Jump to content

uttern t55 akselerasjon og toppfart

Grysha

Recommended Posts

Er fornøyd med båten men syntes den er treg i akselrasjonen(mercury 115 optimax 2007 mod). Akset med en bekjent som har skibsplast 555 vector med identisk motor og han var mye raskere i plan og tok flere båtlengder i starten. Ifølge tekniske data så er disse båtene m/motor like tunge. Vi hadde begge nyvaskede skrog m/hardt bunnstoff og fulle tanker. Syntes det mangler litt på toppfarten også, 36 kp ved ca 5100 omdr. på gps. tilter da nesten til den spinner. Fint hvis noen har tips om hva som bør gjøres for å forbedre ihverfall aksen siden vi bruker den endel til vannsport. Båten går i ferskvann.

Har to kamrater som har denne båten med samme motor. De har forsket mye i dette med propeller og heising mm og denne motoren gir ikke mer ern 37 knop uansett hva som blir gjort. Den ene kjører med en firebalds Propuls propell nå og denne gir rask aks og toppfart, med rustfri propell er den tregere i aksen (husker ikke stigning og dia).

Jeg har nettopp kjøpt meg en uttern D55 med mercury 115 Optimax, da jeg hentet båten sa de at motoren hadde max turtal på 5750 omd.

Og det klarer jeg med min. Om dette har noe med aks og gjøre vet jeg ikke, men har lest på forumet her tidligere at folk har hatt tillsvarende motorer

som ikke yter 115 HK. Dette ville jeg undersøkt med forhandler/importør.

Hei, velkommen til BP. :flag: Mulig du har en propeller med for stor stigning. Du skal kunne oppnå 5750 rpm ved w.o.t. på en 115 Optimax. Sjekk også mont. høyde på motor. Lykke til.

Det sitter en 13x19 propell på. Tok opp båten og sjekket hvordan antikavidasjonsplata(hvis det er den første plata som ligger horisontalt over propellen) ligger i forhold til laveste punkt på kjølen. Tok en rettholdt og la på kjølen, tiltet ut motoren til antikav. plata lå parallelt med rettholdt. Da lå motoren ca1,5 cm over kjølen. Den er 5 hull på innstillingene på motorfeste og den sitter i hull nr.3. Når jeg testa skibsplast vector 555 syntes jeg den hadde mye mindre anleggsflate mot vannet enn T55 min. den virket mer nervøs ved max tilting men hastigheten gikk glatt opp i over 40 knop på ca 5600 omdr. Hvordan får jeg løftet min båt mer opp av vannet?

Det sitter en 13x19 propell på.

Hei igjen, i første omgang ville jeg prøvd en propeller for eks. 13 1/2x17P. Du forteller at du ikke oppnår mer enn 5100 r.p.m.og da burde en 17P gi deg ca: 4-500 r.p.m mer.

Jeg har lite kjennskap til Uttern og Skibsplast Vector, men det kan vel tyde på at Uttern er mer tungdreven i sjøen.

Lykke til videre. :flag_bp:

har lest på forumet her tidligere at folk har hatt tillsvarende motorer

som ikke yter 115 HK. Dette ville jeg undersøkt med forhandler/importør.

Jeg har også med bekymring lest disse innleggene og vurderer å kjøre den i benk for å få fred i sjelen :giggle: Koster 5500,- hos Ravn's Garage AS

Den tok jeg ikke!

De kjører en belastningstest på motoren og måler HK. Får ut en kurve på hvordan motoren oppfører seg i forskjellige turtall og kan da finne ut hva motoren yter på max i forhold til hva som er oppgitt fra fabrikk.verkbrems03web1.jpgKjørte endel mc for noen år siden og brukte dette aktivt for å tune motoren max. Der dysa vi om gasser og byttet eksosanlegg for å få ut litt ekstra av motoren uten å gå for drastisk til verks(bytte av kammer, stempel o.l) regner med at de kan legge inn ny software i styringa på optimaxen hvis det skulle vise seg at motoren ikke yter det den lover.

Redigert av Grysha (see edit history)

De kjører en belastningstest på motoren og måler HK. Får ut en kurve på hvordan motoren oppfører seg i forskjellige turtall og kan da finne ut hva motoren yter på max i forhold til hva som er oppgitt fra fabrikk.verkbrems03web1.jpgKjørte endel mc for noen år siden og brukte dette aktivt for å tune motoren max. Der dysa vi om gasser og byttet eksosanlegg for å få ut litt ekstra av motoren uten å gå for drastisk til verks(bytte av kammer, stempel o.l) regner med at de kan legge inn ny software i styringa på optimaxen hvis det skulle vise seg at motoren ikke yter det den lover.

Spennende! Let us know how it went!

Hei igjen, i første omgang ville jeg prøvd en propeller for eks. 13 1/2x17P. Du forteller at du ikke oppnår mer enn 5100 r.p.m.og da burde en 17P gi deg ca: 4-500 r.p.m mer.

Jeg har lite kjennskap til Uttern og Skibsplast Vector, men det kan vel tyde på at Uttern er mer tungdreven i sjøen.

Lykke til videre. :flag_bp:

Har nå bestilt en alu propell 131/4 x17p.etter anbefaling fra Ravn's Garage. venter i spenning på resultatet.

• 3 uker senere...

Har selv oppgradert fra en Uttern S52 til Skibsplast Vector i sommer. Det er ikke noe tvil om at Vectoren går lettere i vannet. Har brattere v-form. Må si at forskjellen var overraskende stor. Var fornøyd med S52'n, men Vectoren skjærer sjøen bedre. Kommer også lettere opp i plan. Så jeg er kjempefornøyd med oppgraderingen.

mvh Morten A.Karlsen

morten@karlsen.cc

• 1 måned senere...

Uttern er i alle fall ikke tungdreven.

Har hatt Uttern T55 diesel i to sesonger, og er svært fornøyd.

Skrogformen - markert V-bunn fremme som flater av mot ca 17 graders vinkel bak - er ganske smart fordi den får båten lettere opp i plan og gjør båten lettdreven - økonomisk -med gode fartsegenskaper. Bakdelen kan være endel slag i mot- og sidesjø hvis du ikke trimmer baugen ned, og tilpasser farten.

I vår monterte jeg Smart-Tabs på min Uttern - fjærbelastede trimplan som regulerer seg automatisk etter fart, bølger, last mm. Det gjorde kjøreegenskapene bedre - og ikke nødvendig å trimme så mye ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...