Jump to content

Volvo Penta Dynamic Positioning System - demovideo

Bitteliten

Recommended Posts

Koblet til IPS har nå VP kommet med mulighet for å bruke motorene til å holde båten stabilt på et sted (dynamisk posisjonering - brukt lenge av yrkesbåter)

Her er en demo video fra NordWest - beklager all reklamen - det er funksjonen jeg synes er interessant.

VP systemet bruker 2 GPS antenner for å posisjonere båten. Jeg trodde man trengte 3 ettersom GPS kompass har 3 GP¨'er - men tydeligvis ikke

Her er VP's animerte demo video av systemet

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/accessories/ips_accessories/dps/Pages/DynamicPositioningSystemfilm.aspx

IPS funksjonen med joy stick er den samme som før. Vi har 3 sesongers erfaring med IPS, og i følge kona skal vi aldri ha noe annet :wink: Jeg kunne godt tenkt meg DPS funksjonen også jeg - men den kan ikke ettermonteres hos oss - vi har for gamle utgaver av drevene.

Koblet til IPS har nå VP kommet med mulighet for å bruke motorene til å holde båten stabilt på et sted (dynamisk posisjonering - brukt lenge av yrkesbåter)

Det kan nevnes at ingen yrkesfartøy bruker DP inne i havner eller ved tillegging, uten sammenligning forøvrig.

VP systemet bruker 2 GPS antenner for å posisjonere båten. Jeg trodde man trengte 3 ettersom GPS kompass har 3 GP¨'er - men tydeligvis ikke

Man trenger kun 2 antenner for å finne posisjon og kurs. Den tredje antennen som flere systemer har gir deg pitch/roll. Pitch/roll er viktig på høye båter for å beregne båtens bevegelser og ikke gps antennens bevegelser.

Jeg kunne godt tenkt meg DPS funksjonen også jeg - men den kan ikke ettermonteres hos oss - vi har for gamle utgaver av drevene.

Synes dette høres rart ut, det er vel elektronikken som styrer og drevene er vel neppe endret på. ZF Mathers har ett lignende system for strake akslinger kombinert med hydraulisk thruster, der legger man kun til en prossessor og joysticken også er man oppgradert.

Utvilsomt tøft uansett!

Hei,

Man trenger nok bare en GPS antenne og ett kompass for å kjøre Dynamisk Posisjonering, under forutsetning at man har nok thrusterkrefter. At det finnes 2 GPS antenner på NW'en er nok mest sannsynlig at de bruker begge GPS antennene som heading sensor. På en lystbåt vil jeg tro at man ikke trenger kompensasjon for roll og pitch mens man ligger på DP. Om man skal bruke DP'en i grov sjø og fremdeles holde en nøyaktig posisjon er det nok fornuftig med en Roll og Pitch Sensor. Denne er der for å kompensere for GPS antenna som svinger i alle retninger alt etter hvordan båten beveger seg. Yrkesfartøy bruker DP f.eks når en supply båt skal ligge i ro mellom plattformbeina på en rig under lasting og lossing. Det er nok ingen problem å ta skuta helt til kaikanten ved hjelp av DP

Hei,

Det som er avgjørende for nøyaktigeheten på et konvensjonelt DP system er nøyaktigheten på og antall referansesystemer GPS, Fanbeam, HIPAP, Tautwire, og sensorer roll/pitch/heave heading osv... og hvor store thrusterkrefter et fartøy har og hvilke krefter fra sjø og vind det blir utsatt for.

Nøyaktigheten på DPS vet jeg ikke, men det er vel kanskje like interresant hvordan systemet oppfører seg. Om vi andre slipper å høre motorer som ruser for å holde eksakt posisjon, så er det kanskje bedre for miljøet at fartøyet får bevege seg litt.

Synes dette høres rart ut, det er vel elektronikken som styrer og drevene er vel neppe endret på. ZF Mathers har ett lignende system for strake akslinger kombinert med hydraulisk thruster, der legger man kun til en prossessor og joysticken også er man oppgradert.

Jeg trur heller ikke noe på den der. Jeg har ligget i dagesvis på DP med en båt utstyrt med faste propellere og thruster. Det eneste som måtte gjøres, i tillegg til å montere elektronikken, var å fjerne jockeybar slik at vi fikk splitrudder.

Brukte HIPAP som referanse.

Siden IPS drevet er et ZF drev er det nok samme systemet som du nevner som brukes. Hamilton har noe lignende.

Interessant. Liker at det legges frem slike "bevis" på saker og ting. Det verserer nok "snakkis" her på forumet som legges frem som "sannheter".

Når det er sagt, han der senior ingeniøren burde tatt et aldri så lite engelskkurs. Svensker har en utrolig artig aksent på engelsken sin :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ta en kikk på hjemmesiden til ZG.

Kikket på hjemmesiden til ZF og søker på "Penta", men det kommer ikke noe opp om at IPS er noe ZF produkt. ZF har egne podder til komersielle båter, men ikke noe som ser ut som IPS podden til VP. Heller ikke noe skryt om at det er utviklet av dem.

Tror nok vi må konkludere med at VP snakker sant i skrytevideoen sin. Noe annet ville nok laget litt "oppstandelse" i bransjen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Først, angående nøyaktighet, er en avhengig av nøyaktige sensorer. Normalt på en DP-båt av laveste "klasse", ofte kalt DP0, trengs det info om heading og posisjon.

Heading er normalt ett eller glere gyrokompass, som båtene uansett benytter til navigasjon, autopilot etc.

Posisjon fåes vansligvis fra GPS/Glonass, eventuelt tillegg av andre, som nevnt over (laser avstand/kurs, radarsystemer, akustiske/"ekkolodd"). Nøyaktigheten her er typisk 5-10 meter absolutt, men om en har satt en posisjon, vil denne neppe endre seg stort i forhold til setpunkt på noen få timer, så innenfor 1-2 m er realistisk.

Dette mates inn i computeren, som sammenlikner nå-pos med preset-posisjon. Ved avvik gies det kraft i den retning som skal til for å bringe båt i posisjon igjen.

Hvor god denne kraftberegningen er vil påvirke posisjons,nøyaktigheten. Denne kraftberegningen må også filtrere ut bølgebevegelser.

Om det er strøm, må kratberegningen ta hensyn til at å flytte båten 1 meter kan kreve forskjellig kraft styrbord i forhold til babord hvis strøm/vind. Forskjellen kalles restkraft eller strøm.

Å flytte båt frem/tilbake 1 meter er forskjellig fra sidelengs. For å beregne dette godt, må systemet justeres til båten og tilgjengelig kraft. Om ikke dette er gjort, blir kraftberegningen ikke ideell, og en kan få en båt som enten er veldig treg å få i posisjon, event en som bruker for mye kraft, og passerer set-punkt, for så å jobbe seg tilbake igjen, og så bli liggende å oscillere.

Det er i disse kraftberegningsalgoritmene det ligger mye vanskelig, som f.eks. Kongsberg og Rolls-Royce som norske leverandører kriger om å gjøre best mulig, og få båter som ligger mest mulig presis, med minst mulig kraftbruk. Og kraft går det, er ikke gratis å ligge på DP, men kan være praktisk.

Om VP ikke har lagt noe restkraftberegning i sine kraftberegninger, skal det "gå greit" å legge til med systemet. Hvis de har det, vil en når en kommer til bryggen, og legger setpunkt innenfor bryggen, vil systemet tolke bryggekanten som restkraft, og prøve å komme seg inn i bryggen, event flytte den. På en offshorebåt som en ankerhåndteringsbåt med opptil 400t trekk-kraft, kan dette være litt uheldig...

Mulligan - nå er du skikkelig på bærtur :lol:

Dette er ZF Pods som selges som Yanmar og CMD

big3_pod_schiffe_zf.jpg

Dette er VP IPS

758x228_IPS_engine_range.jpg

Så det VP gjør er bare å montere de bakfrem samt kappe bort flapsa? Den var god du :flag_bp:

Jeg har sett VP's DPS i praksis. Når man trykker på knappen går båten litt frem forbi den angitte posisjon (1-2 meter vil jeg grovt gjette) - så beveger den seg tilbake og holder posisjonen,

Neste steg for VP burde vært en trådløs fjernkontroll der man kan sette et press på propellene - noe alle Sleipners hydrauliske thrustere. Da kan man meget enkelt håndtere tillegging av båten selv. (snart kan man sitte hjemme i stua og kjøre båten en tur :wink:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg vet at de ser små ut. Vi stusset på det da vi så en "søster" i sommer. Men i virkeligheten er de ganske store - de er nok 60-70 cm lange om jeg hører på kona. Rundt 30 cm i diameter tenker jeg. Vi har 6 stk av de ombord (standard på båten). Også har vi to 60cm blåser. De bruker vi når vi ligger longside.

Skuta er 5 meter høy fra vannlinje til topp :rolleyes:

fra 2011 er disse standard om man velger DPS

Accessories-Funny-Fenders.jpg

Brutus- på de meste har vi hatt 12 stekemakrell ombord :smiley: Tatt på under 1 time på stang...

Dere kan jo gjette hvilken det er

Skema-Fender-Heavy-Duty.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...