Jump to content

Skibsplast 15 VS Sport-Master med 85 Evinrude 1979, for liten fart

Isaksa

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Fikk koblet analogt multimeter på idag, og kontrollerte under kjøring med litt turtall..

Det som nå skjer, er at den lader 16V++ Noe som kanskje er litt mye for batteriet mitt. Problemet før var at jeg ikke fikk lading, så jeg byttet likeretteren..

Er det den som regulerer hvor mange volt den skal levere? Ideelt er det vell 13,5-14V som er rett?

• 5 måneder senere...

Har selv en 14fots sportsmann som jeg nå har satt en 50hk 2T, på og jeg håper og tror at jeg skal klare å dra den opp til 30kn med en solas stålprop.

Klarer den det skal jeg være kjempefornøyd.

Planterkselen drømmer jeg om at skal ligge rundt 20kn +/- 2kn kanskje, og stemmer alt dette blir jeg kjempefornøyd.

Har en kollega som har samme båt som deg med en 115hk på og den bare graver seg ned med snuta, samme hvor mye han justerer og trimmer motor, så han klarer max 35knop med den motoren.

Vi forsøkte i hele fjor sommer og rette på denne uten noe endring, så jeg har en misstanke om at skroget hans buer innover litt for mye.

Ha en fin dag

En så stor motor må du ha en propell med mye større stigning enn 15" du har krefter nok i massevis for å få den i plan! Vi hadde en askeladden 16,5 som er bredere og tyngre, med en evinrude 50 HK den gjorde 28 på max med 17" stigning . Med 35hk mere burde du ha 17++ i stigning og opnådd opp mot 40 knop i hvertfal.. Ser ut som mesteparten av energien går med på å lage vannsprut.. du må sjekke høyde på motoren i forhold til akterspeil, samt at du må skaffe deg en turtall for å sjekke at du ikke får høyere turtall enn max

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, kan henge meg på at jeg har motoren litt for langt ned..

Får prøve og sette den 1, eller 2 hull lengre opp, og se hvordan det går. Legger ved bilde hvordan den er montert nå.

Forøvrig har jeg nå en 3X13 3/16X19R Aluminum propell

19" stigning? Og jeg får ikke mere enn 4300omdr Selv om det kanskje høres mere ut når jeg sitter bak spakene.

IMG_0882.jpg

d91c85bb.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...