Tobias SNO Startet 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2010 Har satt sammen motoren i dag, fått på toppen med ny pakning. Skulle starte motor, hadde full gass, ny diesel, å vrei om på starteren. den begynner å starte, kommer eksos og turtall, å med en gang jeg slipper starteren, dør den ut. Noen som har en ide? Fylte på med vann på eksansjons tanken (ferskvannskjølt). Kom en merkelig lyd under start prosessen, men motor snurrer fint enda. Så at motortemp føleren viste mellom 80 og 90 grader ca. Tok av den store mutteren på toppen mellom dysene. der var det ingen vann. Misstenker at kanskje vannpumpen ikke er ok. Må nok ny membran til tenker jeg. MEN kan den lyden jeg hørte ha vært lyden av at topp, blokk O.L. sprakk? var ikke så varmt at jeg ikke kunne ta på den, men klarte ikke å holde der over lengre tid. Vet ikke om jeg kan stole helt på om temp giveren gav den korrekte tempen, da det ikke var vann på den en gang. Kan lyden ha vært at noe har satt seg etter toppen har vært av? Blir litt frustrert her. Kan lyden ha vært sikkerhets "ventilen" på påfyllingslokket som hår åpnet og lukket seg, pga trykk eller noe? Neste steg blir å få orden på kjølevannsproblemet, Regner med at vannet skal flytte seg fra tanken og videre rundt i motoren. Båten står på land, så vil bare få start på motor å se at alt er ok før den skal på sjøen. Ingen av kjølerørene er noe varm heller. er det noe lufte skrue en plass? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hvordan har det seg at motoren ble varm hvis den ikke startet? For å få start må du nok lufte dieselsystemet skikkelig, helt frem til dysene. Se i manualen, det er ikke vanskelig. Hvilken lyd du hørte er vanskelig for oss å finne ut, kanskje det bare var en ventil som hang litt? Hvis det er en trebåt vil jeg så absolutt anbefale deg å vente med å starte til båten er sjøsatt og trutnet, ellers sprenger du fort naglene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tobias SNO Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Nei, Det er en glassfiber båt, så det er ikke noe problem. Fikk "start" på den, men ikke nok til at den starter virker det som. Må holde den på starteren for at den skal holde seg i gang. Kan prøve å lufte skikkelig ja. få lese litt i boken. Lyden er litt vanskelig å forklare ja. Tenkte å få orden på kjølevann problemet å la hageslangen spyle på kjølerørene under båten, sett at den starter. Takker for kjapt svar Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) når du har kjølerør kan motor gå på tomgang lenge uten annen kjøling hvis der er sirkulasjon. det tyder på at der ikke er det. har du termostat i termostathuset? hvis ikke må omløbsrøret stenges. kan ikke helt skjønne at du har kunne holde på med starteren så lengwe at motoren er blit varm.. da burde du ha brennt starteren Redigert 28.Juli.2010 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 hvis ikke kjølerørene blir varme er der ingen sirkulasjon.. sjekk pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Alvorlig talt, du får ikke varm motor uten at den sviver. Luft dyser/pumpe, og få start på den. Etterpå kan vi diskutere varmgang. Du hadde smeltet både starter og kabler, lenge før motoren hadde fått temperatur. Har du kjølesløyfe under båten, kan den gå på denne i friluft i 5-10 minutt, uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jo, det kom eksos å motor ble varm. Men motoren måtte holdes på starteren for at den skulle holde seg i gang. hvis ikke kubbet den sakte men sikkert. men nei, motoren ble ikke driftsvarm. Skal få skikkelig start på den å få orden på kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Hei For meg virker det som du snart kommer til å drepe starteren med bruksmåten din. Den må da være mye varmere en motoren? Smaapala Redigert 29.Juli.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 En starter tåler litt, den fikk jo heller ikke så mye motstand at det gjorde noe, mtp at motoren nesten går for egen maskin.. Jobber som bilmekaniker, og har vert med på startere som må igjennom verre ting en det der. :D Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Dersom du klarer å dra over moteren med sveiva? det skal ikke gå ann dersom det er tett nok. Ellers er det luftet diesel systemet? Justert ventilene etter overhaling? ombytte av ventilstenger? Det kan ikke være så mye annet på en Sabb.... Redigert 29.Juli.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hva mener du med dra over motoren med sveiven? Klarer å dra rundt motoren med en 24 fast nøkkel, der som det skal være en sveiv, men det er tungt. Har komp i motoren å alt det, nyslipte ventiler, og klaringen mellom vippetøy og ventil er ok. jeg kan ikke bruke sveiv, for det står ett stag i veien for den. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hei, prøv og lufte systemet som tidlegare nevnt. Kjem da hvit røyk av motoren må no meir kontrolerast når det gjelder vannets sin omløpsveg.... Men om komperesjonen er god, ventilane er stilt 0,3mm klaring kald, så\ skulle alt vere bra. Har du demontert heile motoren? Isåfall, var kamaksel og tannhjul på veiv riktigt plassert under montering?. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Tobias SNO Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 hei. Har kun tatt av toppen. skal ta og kontrollere klaring en gang til, før lufting og ett forsøk på ny start. Tenker jeg demonterer vannpumpe for sikkerhets skyld før start og. Syns det var rart at ikke vannet forsvant fra kjøletanken når det manglet vann på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Må bare si tusen takk for god hjelp her inne.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.