Jump to content

Får ikke start sabb 2h

Tobias SNO

Recommended Posts

Har satt sammen motoren i dag, fått på toppen med ny pakning.

Skulle starte motor, hadde full gass, ny diesel, å vrei om på starteren. den begynner å starte, kommer eksos og turtall, å med en gang jeg slipper starteren, dør den ut. Noen som har en ide?

Fylte på med vann på eksansjons tanken (ferskvannskjølt). Kom en merkelig lyd under start prosessen, men motor snurrer fint enda. Så at motortemp føleren viste mellom 80 og 90 grader ca. Tok av den store mutteren på toppen mellom dysene. der var det ingen vann. Misstenker at kanskje vannpumpen ikke er ok. Må nok ny membran til tenker jeg. MEN kan den lyden jeg hørte ha vært lyden av at topp, blokk O.L. sprakk? var ikke så varmt at jeg ikke kunne ta på den, men klarte ikke å holde der over lengre tid. Vet ikke om jeg kan stole helt på om temp giveren gav den korrekte tempen, da det ikke var vann på den en gang. Kan lyden ha vært at noe har satt seg etter toppen har vært av? Blir litt frustrert her.

Kan lyden ha vært sikkerhets "ventilen" på påfyllingslokket som hår åpnet og lukket seg, pga trykk eller noe?

Neste steg blir å få orden på kjølevannsproblemet, Regner med at vannet skal flytte seg fra tanken og videre rundt i motoren. Båten står på land, så vil bare få start på motor å se at alt er ok før den skal på sjøen. Ingen av kjølerørene er noe varm heller. er det noe lufte skrue en plass?

Hvordan har det seg at motoren ble varm hvis den ikke startet? For å få start må du nok lufte dieselsystemet skikkelig, helt frem til dysene. Se i manualen, det er ikke vanskelig.

Hvilken lyd du hørte er vanskelig for oss å finne ut, kanskje det bare var en ventil som hang litt?

Hvis det er en trebåt vil jeg så absolutt anbefale deg å vente med å starte til båten er sjøsatt og trutnet, ellers sprenger du fort naglene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, Det er en glassfiber båt, så det er ikke noe problem. Fikk "start" på den, men ikke nok til at den starter virker det som. Må holde den på starteren for at den skal holde seg i gang.

Kan prøve å lufte skikkelig ja. få lese litt i boken.

Lyden er litt vanskelig å forklare ja. Tenkte å få orden på kjølevann problemet å la hageslangen spyle på kjølerørene under båten, sett at den starter.

Takker for kjapt svar :smiley:

når du har kjølerør kan motor gå på tomgang lenge uten annen kjøling hvis der er sirkulasjon. det tyder på at der ikke er det. har du termostat i termostathuset? hvis ikke må omløbsrøret stenges.

kan ikke helt skjønne at du har kunne holde på med starteren så lengwe at motoren er blit varm.. da burde du ha brennt starteren

Redigert av spjærøy26 (see edit history)

Hva mener du med dra over motoren med sveiven? Klarer å dra rundt motoren med en 24 fast nøkkel, der som det skal være en sveiv, men det er tungt. Har komp i motoren å alt det, nyslipte ventiler, og klaringen mellom vippetøy og ventil er ok. jeg kan ikke bruke sveiv, for det står ett stag i veien for den.

:smiley: Hei, prøv og lufte systemet som tidlegare nevnt. Kjem da hvit røyk av motoren må no meir kontrolerast når det gjelder vannets sin omløpsveg....

Men om komperesjonen er god, ventilane er stilt 0,3mm klaring kald, så\ skulle alt vere bra.

Har du demontert heile motoren? Isåfall, var kamaksel og tannhjul på veiv riktigt plassert under montering?.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...