Jump to content

Skibsplast 15 VS Sport-Master med 85 Evinrude 1979, for liten fart

Isaksa

Recommended Posts

en kamerat av meg testet pro-pulse opp mot std aluminium på en 50hk 4-takter,  alu 3-blader ga bedre toppfart mens pro-pulsen fungerte bedre i mellomregisteret. 

Er nok mer fart å hente, men da må du nok få løftet skroget litt mer ut av vannet, samt få bukt med vannspruten (det er bæten som skal flyttes, ikke store mengder vann  :cheers: ) 

Hmm, meløy..? Mener å huske å ha snakket med en fyr som hadde en skibsplast 14 m/ en Evinrude 85hk på hekken, sikkert ca 12-13 år siden. Han mente den gjorde ca 43 knop på topp.     Kanskje samme motoren...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båten har sikkert gådd så fort i sin ungdom ;) Og motoren har stådd på siden båten var ny! Så ikke umulig at det er samme båt, motor du snakker om..

Har fådd tak på en ny kalesje til båten, så nå venter jeg bare på at den skal komme i posten.

Har åsså fådd kjøpt meg ny turteller da den gamle var død..

Koblett opp pluss/mius og den grå for signal. Det var liv i denne, men denne viser for mye turtall tror jeg.. Ligger på over 2000rpm på tomgang, vet ikke om hva disse motorene ligger på.. Ruser jeg den opp på tomgangshendelen, får jeg den opp på 6000Omdr :P

Link til turtelleren kommer her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200356015266&viewitem=&sspagename=STRK:MEWNX:IT#ht_1849wt_1165

Redigert av Isaksa (see edit history)

en turteller teller pulser, på 2t så er de normalt koblet på statoren, som kan ha fra 4 - 12 poler. Så er det en bryter bakpå turtelleren for å stille inn på rett antall slik at den teller riktig.   Står det noe i dokumentasjonen om hvor den er beregnet å kobles til? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Da var båten sjøsatt :)

Før jeg satt den ut byttet jeg gearolje, og har montert inn nye seter forran i båten. Baksetene skal få nye trekk etterhvert.

Lanterner har jeg også fått på, da det kan være lurt bli sett om man er ute og farter på kveldene :)

Har bestillt en ny coil, samt 4 nye plugger av typen Champion L77jc4

Samt en ny propell: Solas rubex 13 1/2 X15r.. Håper den funker!

Har enda ikke fått fart på turtelleren, noen som vet hvor mange "poler" denne må lese?

• 1 måned senere...

Ang Propellen..

Byttet igår ut plast propellen med en alu 13 1/2 X15r propell fra solas.

Fikk opp farten til 36 knop.

Oppdaget at det tok ikke mange sekundene fra 20knop til 36knop.. Akslerer fryktelig for.. Kan ikke dette tyde på at jeg kan dra en større propell?

I såfall, hvordan går jeg videre herfra? Skal jeg øke stigningen, eller diameter på propellen? er det 13-1/2 som er stigning?

• 3 uker senere...

Skal svare på strøm/turteller problemet mitt:

Fikk ny likeretter (original) idag, og monterte denne.. Da ble det futt i turtelleren, samt at jeg måler over 13V på batteriene etter noen minutter.

Nå er spørsmålet om turtelleren viser rett.. Målte 4600rpm på turtelleren, men det hørte ut for at det var mye mye mer.. Hvilken instilling skal turtelleren ha? Skal den lese 3, 4 eller 6 Poler?

Har fått ny propell under bestilling, sendes over helgen. Skal prøve meg på 21pitch.. Mulig den blir i tyngste laget :p

disse båtene er ikke de enkleste å få fart på, men har sett de gjøre 30 knop m/ 60hk.

Nå er spørsmålet om turtelleren viser rett.. Målte 4600rpm på turtelleren, men det hørte ut for at det var mye mye mer.. Hvilken instilling skal turtelleren ha? Skal den lese 3, 4 eller 6 Poler?

hvilken turteller er det du prøver med?

pol tallet er vel 6, 8 eller 12. Hva står den på nå?

Hadde ein Skibsplast 15 HT sjølv tidleg på 80 talet, eg hadde 85hk Yamaha på, og det gjekk veldig bra. I den tids hastighetsmåling med trykkmålar gjorde den 45kn med ein 21" stålpropell.

Hadde ein 17" propell som eg drog vannski med.

Dette var rektignok i ferskvatn og då uten botnstoff og nylakkert skrog. :sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Ja, nei kan vell ikke forvente all verden men vill liksom hente det beste utav den :)

85Hester'n var såvidt jeg forsto kjøpt ny sammens med båten.. Men er klar over at den er registrert for max 65hk :)

Turtelleren jeg har husker jeg ikke merket på, men den kan velge mellom 2-4-6.. Står på 6 nå, di andre ga alt for høyt turtall. Setter jeg pilen mot 6 viser den ca 1000 omdr på tomgang

SKal kontakte deg Bjørn når jeg får prøvd propellen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...