Merlis Startet 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2010 Hei! Jeg skal nå som emnetittelen sier kanskje kjøpe meg en Nidelv 24. Valget har falt på denne da det sies at de er en av de "største" og beste båtene på ca 24 fot? Jeg skal derfor selge min Draco 1800 DC til fordel for større båt. Nidelven virker praktisk i forhold til overnatting og noe feriering i båt, noe min blir for liten til. Så har jeg noen spørsmål angående Nidelv 24: - Hva bør jeg se etter av feil på en Nidelv 24? - Hva er forbruket i timen sånn generelt med en dieselmotor på 20-40 hk? - Noen som har anelse om hva de koster og forsikre og i såfall hvilket forsikringsselskap som lønner seg? - Er båtene dyktige sjøbåter? Tenker da på om de tåler en del sjø før man føler ubehag ombord. - Noen svakheter på disse båtene som jeg bør være obs på? På forhånd takk! =) Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 hei. har en nidelv 24 som vi har hatt i 3 sesonger nå(skal selges) den koster tusen kroner i året og forsikre. det er for kasko med båtens verdi 100 tusen. har oppgradert båten endel men ikke forsikringssummen. er ikke noe spesielt sjøbåt! men om man tar sjøen rett så går det med noe bølger. stort sett fornøyd med båten, starter og går bestandig. har jo yanmar jeg da:) har hatt noen smålekasjer av vann i vinduene foran men ellers ingen problemer, litt lukt fra septik men har tenkt å montere kullfilter(har brukket beinet) så får ikke gjort så mye. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 kjøp Scand hvis du vil ha sjøbåt!!! som den 25 foteren med best sjøegenskaper er det en selfølge at du går for Scand Classic Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Jeg er "oppvokst" i Nidelv 24 hver sommer i 15 år før vi solgte den etter motorhavari. Men båten går fremdeles og det er samme motor som sitter i. Det var en VP Md17C med 36hk som er standard i båtene. Utrolig god og praktisk båt. Få en med svarte vinduslister. Utrolig mye penere og se til enn de med ulakkert lister. Båten såler alt av sjø, men ruller selvfølgelig som alle snekker. Spørsmålet er hva du tåler. Vår båt ble utsatt for flere meters bølger i alle vinkler. Ikke noe problem for båten sin del hvertfall.. Sjekk rorlylsa. Mener den gikk lekk hos oss en gang... Ellers var det bare Volvoen som skapte hodebry for oss de siste årene... Men den var saltvannskjølt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
spjærøy26 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 har hatt nidelv 24 i 6 år, kongebåt , masse plass og gode løsninger. vil go i hårdsjø det var kaptainen der mistst motet først.. tålte masse juling men som sailaren sir så kan der forkomme lekkasje fra rorhylsen, men det er enkelt at fixe, men båten må på land. ellers er det de samme ting på alle andre båter, sjekk for sprekk i gelcoat, stevnskader og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Takker for gode svar. Jeg har tenkt litt på at det kan være skummelt å kjøpe en så gammel båt som fra 70-tallet, men grunnet økonomi da vi skal kjøpe leilighet osv nå, så kan vi ikke prioritere en båt til noe mer enn 80.000,- egentlig. Det gjør ikke noe om det er litt arbeid som må gjøres på båten (kosmetiske skjønnhetsfeil) da jeg kan gjøre dette selv på høsten og våren. Det jeg bekymrer meg mest for er motor og generelt lekkasjer rundt i båten. 1000 kr i året for forsikring er jo ingenting! =) Grunnen til at jeg har fått så lyst på Nidelv er at jeg mener det er en utrolig praktisk båt i forhold til pris, størrelse og plassutnyttelse. Foreløpig er det bare meg og fruen som skal disponere båten aleine, men etterhvert kan det komme et par viltre små også, og da er det greit og kunne dra hele familien på sjøen dersom man ønsker dette. Det er da en båt jeg kunne tenke meg og ha i noen år. Jeg har vurdert og beholde Dracoen min og bruke den som det den er også, en daycruiser. Men merker på fine sommerkvelder og i ferien min at det hadde vært veldig deilig og kunne bestemme seg for å ta en tur nedover svenskekysten og bare nyte livet i ro og fred og ikke tenke på annet enn sjøen du har foran deg. Dersom jeg ikke får solgt båten min for ønsket pris beholder jeg nok bare den. Jeg går nok i tap slik jeg selger den allerede. Så jeg får se ann litt utover sommeren nå hva det blir til. Men ønsket mitt er en Nidelv 24 foreløpig. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Har også hatt Nidelv 24 med 36hk vp. Synes det var en veldig grei båt med god plass,og kunne godt tenkt meg å ha en slik igjen. Vi hadde den med "nyere" typen med U sofa bak,den gamle hadde tverbenk. Tror det var 1977 disse kom,og synes det var veldig praktisk og koslig utover kvelden Eneste problemet vi hadde var at akselhylsa stadig lekket litt vann. Forrige eier hadde dratt til motorfestene for hatdt slik at det ristet i hele båten,vi fikk slakket de litt og alt ble mye roligere. Det var 60 liters tank og den kunne vi kjøre hele sommeren på Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Har nylig kjøpt en Nidelv 24 selv, men har ikke brukt den veldig mye i sommer pga. drittværet vi har hatt. Uansett, kjøp en med rundsitter bak, skikkelig sosialt! Kom fra 1978 tror jeg. Det er også noen av de eldre som har fått bygget om til langsgående benker bak i stedet for tverrbenken. Det går an, men det er litt mindre plass pga. akterdekket på de eldre modellene er større. Har en 82 modell med mørke vinduslister selv, er enig i at det er finest. Smak og behag. Sjekk treverket inne i klesskapet på babord side ved lugardøra, og inne i barskapet i lugaren. Relativt "vanlig" at det lekker fra vinduene desverre. På min er noe av treverket skiftet ut pga. en lekasje for noen år siden. Har brukt noen uker på å slipe av gammel lakk på hele uteplassen, beiset og oljet opp på nytt, så burde ikke være noe problem om treverket er litt slitt om du ønsker å legge inn litt egeninnsats. Vi har forøvrig en VP2003T på 43Hk i båten, med denne er det fin marsjfart på 9 knop og topp på 11 knop faktisk. Ser mange har svakere motorer helt nedi 25 hk, ser for meg at det kanskje blir litt lite om det er litt sjø og motstrøm. MD17 med 36hk er vel grei, men vær litt skeptisk til saltvannskjøling da. Ruller som alle snekker, men til tider ubehagelig. Har ligget for fiske med siden mot bølgene, det går jo rett og slett ikke! Den girer skikkelig med sjøen bakfra, blir mye ratting da. Myk og god med sjøen forfra, men pga. litt butt baug kan det sprute litt. Og tilslutt; ser det er mange som forlanger "fantasipriser" for Nidelv 24, f.eks 78 modell med sjøvannskjøling, 28hk til 130.000! Det er jo tross alt gamle båter vi snakker om. Sikkert mye som er prutbart, men jeg fikk min 82 modell med 43hk ferskvannskjølt, generelt godt holdt båt til 80.000, så det går an å gjøre gode kjøp også. Vil si dette er en super kosebåt for en liten familie som ikke har det travelt, men som liker økonomisk båtliv. Tror ikke min bruker mer enn 4-5 liter i timen på marsjfart uten at jeg har målt det så nøye. Ellers kan du se på: Fevik 23/715 Diana 700 Hanto 24 Joda 24 Marex 24 suncab Viksund 770 Saga 24 Sollux 24 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Forrige eier hadde dratt til motorfestene for hatdt slik at det ristet i hele båten,vi fikk slakket de litt og alt ble mye roligere. ???? Motorfester skal være dratt skikkelig til! Å løsne motorfester for å redusere vibrasjoner hørtes ikke ut som en god ide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vrengen Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 ???? Motorfester skal være dratt skikkelig til! Å løsne motorfester for å redusere vibrasjoner hørtes ikke ut som en god ide... Enig, det som er her er vel at man har bommet på stivheten i motorfestene! burde kanskje heller vurdert å bytte de Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Du kan jo kjøpe denne og slenge inn en Lomatec 39hk eller annen kinamotor og komme under 100.000 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23540331 Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Takk for bra svar mormalv! =) Når jeg selger min egen båt har jeg egentlig et budsjett på et sted mellom 60.000 og 80.000 som jeg har mulighet til. Flyttefasen er morsom den, men det går utover båtlivet, som igjen ikke er så morsomt.. Jeg ser det ligger velfig mange fine Nidelver til mellom 75.000 og 120.000, men jeg kunne gjerne tenke meg en med rundsitter, og det er ikke så lett å finne til en grei penge i Akershus, Østfold eller Oslo området =/ Det som er dumt er at jeg som sagt MÅ selge min båt først om det skal bli noen Nidelv på meg med det første.. Jeg kan derfor ikke legge inn noen bud på båter enda, og det er det som er kjipt. Håper på å få solgt min nå i nærmeste fremtid da jeg gjerne vil ha større båt. Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 kjøper du den med defekt motor og hiver inn en ny kinamotor høres det ut som et veldig bra kjøp og da får du solgt båten igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.