Katnosa Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Æsj! Jeg lånte seilbåten tilen venn av meg, og midt inne i Tønsberg-skjærgården forsvant propellen. Falt rett og slett av. Jeg har jo et ansvar og må jo erstatte den. Problemet mitt et at jeg er "fattigmann" og vil naturlig nok komme rimeligst ut. Hvor kjøper jeg best og billigst en propell? Finnes slikt på bruktmarkedet? Hva er viktig? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Æsj! Jeg lånte seilbåten tilen venn av meg, og midt inne i Tønsberg-skjærgården forsvant propellen. Falt rett og slett av. Jeg har jo et ansvar og må jo erstatte den. Problemet mitt et at jeg er "fattigmann" og vil naturlig nok komme rimeligst ut. Hvor kjøper jeg best og billigst en propell? Finnes slikt på bruktmarkedet? Hva er viktig? Det kommer helt an på hva slags seilbåt (hvor stor og tung?), hva slags motor (innenbords eller utenbords?) osv. Er det rett aksling eller drev? Foldepropell eller fast propell? I hvert fall, en tobladet foldepropell til en 3 tonn tung 30-foter med seilbåtdrev koster ca. 10k inkl. arbeid og løft av båt. (Du kan godt spørre meg om hvordan jeg vet dette så nøyaktig, men du får ikke noe svar ) Dette er neppe å få tak i på bruktmarkedet. Når det gjelder hvem som har ansvaret og skal betale, er nok dette temmelig overførbart på den som satte på propellen. En propell detter ikke rett og slett av hvis den er satt på riktig, her har noen glemt locktite og sikringsskive eller -splint (vet jeg nå ). Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Katnosa Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det kommer helt an på hva slags seilbåt (hvor stor og tung?), hva slags motor (innenbords eller utenbords?) osv. Er det rett aksling eller drev? Foldepropell eller fast propell? I hvert fall, en tobladet foldepropell til en 3 tonn tung 30-foter med seilbåtdrev koster ca. 10k inkl. arbeid og løft av båt. (Du kan godt spørre meg om hvordan jeg vet dette så nøyaktig, men du får ikke noe svar ) Dette er neppe å få tak i på bruktmarkedet. Når det gjelder hvem som har ansvaret og skal betale, er nok dette temmelig overførbart på den som satte på propellen. En propell detter ikke rett og slett av hvis den er satt på riktig, her har noen glemt locktite og sikringsskive eller -splint (vet jeg nå ). Christian 8-) Å!? Så det er ikke gitt at det er jeg som har ansvaret her? Jeg bare tøffet rolig avgårde under rolige forhold da båten mistet fullstendig fremdrift. Kan ikke forstå at jeg kan ha gjort noe som kan ha forårsaket det heller. Jeg burde vel ha støtt borti noe i såfall, kanskje? Kan slitasje være en greie, eller er det gitt at det er for dårlig montering? Bare for å stålsette/forberede meg foran samtalen med eieren; blir en propel tatt av/satt på hver sesong? Uff, dette er jo ubehagelig, det var jo faktisk jeg som "mistet" den, men.... Og eieren var bare snill og lpånte meg båten sin.... Ufoguff. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det er vel forskjellige måter å se dette på. Jeg mener dette er noe som hadde skjedd uanvhengig av hvem som kjørte båten, dvs hadde eier selv kjørt båten denne dagen hadde også propellen falt av, og det blir feil å klandre en som låner båten for dette. Eier bør oppsøke mekanikker som skrur på båten eller gå i seg selv hvis han selv har montert propellen og resonere over om dette ble utført korrekt. Som tidligere nevn over her, en propell faller ikke av sålenge den er montert korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 midt inne i Tønsberg-skjærgården forsvant propellen Hvor dypt var det der det skjedde? Kan det være mulig for en dykker å finne den igjen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Daffy Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Helt enig. Dette er montørs ansvar... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bartesam Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jepp, montørs ansvar. Lønner seg å varme opp propell før en trer den på aksel for å få bedre feste på kon i tillegg til loctite eller sikringsblekk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
larss Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 En kjedelig sak, når du har lånt noe av noen. Har vært borti noe liknende tidligere. Jeg og broderen lånte en traktor av en bekjent for å kjøre på noe jord bak huset. Etter en lørdag med dugnad røyk bremsene på traktoren. Broderen hadde uken før byttet bremser på en helt lik traktor på jobb, og dette hadde tatt 40 arbeids timer, så dette så vi mørkt på. Etter litt sjekking av div duppeditter under traktoren ble det konstantert at justerings skruene var stilt helt til bunns så her hadde det vært dårlige bremser lenge. Etter litt rådslagning bestemte vi oss for å levere tilbake traktoren og si det som det var at vi ikke følte dette var våres feil at bremsene røyk, men den kjøreturen ned til eieren og å ringe på døra hans var ikke gøy i det hele tatt..... Nå skal det sies at eieren av traktoren bare smilte å sa at han hadde aldri trodd bremsene skulle holde så lenge som de hadde gjort etter at de var stilt til buns, så dette var intet problem for oss. Men følelsen av å låne noe og så går det i stykker den er ikke noe særlig. Håper du finner en grei løsning på propell historien din. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Har du snakket med eier av båten om dette? Hvilke tanker har han/hun? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Katnosa Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hvor dypt var det der det skjedde? Kan det være mulig for en dykker å finne den igjen? Det der var en kjempeidé! Riktignok er det dypt der, 25 meter, men en god dykker kan kanskje finne den. Har skikkelige koordinater også, siden jeg har det på kartplotteren! Sitér dette innlegget Link to post
Katnosa Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Har du snakket med eier av båten om dette? Hvilke tanker har han/hun? Nei, jeg tenkte jeg skulle presentere en løsning sammen med problemet, ikke bare problemet.... Så derfor må jeg fine en konstruktiv løsning. Har funnet ut at en foldepropell er forferdelig dyr.... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Mistet propellen engang jeg også, men det var når jeg bakka. Den vil vel ikke dette av så lenge du har fremdrift på skuta, sikker på at den er borte. Kan det være noe gearproblemer. Hilsen MOrten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 (redigert) Hei Kjedelig å høre om problemet ditt. Trasig når lånt utstyr går i stykker... Skal ikke gi meg inn på noen diskusjon om hvem som har ansvar, men støtter litt det som Bavaria morten sier... propellen faller ikke av under drift fremover. om det ikke er disse IPS greiene til VP. de har jo sugende propeller på fremdrift. Alle andre er vel trykkende... Og selv om du har en god dykker... i tilfelle propellen er borte?? de har en tendens til å skru seg ganske godt gjennom vannet om de faller av... Men ingenting er jo umulig å finne igjen, om en leter på rett sted Kom forresten på at jeg og mistet propellen på en gammel Windy. Da sakket jeg farten brått... da forsvant også propellen... kan skje på den måten... Redigert 30.Juli.2010 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hei . Da sakket jeg farten brått... da forsvant også propellen... kan skje på den måten... Ja det kan det:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Dyrkjøpt erfaring. snakket da med en erfaren dykker, han orket ikke prøve å lete heller. Enda jeg hadde svært gode ref.punkter på hvor den forsvant. var nær land og bryggeplassen. Kjøp ny sa han Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
2xDiesel Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Som en liten kuriositet: Da kammeraten min skulle bremse opp sin Agder 8000 på vei inn i båsen etter 10 dagers ferie langs kysten falt propellen av og han deiset i brygga! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Dette kan vel ikke skje med en foldepropell, den vil vel bare folde seg sammen vel?? Avslører min uvitenhet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
2xDiesel Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Etter som jeg kan huske fra min karriere i seilbåt lager foldepropeller også trust i revers pga. sentrifugalkraften. Sitér dette innlegget Link to post
Katnosa Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 (redigert) Den vil vel ikke dette av så lenge du har fremdrift på skuta, sikker på at den er borte. Kan det være noe gearproblemer? Hilsen MOrten Hmmmm, kan jeg se SÅ dårlig da..? Men akkurat nå ble jeg litt usikker. jeg dykket ned for å sjekke og konstanterte litt kjapt at den ikke var der, men hadde ikke dykkermaske så kvaliteten var vel ikke den beste. Og det er jo foldepropell og den klapper seg jo sammen.... Hmmmm, får dykke ned en gang til i morgen for å være 100% sikker... Mistet propellen engang jeg også, men det var når jeg bakka. Den vil vel ikke dette av så lenge du har fremdrift på skuta, sikker på at den er borte. Hilsen MOrten Jeg gikk steady fremover, ingen bakking, nei. Redigert 30.Juli.2010 av Katnosa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg ville ha sjekket en gang til! Som det er sagt her, propellen faller ikke av før du bakker opp, samme hvor løs den er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Med vind Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg har jo et ansvar og må jo erstatte den. Hvorfor det? Hvis du lånte en hytte og lynet slo ned, ville du synes du skal dekke skaden? Propellen faller ikke av dersom den er montert på skikkelig måte. Noen har slurvet med moment på skruene, locktite eller annet knyttet til monteringsinstruksen. Hvorfor skal du betale for annen manns toskeskap? Du må betale for dine egne feil, har du virkelig råd til å betale for andres feil også? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 kan jo hende det bare er en splint også, eller hvis propellen sitter på en kon aksel kan den jo løsne:) Vi krysser fingrene for deg: Hilsenb Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Katnosa Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Dykka under i går, der er det bare en "tom" aksel/"pinne" med gjenger i enden.. Sitér dette innlegget Link to post
Katnosa Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Hvorfor det? Hvis du lånte en hytte og lynet slo ned, ville du synes du skal dekke skaden? Du må betale for dine egne feil, har du virkelig råd til å betale for andres feil også? Ne, det kan du si...., kanskje jeg ikke har et ansvar, men.... Uff, dette er en venn av meg som var snill og lånte bort båten sin til meg. Jeg føler meg elendig.. Er saken HELT klar; er det sikkert at dette ikke kan klandres meg? Men tilbake til utgangsspørsmålet: noen som vet hvordan jeg kan skaffe en propell, gjerne på bruktmarkedet? Gori, 2-bladet propell. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Jeg er av samme typen, låner jeg noe føler jeg ett sterkt ansvar for å gjøre opp uannsett hva som skjer med den lånte gjenstanden under min varetekt, derfor jeg ikke liker å låne ting av andre. Hvem har ikke opplevd å låne f.eks en drill av naboen fordi en ikke har en selv, med det resultat at den går i stykker, en føler ansvar å erstatte nytt likeverdigt produkt. Hva har en oppnådd med det, jo at man har kjøpt det aktuelle produktet, men fortsatt har en det ikke selv Jeg kjøper heller meg en drill en å låne en, men det er jo selvsagt noe annet en med båt, men tankegangen er den samme for meg. (leiebåt er noe annet, og der er det jo forsikringer med i bildet) Angående din konkrete sak, håper jeg eieren er av samme oppfattning som meg. Dersom det ikke finnes noe tegn til at du har gjort noe galt som kan ha forårsaket dette (fiklet med propell, skamkjørt utstyret i den hensikt å gjøre skadet, vært borti moder jord eller gjenstand i vannet), er det heller ikke din skyld. Dette tenker jeg utfra at det ikke er tegn til skader, at mutteren rett og slett har skrudd seg av. Antagsvis grunnet feilmontering, eller uten sikring, at sikring har løsnet, eller faktisk kan ha irret vekk, ja du hørte riktig, det kan faktisk også være tilfelle, mutter eller sikring. Med det videre resultat at propellen i neste omgang har ramlet av. Og ulykkeligvis akkurat den turen du skulle låne båten. Dette er kjedelig både for deg og eier. Er eier av samme oppfattning som meg tror jeg han vil ta dette på sin kappe om forholdene tilsier at dette ikke kan klandres deg som lånte båten, dette må dere komme i en dialog om. En løsning, også for å lette på din egen samvittighet, kan kanskje være å evt. inngå komprimiss om 50/50 deleing av utgiften, det kan være en løsning dere begge blir tilfreds med, dersom det ikke blir enighet om eksakt konklusjon om hva som forårsaket tapet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.