleren , men fortsatt ingen utslag.. Idet jeg setter på tenningen, så flytter turteller seg 1mm opp.. Rart Men går den grå ledningen inn der åsså? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Isaksa, er det powertrim eller manuell tilt på den? Har du prøvd å trimme motoren mer ut for å få løftet den bedre ut av vannet? Den vil bli tregere opp i plan og reise seg mere , men verdt et forsøk. Og, ca hvilken årsmodell er motoren? Fram til ca 1983/84 så oppga amerikanerne HK på veiva, ikke på propellen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Og, ca hvilken årsmodell er motoren? Fram til ca 1983/84 så oppga amerikanerne HK på veiva, ikke på propellen. Ifølge overskrifta er det en 1979 modell , men et modellnr hadde vært greit for å få verifisert modellen... Ellers... Fant ikke noe på 1979, men var vel ikke så store endringer opp til 1980 ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Isaksa Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Ja, nei er vell kanskje ikke så mye og hente på denne båten, med den gamle V4 motoren... Er en 79modell ja, 85hk.. Båten er faktisk levert ny i 1979, med denne motoren. Så speilet er forsterket.. Tipper motoren yter kanskje 60hk på propellen? Takk Arne.. Dette var en alletiders tegning :) Har feilsøkt litt, og gitt turteller strøm. Koblet også 12V inn på den blå ledningen som kommer ut av turteller, så nå får den lys, og strøm + og jord. Målte på batteriet, og etter en liten kjøretur, målte jeg batterispenningen på 12.9V Så motor lader vist litt strøm likevell.. Når det gjelder den grå ledningen, målte jeg at det ikke var brudd i den.. Men målte da bare rett fra den store kontakten til venstre på bildet, og fram til turteller.. Får prøve finne "rectifier'n" og se om det er noen dioder som er gåen, eller hva man gjør :p Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Har fådd mere fart på båten nå.. Fant ut at plastpropellen min var justerbar :) Før gikk den i 55km/t på gps.. Etter Bunnsmøring, fikk jeg bare 51... Nå har jeg justert vinklingen på propellen, og fikk da fart opp i 61km/t.. Helt greit det, så nå må jeg vell få en annen type bunnsmorning som er mye glattere en den jeg nå har malet på. Får fortsatt ikke liv i turtelleren da.. Litt kjipt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Har du tilgang på kran / falne så kan du forsøke å løfte motoren et hull eller 2 på akterspeilet, den vannspruten stjeler fort etpar knop. Har du også prøvd med andre innstillinger på tilten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Talje skulle det stå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Isaksa Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Har du tilgang på kran / falne så kan du forsøke å løfte motoren et hull eller 2 på akterspeilet, den vannspruten stjeler fort etpar knop. Har du også prøvd med andre innstillinger på tilten? Ja, det er jo en mulighet.. Har tenkt litt på det, men vil ikke dette gi speilet en mye større påkjenning nå som jeg allerede har litt for stor motor på. Vet ikke hva denne motoren veier .. Har prøvd litt forskjellig på tilten, og det som gir best fart er når den står på det ytterste hakket. Og da står motoren faktisk ganske skjevt. Blir sånn at hekken presses litt ned, eller at propellen blåser litt oppover , på en måte :p Powertilten er ikke operativ nei. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 (redigert) Gratulerer med den "klassiske" Skibsplasten du har! "Stor våt flate" som Ivar skriver gir svært gode sjøegenskaper til størrelsen å være. Fart skal også være på annet enn flatt vann. Jeg synes den er god til å takle bølger i fart. Propellen av "plast" som du nevner: Jeg kommer i farten bare på en plastpropell som er justerbar og det er svenske "Propulse". Materialet er imponerende stivt. Har den 4 blader og kan de skiftes ut? Hvis det er Propulse så er de laget for å orke litt tyngde, ikke først og fremst for høyeste fart på lett båt. Jeg kan love at det ligger ganske mange arbeidstimer i utformingen for å finne gode kompromisser siden bladene kan justeres. Eksperimentér en del med stigningen på den propellen før du vurderer anskaffelse av en ny. Du skal vel kanskje ikke alltid være helt alene i båten og da er det godt å ha litt mindre stigning for at motoren ikke skal slite seg helt ut. Lykke til videre med prosjektet, her er sikkert mye å lære underveis. Vi følger med videre! Redigert 6.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Jotakk! Syns båten er en tøff klassiker :) Klart det hadde gjort seg med ny båt, men trenger ikke det foreløbig! Tror nok propellen min heter propulse ja, den har 4 blader som man kan bytte ut om det ene skulle bli skadet eller noe slikt.. Har fådd justert den opp med max stigning nå, og da økte den ganske bra på farten.. Men nå sitter jeg og ser på ALU propell på en nettside.. Disse får man jo til en overkommelig pris.. Ingen vits kjøpe ny propell som er dyrere en båten :p Du vet ikke pitchen på denne propellen når den står på max? For jeg vurderer kjøpe meg en 13,75 X 19pitch? Tror dere det vil fungere bra? Vill gjerne opp i 70 km/t ;) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Sjekk på finn.no/båt ! Der ligg det en Evinrude 90hk til salgs for 1500kr !! Dårlig komp på en cylinder, men den kan jo kanskje brukes som delemotor te din ?? Har forresten kjøpt me en 100hk Evinrude fra 1996 no. Venta bærre på motor te powertrimmen, så e da ut å prøvekjør !!! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hilsen Bjørn-Inge L. forresten ;) Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hilsen Bjørn-Inge L. forresten ;) Åjja e da du som skriv ;) Ja bi spennanes å sjå kor det der blir.. Får sekkert go fart på han no :) E ska sjekk ut på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.