Jump to content

Ligger nå i Farsund - synspunkter på når Lista kan forseres?

Bergen dørk

Recommended Posts

Vi kom til Farsund fra Kristiansand i dag og jeg ser nå at det meldes kuling både her og der. Noen som har forslag på (helst basert på erfaring) når det akkurat nå er gunstig både å forsere Lista og Jærens Rev? For min del må dette skje over 2 dager, sålangt jeg kan se nå, med Nidelv 26`en.

Tenker da både på vindretning og vindstyrke.....og gjerne bølgehøyde. På forhånd takk!

mvh Bergen Dørk

NV 10-12 m/s er vel like ille uansett tidspunkt.

Normalt vil vel bølgene være mer «dønningaktige» , langvillige, 2-3 kvartmil av land, en har mer vann under kjølen ute i renna enn innunder land hvor det er grunnere med krappere bølger, skvalp og strømsjø.

Når det løyer igjen og solgangsbrisen dominerer, gir denne seg gjerne når det mørkner i kveldingen og tiltar igjen først neste formiddag.

Prøv ut til Listahavn, snakk gjerne der med en lokal sjøvant person.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Gå nå i kveld og se hvordan det ser ut, hvis du skal ungå de krape bølgene skal du ut på dypt vann 4nm av kysten.

så runder du Lita og gå innover til hidra eller flekkefjord, skal du videre nordover er det bare og følge landet nord for Hidra i noen meters klaring fra land, da går det helt fint opp til egersund. defra bør du ha fine vær.

god tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Tenker meg motsatt vei nå til helga.

I 31 fot seilbåt.

Regner med å ta jæren opp til Egersund på Lørdag.

Anser 10-12 m/s som forsvarlig med den farkosten så lenge jeg holder godt fra land og vest av Jærens rev.

Er det en overoptimistisk vurdering tro?

Har passert der i adskillig verre vær før, men det var i større farlost og og med erfarent mannskap/skipper.

Dette blir første solo seilas den veien.

Værvarslene fremover er forøvrig ytterst variable for tiden.

Skifter fra hver gang jeg sjekker, og veldig ulikt hos de forskjellige kilder.

Akurat nå ser det ut for å bli moderat vind, men desverre rett i mot :headbang:

Hva er sikkreste og mest pålitelige værkilde for denne strekningen tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Basert på værmeldingene så gikk jeg tirsdag :) Nesten flatt hav. Brukte vel 3.5t fra Farsund til Stavanger.

Om dere har unger og sjøredd kone ombord, så kan det lønne seg og sende dem med toget.

Så er det bare og bruke den tiden det tar.

Lørdag roer det seg, fredag på dagen er det meldt 3m bølger som er mye.

Som også nevnt, det lønner seg og kjøre langt ut ved lista og utenom siragrunnen.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)

Tenker meg motsatt vei nå til helga.

I 31 fot seilbåt.

Skal og gå sørover på lørdag. Legger meg nok i Tananger fredag kveld, og tar ut lørdag 0400. Men tar et lite værforbehold. Gi beskjed hvis det er andre hurtiggående båter som skal samme streket, på samme tid. Er en ekstra tryghet å gå flere. Håper på frokost i Farsund kl 0900 :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Ja, det ble båttrekket over Listeid for oss i går. Meget spesiell opplevelse vi vil huske lenge, og jeg fikk sett litt på båten under, skrapet rur av propellen mv.

Koster kr 700,-....men verdt det!

dscn8938.jpg

Nå ligger vi og venter i Rasvågen på Hidra. Blåser for mye utenfor her nå - prøvde kl 5 i dag tidlig, men ga meg. Skal videre til Egersund og Stavanger, men vurderer å gå til natten og ta dette i ett strekk....det ser ut til å løye da. Er usikker.

mvh Bergen Dørk

Vi tok følge med Marina fra Hidra til Egersund kl 5 i dag morges. Det gikk flott. Takk til Wenche og Henning - flotte båtfolk vi er blitt litt kjent med. Henning har foret meg med lokalkunnskap og kontakter som har kjennskap til været bla over Jærens rev.

Vi gikk over Jærens Rev i dag; eller surfet i medvind og bølger; for å si det slik. Krevende dag på sjøen og sjøsyke ombord, men vi tar det med godt humør. Ligger nå longside i gjestehavnen i Skudesnes. Fine forhold her!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Hei JGH - har nettopp vært i Shetland med hele familien! (Navigering gikk veldig bra - Takket være et godt sjøkart :wink: ) Men det frister til gjentakelse. Hadde jeg hatt fri hadde jeg nok kommet med deg og tatt turen en gang til. Trenger du tips så bare send en IM. Jeg kan det meste om Shetland nå. :yesnod:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...