Jump to content

Vannproblem med Jabsco toalett


tkvitnes

Recommended Posts

Bildet må først lastes inn på BP serveren. Du har en meny oppe til høyre hvor en av valgene er "Bilder". Der laster du de først opp og så gårt du til tråden din og kopierer over adressen til det aktuelle bildet i "boksen" du ser som nr. 2 til høyre for "smilyene". Lønner seg å ha en side med innlegget og en side med bildene dine oppe samtidig når du gør dette.

 

Redigert: i dette tilfellet lå bildet ute på en server og da er ikke opplasting nødvendig.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det som trådstarter spurte om til å begynne med så kan det skyldes at tilbakeslagsventilene på pos.21 ikke stenger skikkelig. Mest sannsynlig trykkventilen og det er vel den som er til høyre trur eg (eller var det venstre??). Selve vektene på disse er i messing og det har en tendens til å legge seg irr og smuss mellom ventil og gummi som igjen gjør at anlegget ikke blir perfekt og man får en lekkasje. Her kan man bruke ett lite smalt skrujern og renske opp litt.

Er derimot gummien mye deformert må man til med ett rep. sett.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samma dassen og stort sette samma "problemet" med at dassen er tørr etter at man har pumpet ferdig, selv UTEN at jeg har stengt for "vann inn". Tror dette kommer av at jeg ikke får så mye vann inn som det burde. Samtidig, om jeg fyller på en halvliter med ferskvann rett i skåla, så sider dette ut av skåla og ned i septiken i løpet av 10 sekunder. Det siste tror jeg nok ikke er meningen.

 

Det at det siger tilbake til dassen, kan vel tyde på at man ikke har tømt dass og slange skikkelig.

 

Dog, i dag morges fylte jeg oppi septiktilsetning ( grønn på farge) og 2 liter ferskvann i do. Lot dette stå litt, før jeg pumpet det ut i septiken. Det jeg registrerte da var at vannet som skulle skylle ned i doen når jeg pumpet OGSÅ var svakt grønt på farge. Konkluderte med at det må være en liten lekasje mellom ut og inn av doen? Isåfall kan dette være årsaken til at jeg ikke får så mye vann inn når jeg pumper. Pakningsskift er nok løsningen på det meste...

 

Forøvrig vil jeg fraråde vranglæren om å ha matolje i doen for å smøre. Dette skaper et oljelokk i toppen av septiken som gjør at de aerobe bakteriene som er bra å ha i septiken (luktfrie bakterier) ikke får utvikle seg, derimot fører det til oppblomstring av anaerobe bakterier som lukter helvete.

Dette er har fra Dassens Bibel, samt at jeg erfarte ekstremt mye dårligere lukt etter de ene gangen jeg tilsatte olje.

 

Anbefaler alle å søke på "dassens bibiel" i dette forumet, les og lær.

 

Moralen er, bruk nok vann! -det er bedre med en full septiktank enn tett dass- og septiksystem.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hadde samme problem som abbor. Jeg kjøpte rep-kit og byttet den runde på stempel og den øvre pakningen med messinglodd på. Da fungerte det igjen, så en av de to var dårlige.

 

Fikk tips om å smøre med vaselin, uten at det hjalp for mitt vedkommende..

 

 

Jeg har n dunk med en blå veske som jeg tror det står plumbo på(fulgte med båten) er det sanitærveske? Har en liten eim av dolukt i kabinen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Eg har prøvt med silikongrease og det funker en 14 dager, kanskje dobbelt så lenge som matoljen.

Eg har brukt matolje uten problemer (for å unngå treg pumpe) i 7 år nå, selv om mange sier det ødelegger pakningene. (slår det bare rett i skåla og pumper ut + en dråpe på akslingen)

 

Fort gjort å åpne for å sjekke tilbakeslagsventilene Abbor.(pos.21)

 

Plumbo er jo ikke santitærvæske, men det kan jo være noe annet på flasken?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kansje jeg har forklart meg litt dårlig her

 

Men det som står i manualen er at hvis skålen er tom før bruk, så skal man pumpe inn vann før bruk slik at papiret løser seg opp og dermed forhindre at papiret klumper seg.

Dette klarer jeg altså ikke, når jeg pumper kommer det vann inn, og det dras ut igjen, det som ligger igjen i skåla når pumpen står i ro er knapt nok til å bløte opp et "papirtørk"

 

Jeg regner med at å få pumpet ut en stor klump med tørt papir og "andre ting" kan by på store problemer, og gi et unødig stort vannforbruk hvis dette ikke bløtes opp "underveis"

Mvh

Tom

Hei

Problemet ditt her er samme som jeg hadde. Bytt den gummiventilen (om man kan kalle den det) som sitter på ut av dassen i utløpet. Om den ikke tetter skikkelig, så blir dette det samme som en lensepumpe man må jobbe hardt med

Bare bytt den, såkalte du se

Del Nr 33 gjør at du har tørr do

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...