rag Startet 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2010 Hei Da vi byttet til Garmin kartplotter for noen år siden ble bare den gamle GPS antennekabelen kappet av rett ved antennen. Det var ikke så lurt. Nå har jeg lyst til å fikse kabelen og gi antennen bort til en venn av oss. Så det jeg lurer på er om noen vet hvor man får tak i slike messing hylser/pinner som på første bilde nedenfor? Pinnen skal så inn i pluggen under. Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Å finne slike pinner i løs vekt, er nok ikke så enkelt. Pinnene hører gjerne til pluggen. Så blir spørsmålet om du finner plugg. Må være mulig, f.eks. hos produsenten av antennen. Eller kanskje hos Elfa. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Det som vises på bildene er definitivt ikke noen antennekabel. Det ser mer ut som en plugg med 12V/jord og NMEA inn/ut, evt 2 kanaler NMEA ut. For å finne ut hva det egentlig er må du sjekke dokumentasjon på den dingsen som pluggen tilhørte. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
rag Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det som vises på bildene er definitivt ikke noen antennekabel. Det ser mer ut som en plugg med 12V/jord og NMEA inn/ut, evt 2 kanaler NMEA ut. For å finne ut hva det egentlig er må du sjekke dokumentasjon på den dingsen som pluggen tilhørte. Du har helt rett. Det er 12V/jord og NMEA inn/ut. Pluggen sitter i en MLR GPS antenne (se bildet). Derfor kaller jeg kabelen en GPS antennekabel. Det kan vel ikke være galt. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hva er galt med den pinnen du har? Mangler du noen? Det ser jo ut som at kablene er lange nok til og skjøte med røde skjøtekabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Å finne slike pinner i løs vekt, er nok ikke så enkelt. Pinnene hører gjerne til pluggen. Så blir spørsmålet om du finner plugg. Nei, det blir nok ikke lett å finne slike. Det er vel bare produsenten av pluggen som har disse i løs vekt. Jeg ender vel med å forsøke å skjøte ledningen på et eller annet vis. Rag Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hei Blue_Dragon. Det er ikke noe feil med pluggen, så jeg ender nok opp med å skjøte ledningen. Men det hadde blitt penere om jeg hadde funnet slike pinner. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Du har helt rett. Det er 12V/jord og NMEA inn/ut. Pluggen sitter i en MLR GPS antenne (se bildet). Derfor kaller jeg kabelen en GPS antennekabel. Det kan vel ikke være galt. Det er ingen antennekabel (for radiosignaler fra satellittene), for hele GPSen er den enheten bildet viser (i motsetning til separate antenner som kan monteres ute og koples til GPSer for å få bedre signaler fra satellittene til GPSen dersom den står skjermet; mange GPS-er har kontakt for ekstern antenne). GPSen skal ha strøm for å virke, og den leverer fra seg data på NMEA-ledningen/e. Og alt dette var buntet sammen i en kabel med en flerpinneplugg som gikk inn i f eks kartplotteren. Jeg ser at kontakten i MLR-en har sju pinner. Men du har jo funnet løsningen; da går det nok bra. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Nyste Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 ...Derfor kaller jeg kabelen en GPS antennekabel. Det kan vel ikke være galt. Kan definitivt ikke være galt å kalle kabelen til GPS antennen det... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kan definitivt ikke være galt å kalle kabelen til GPS antennen det... Fortøyer du "propellen" etter at du vært på båttur? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kan definitivt ikke være galt å kalle kabelen til GPS antennen det... Nei, ikke hvis det er kabelen fra GPS-antenna til GPS-en. Men den MLR-en er en GPS i seg sjøl, og kabelen derfra til plotteren er akkurat like lite antennekabel som nettverksledningen mellom ruteren og PC-en, eller høyttalerkablene fra radioen til høyttalerne, er det. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Nyste Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hva du vet... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Fortøyer du "propellen" etter at du vært på båttur? Det er vel spørsmålet om pluggen (jf. bildet) som er vesentlig her, ikke om den henger på antenne- ellere annen kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det var en kommentar til en som syntes det var helt ok å kalle an GPS-mottaker for "antenne". Ingen kan nekte ham det, men det fremmer jo ikke akkurat god og klar kommunikasjon i diskusjonene. På den annen side er kanske ikke det alltid noe poeng her på BP... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Zach Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Poenget er vel å holde seg til saken, nemlig pluggen. Men det er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hvis du skal kommentere ethvert avvik fra "saken" på enhver tråd du leser, så har du jammen en drabelig jobb foran deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Zach Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det har jeg ingen planer om. Jeg er mest opptatt av det som skrives i tråder hvor jeg har hatt innlegg. Der kan det hende (men sjelden) at jeg skriver en kommentar hvis jeg mener noen er ironisk, og det mener jeg du var i kommentaren jeg siterte ovenfor. Fortsatt min mening, og jeg avslutter her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det var ikke ironi. Det var et forsøk på sette vedkommendes språkbruk i en sammenheng jeg antok han muligens hadde et litt nærmere forhold til. Å snakke om "propell" når man mener båt er analogt til å snakke om "antenne" når man mener GSP-mottaker. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Hva du vet... tja, jeg trodde nå dette var helt opplagt En reiseradio har antenne og dessuten en radiodel som bearbeider radiosignalene fra radiosenderen så man får lyd i høyttalerne, og slik er det med GPS-mottakeren også - den bearbeider radiosignalene fra satellittene og beregner posisjonen og en hel del annet. Skal du bruke disse resultatene i annet utstyr, (f eks separate høyttalere for reiseradioen og til en kartplotter mv for GPS-mottakeren), så trenger man en kabel for å overføre signalene. Trenger du bedre radiosignaler til radiomottakeren enn den innebygde antenna kan gi, kan du kople til en ekstern antenne, som fanger opp radiosignalene og overfører dem til GPS-mottakeren (evt til reiseradioen) i en antennekabel. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.