Jump to content

Vannproblem med Jabsco toalett


tkvitnes

Recommended Posts

Har kjøpt meg en båt med jabsco pumpetoalett, i følge forrige eier har dette aldri vært brukt.

Når jeg skulle prøve det fikk jeg ikke pumpet inn vann, jeg åpnet toppen på pumpen og fiklet litt

med pakninger og ventiler, etter det begynte pumpen og virke, men jeg får ikke fylt opp toalettet med vann skikkelig.

 

Det kommer inn vann og jeg får pumpet dette ut, men når jeg er ferdig å pumpe ligger det liksom bare en skvett vann igjen i bunn.

 

Slik jeg leser bruksannvisningen så skal man pumpe noen ganger for å fylle skålen med vann hvis den er tom før bruk, dette for å hindre at papir klumper seg.

Men det klarer jeg altså ikke skikkelig, det ligger bare et par cm med vann igjen helt i bunn.

 

Noen tips ?

 

Mvh

Tom

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et Jabsco pumpetoalett. Ved hver sesongstart må jeg "leske" pumpen, dvs helle vann i skåla, slik at pumpen får noe vann å jobbe med. Da klarer den å trekke vann inn fra sjøen, og fungerer resten av sesongen.

 

Hos meg drar den inn rikelig med vann, men når jeg vipper over i utpumpingsmodus, så blir skåla nesten helt tom. Synes dette er greit.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det kommer inn vann og jeg får pumpet dette ut, men når jeg er ferdig å pumpe ligger det liksom bare en skvett vann igjen i bunn.

Syns det høres ut som den fungerer helt etter hensikten!

hvorfor ønsker du at det skal ligge vann i skåla?

Jeg syns det er en stor fordel at det er lite vann i skåla - og så heller jeg i noen dråper sanitærvæske som holder all lukt borte

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Synes også dette høres helt normalt ut. De fleste pumpetoalett har 2 innstillinger den den ene pumper BÅDE inn OG ut men dersom der fylles for mye inn kan en spak slås over og da stopper INNpumpingen mens UTpumpingen virker som før. På Jabsco El-toalett har en den tredje muligheten: Å bare pumpe INN.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kansje jeg har forklart meg litt dårlig her

 

Men det som står i manualen er at hvis skålen er tom før bruk, så skal man pumpe inn vann før bruk slik at papiret løser seg opp og dermed forhindre at papiret klumper seg.

Dette klarer jeg altså ikke, når jeg pumper kommer det vann inn, og det dras ut igjen, det som ligger igjen i skåla når pumpen står i ro er knapt nok til å bløte opp et "papirtørk"

 

Jeg regner med at å få pumpet ut en stor klump med tørt papir og "andre ting" kan by på store problemer, og gi et unødig stort vannforbruk hvis dette ikke bløtes opp "underveis"

Mvh

Tom

Link to post
Share on other sites

Det kan jo høres ut som det er denne svitsjern din open and closed som ikke fungerer skikkelig. Ellers kan det hende du burde gått for en pakningsoverhaling. Jeg hadde problemer på min og kjøpte like godt hele det nye twistn and lock systemet. Koster det dobbelte av paknigssett, men da er det bare å bytte hele komponenten. Så kan du heller ha de ngamle som reserve.

Link to post
Share on other sites

Har skrudd samme dassen idag ,virka plutselig ikke på mårran.Pelta pumpa fraværandre å smurte opp alle pakkninger ,oppe i pumpa og nede + selve sylinderen.Funker som et skudd igjen nu,men det at du får for lite vann i skåle.Det tyder vel på at den lekker ut,at den nederste pakkningen den som åpner/lukker ikke er tett .At den er tørr å ikke i vater,smør inn den du eller bytt den.Blir det litt hardt å pumpe ,så har du i en skvett med matolje i dassen.Så går pumpa så lett at det nesten er gøy :tongue:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tilsvarende problem på en tidligere båt. Når jeg åpnet opp pumpa, fant jeg masse tang og tare. Renset, og så alt ok.

 

Jeg benytter anledningen å lure inn et spørsmål i samme tråden. På den båten jeg har nå, er tanken plassert høyere enn toalettet. Røret fra "skittensiden" av pumpen går inn på topp av tanken. Jeg plages av at noe av det som står i røret siger tilbake i skålen, og det ser ikke alltid så pent ut.

 

Er det en slags tilbakeslagsventil et sted? Noen som kjenner til hva som skal til for å ordne dette?

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg plages av at noe av det som står i røret siger tilbake i skålen, og det ser ikke alltid så pent ut. Er det en slags tilbakeslagsventil et sted?

Ja, det er vanlig, men den har lett for å få avleiringer av urinstein slik at den ikke tetter ordentlig. Så skru opp, rengjør og ha jevnlig en skvett Hvedding 35% eddik i skålen som forebygger oppbygging av urinstein.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tilsvarende problem på en tidligere båt. Når jeg åpnet opp pumpa, fant jeg masse tang og tare. Renset, og så alt ok.

 

Jeg benytter anledningen å lure inn et spørsmål i samme tråden. På den båten jeg har nå, er tanken plassert høyere enn toalettet. Røret fra "skittensiden" av pumpen går inn på topp av tanken. Jeg plages av at noe av det som står i røret siger tilbake i skålen, og det ser ikke alltid så pent ut.

 

Er det en slags tilbakeslagsventil et sted? Noen som kjenner til hva som skal til for å ordne dette?

 

Twistn and lock systemet har ikke dette nevnt som feilsøkingskilde i sin manual lenger, så sikre er de tydelig på at tilbakeslag ikke vil forekomme bruker man det systemet. Ellers er det vel en såkalt jokervalve som svikter som fører til det problemet du nevner

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisan

 

Av ren latskap (bare 6 skruer og ferdig)kjøpte jeg i går en ny ny pumpe "Twistn and lock" til doan. Diskuterte litt med selger hvorvidt denne pumpen hindrer tilbakeslag fra septik (som han mente den gjorde). Kikker man i bunnen av pumpen ser man at septik går helt uavhengig selve pumpesystemet, er kun den "blekkspruttettingen" som sørger for at skitten kommer ut og ikke tilbake. Etter det jeg kan skjønne sørger Twistn and lock systemet bare for at uønsket "spylevann" ikke kommer inn og derved ikke bør sikre med å stenge bunnventil.

Link to post
Share on other sites

monterte Twist´n Lock på en av to toaletter ombord og det fungerer helt etter hensikten

en "pigg" i enden av "pumpesylinder-stemplet" presser igjen pakningen mellom skålen og utpumpningrøret, slik at det ikke forekommer tilbakeslag i skålen

er faktisk så bra at jeg kommer til å montere det på den andre også

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

Den eneste "pakning" jeg har klart å finne som har med skitten fra potta til tanken er den som sitter bendet (nr 33, se link). Og klart du opplever at dette fungerer etter hensikten, da denne "pakningen" er ny!!

Pakning med en svuls på som sitter i foten på pumpa (nr. 16, se link)er jeg derimot litt usikker på hva skjer med i forhold til den piggen (nr. 29, se link) du ref. til :confused:

Her vil kanskje piggen holde igjen den leppa fra å gå opp, men skiten vil jo presse leppa ned? Eller??

 

Se forøvrig splitskjema her: http://www.jabscoshop.com/itemimages/29090-3exp.jpg

 

Dette er bare noe dritt, men morro å finne ut av :crazy:

 

PS! Får ikke lagt inn jpg bilde!!?? Har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Den eneste "pakning" jeg har klart å finne som har med skitten fra potta til tanken er den som sitter bendet (nr 33, se link). Og klart du opplever at dette fungerer etter hensikten, da denne "pakningen" er ny!!

Pakning med en svuls på som sitter i foten på pumpa (nr. 16, se link)er jeg derimot litt usikker på hva skjer med i forhold til den piggen (nr. 29, se link) du ref. til

Her vil kanskje piggen holde igjen den leppa fra å gå opp, men skiten vil jo presse leppa ned? Eller??

 

Se forøvrig splitskjema her: http://www.jabscoshop.com/marine/marine-toilets/toilets/manual-toilets/29120-3000-manual-twist-n-lock-toilet-regular-bowl.htm (se litt nede på siden)

 

Dette er bare noe dritt, men morro å finne ut av

 

PS! Får ikke lagt inn jpg bilde!!?? Har noen tips?

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS! Får ikke lagt inn jpg bilde!!?? Har noen tips?
Bruk "Sett inn bilde" knappen så hjelper det. Den linken i innlegget er forkortet, kopier den på ny.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da var linken rettet opp.

 

Men får fremdeles ikke inn bilder. "sett inn bilde" knappen gir ingen mulighet for å browse seg frem til et bestemt bilde.

"Last opp bilde" gir bare feilmeldinger, selv om bildet er gradert ned i fysisk størrelse og filstørrelse.

Hva kan jeg gjøre annerledes tro?? Hjelp mottas med stor takk :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Du må ha bildeadressen liggende på clipboard først (ctrl-c) og deretter lime inn vha. bildeknappen:

29090-3exp.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...