Jump to content

Noen som har testet Europris sin gummibåt Z-Ray?

Sjøgang

Recommended Posts

Noen som har kjøpt gummibåt hos Europris å testet?

Har akkurat kjøpt meg en Z-Ray I 300 der som bare kostet 2990,-

Lengde 2,7m og bredde 1,52m og kan ha en 5 hester motor på.

For 3 personer, totalt 400kg.

Syns det var så billig og den så helt grei ut, tenker bare å bruke det som en lettbåt når vi ankrer opp og skal i land. Tenker å ha den på badeplattformen til min Sea Ray 230 Weekender, men tror ikke jeg blir å invistere i daviter til denne...

Få høre om noen har prøvd denne og om det bare er drit eller... Regner ikke med at den holder evig men noen få år bør den nu holde?

z_ray_i_300.jpg

Fant litt info om båten her: http://www.boats24.c...-ray-i-300.html

Når jeg fikk åpnet pakken i gårkveld, stod det at denne var CE godkjent i klasse D.

Hva betyr det og er dette vanlig på gummibåter i denne størrelsen eller?

Det er veldig vanlig. Cyber 370 og spider 390 er 13 fotere som er klassifisert i klasse D.

Tror det finnes noen 14 fotere og.

En 20 fots daycruiser er vanligvi i klasse C

en 42 fots seilbåt er i klasse A

Det betyr vel omtrent "kun godkjent for bruk i badekaret" eller deromkring. :lol::lol: Det trenger ikke si så all verden om båtens egenskaper, men det er jo lettere å levere dokumentasjon på en lav klasse da...

Spøk til side: Klasse D er sikkert helt kurant, betyr vel godkjent for bruk innaskjærs eller deromkring. Steady 320 har for eksempel samme klasse, og det er jo en stødig sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 10 måneder senere...

Når jeg ser på de forskjellige gummibåtene i den størrelsen på nettet, så er det meste fryktelig likt og en skal ikke se bort ifra at de dyre etablerte merkene og de rimeligere "europrisbåtene" er produsert på samme fabrikken i Kina, av de samme hendene og av samme materialet og design. Eneste forskjellen kan være navn, logo og farge.

Selv har jeg en som heter Promarine, som ikke er et merke jeg ser omtalt som en grombåt, men den er prikk lik mange andre båter. Godkjent for 10 hk og 3 pers. drøyt 275 cm lang er den også.

Redigert av Eureka (see edit history)

Sliter så fryktelig med kjøp av gummibåt. Er så mye å velge mellom at jeg blir sprø.

Har sett et eksempel på gummibåt av ukurant merke man IKKE vil ha... Og hvor stor bør den være?

Hvis du sliter med å velge deg gummibåt, så annbefaler jeg honda sinn Honwave :thumbsup: Selvom de ligger litt høyere i prisklassen, så holder de mye lengre enn en europrisbåt. Jeg har hatt en sånn gummibåt, og de er absolutt den første båten jeg ser på hvis jeg skal ha en ny senere i tiden.

Redigert av Joakim Brunsvik (see edit history)

Joakim Brunsvik

Ser de ligger litt over i pris. Egentlig ser jeg etter en rimelig variant fordi den kun kommer til å være med på ferie samt enkelte overnattingshelger.

Det den vil bli brukt til er stort sett å frakte oss iland andre steder enn der båten ligger når det trengs samt kjøre ut ankeret dersom det slipper. Trenger man allikevel kvalitet? Blir det til at man bruker den mer enn tiltenkt når den først er skaffet?

Hvordan er det å rengjøre disse båtene. Ser det ligger et par eldre Zodiaker som er litt møkkete ute...

Hvis man er nøye med å spyle av båten når man er ferdig for dagen, så blir de ikke så møkkette heller, pluss de holder lengre. Man kan godt bruke en båt fra europris hvis den bare skal brukes for frakting fra båt til fast land. Hvis man har barn eller ungdom med på tur så kan den fort bli brukt til litt morro også hvis man har på en motor.

Joakim Brunsvik

• 1 måned senere...

Hei,

ser noen etterspør tilbakemelding etter jeg har testet denne, så her kommer en kjempekort status:)

Har nå på andreåret med denne gummibåten. Er veldig fornøyd med båten til vårt bruk. Vi bruker den som lettbåt når vi ankrer opp og skal i land, eller dorge etter fisk.

Har ikke noe slitasje på noe og båten er veldig grei å ro.

Jeg har ikke testet den med motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...