Jori Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Jeg skal ettermontere septikkvern. Er litt lei å bare ha tømmemuligheter ved utsuging. Mitt spørsmål er til dere som har slike systemer, vil det lønne seg å legge utblåsingen under eller over vann? Jeg ser at begge deler brukes på båter. Personlig heller jeg til over vann, da slipper man nok en bunngjennomgang som det potensielt kan skje noe med. Jeg vil gjerne få noen innspill før jeg går igang med dette prosjektet. Erfaring er alltid klokt å høre på Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg har under vann, og er vel fornøyd med å ikke kunne se hva som kommer ut :-) / søl på skroget etc. monterte selv inn kverna på samme sted som håndpumpa sto (oppå septikktanken), og fulgte bare resten av opplegget også. Andre klarer seg fint uten kvern, men med ejektor (vannet som drar forbi skroget trekker tom tanken) Om denne i tillegg monteres foran ekkoloddet vil du vite når tanken er tom. Enkelt system - bare å åpne krana. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Går over vann hos meg, jeg passer på å tømme når båten er under fart, da skylder man skutesiden godt og setter ingen spor. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det er vel hipsomhaps, du bør i alle fall ha en trygg skroggjennomgang og stengeventil. Tenk over når du legger opp slanger at du ikke får noen form for fylling i toa/tank pga hevertvirkning. Jeg voknet en gang til halvfull båt (via toa). Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg har jo opplegg der i dag. Så er bare å sette på en Y-ventil, slange til tank, slange til kvern,kvernpumpe, slange og gjennomføring. Foreløpig tenderer jeg nok til å ville legge den over vann, og passe på å kjøre den mens man er i fart. Er i prinsipp ikke så glad i alle disse bunngjennomføringene. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Har utløpet ett par cm. over vannlinjen. Siden septik er noe som tømmes under fart ser jeg intet problem med det. Egentlig kun fordeler. 1.stk mindre skroggjennomføring under vann. Siden jeg ikke er så prippen at jeg ikke kan se på hva som kommer ut av tanken, ser og hører jeg lettere når tanken er tom. Slipper derfor å tørrkjøre pumpa mer enn nødvendig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hvis du allerede har et opplegg er det vel allerede en gjennomføring å bruke? Hvis ikke ville jeg lagt den noen få cm over vann, ja. Men med alle de samme sikkerhetsmarginer og regler som om den var under. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Nordan, mente jeg skrev tydelig over at ja jeg har opplegg og tank, men kun vacumtømming. Så nei opplegg for kvern, avsug (kun tappekran som åpnes under fart) eller hva man velger er ikke på plass og er det som skal lages. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg ville så absolutt lagt den under vann, for å slippe å få dritt sprutende oppover skutesida under tømming! Noe spyles jo vekk underveis, men ikke nødvendigvis alt. Og denslags lukter, og ser heller ikke bra ut! Gjennomføringer under vann er ikke noe problem så lenge du gjør en skikkelig jobb samt sjekker dem en gang i blant når båten er på land. De aller fleste båter har jo disse under vannlinjen, uten at det medfører noe særlig av problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.