Jump to content

Når båten chinewalker, hvordan skal man håndtere rattet da?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, har en 13 fots båt som gjør 35 knop.

I 33 knop begynner båten å hoppe fra side til side, derav ordet chinewalk.

Jeg har den minst kompliserte styrenekken, t-67. Jeg har minsket dødgangen i styringen så mye som det går an.

MEN:

Hvordan skal man styre rattet for å minske all den ukontrollerte hoppingen?

Skal man sivnge litt, raskt tilbake, svinge litt, raskt tilbake? (Det funket littegran for meg)

Jeg leste et sted at de med Mulsing-båter med 90 hk sier de minsker chinewalkingen med å "ratte", hva er det de gjør da?

Jolla vår begynner å "woble" i opp mot 40 knop. Regner med at det er chine walking. Jeg har erfart at det funker best å kjøre som med motorsykkel. Se langt frem - gi full gass. :smiley:

Men jolla har vannjett - så det kan hende at det er annerledes på den enn på din.

Om du har powertrim på båten din løser du vel problemet ved å tilte motoren en liten anelse inn slik at våt flate på båten øker litt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Om du har powertrim på båten din løser du vel problemet ved å tilte motoren en liten anelse inn slik at våt flate på båten øker litt.

Ja, har powertrim.

Men jeg vil ikke tilte inn! Da taper jeg jo fart!

Farten når sikkert 40 hvis jeg klarer å holde båten roligere under chinewalkingen.

Hvordan gjør man det? De som har 14 fots musling med 90 hk klarer det jo, hvordan??

Men vil jo ikke at båten skal svinge, den skal rett frem!

Stive opp motor oppheng ( Soild mounts ), vet ikke hvordan opphenget er på din motor MEN såfremt det IKKE er en løpsmotor har den en form for gummi oppheng...

Har du en ny motor må du nok finne på noe eget, hadde det være en godt brukt motor hadde antagelig nye oppheng hjulpet endel..

En "quick and diry" måte for å teste litt kunne være å presse er par stive gummi klosser imellom stamme og styre rør ( hvis mulig.. )

Eksempel..Mercury :saint:

mount.jpg

Ytre blanke del er boltet til stamme, styre røret er boltet til et rør INNE i gummien...( er 2 oppe og 2 nede på motor )

lgy2b.jpg

Komplette sett for en rekke sekser ( 2 oppe, 2 nede ) NULL flex .

Annen styring, hydraulikk eller doble kabler ( Teleflx/Ultraflex )

T72FC_08.jpg

Slik som Ultraflex T72FC ...

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Hvis du ser på eks en ballistic xl propell er ytterste del av bladet lett krommet som gir litt mer kast http://www.progressing.no/propell/ballistic.htm

Med mer tilt er at du løfter propellens høyde og endrer vinkel i forhold til skroget. resultat er at du løfter baugen enda mer og mer av båten går ut av vannet til et punkt der farten igjen avtar.

For å kunne hente ut det lille ekstra en mer cuppet propell gir trenger du noen ekstra hk.

Du kan motvirke chinewalk med aktiv ratting ja. Det er snakk om raske bevegelser på rattet.

Jeg må også gjøre det av og til da jeg føler at båten er på vei inn i en chinewalk prosess. Det blir fort eliminert ved å ratte litt.

Det kan virke veldig skummelt hvis du ikke er vant med det. Det krever litt øvelse for å mestre det. Alt handler om å motvirke bevegelser.

Jeg gjør det rent automatisk, men jeg mener en må styre motsatt av den siden den til en hver tid chiner mot.

Små rykk i rattet.

Du må rett og slett prøve deg litt frem, så blir du tryggere på det hele.

Men hvis du vil legge litt mer insats i det gjør du som tidliger beskrevet og endrer på oppsettet. Da kan du tyne det mer før chinewalk oppstår.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Du kan motvirke chinewalk med aktiv ratting ja. Det er snakk om raske bevegelser på rattet.

Jeg må også gjøre det av og til da jeg føler at båten er på vei inn i en chinewalk prosess. Det blir fort eliminert ved å ratte litt.

Det kan virke veldig skummelt hvis du ikke er vant med det. Det krever litt øvelse for å mestre det. Alt handler om å motvirke bevegelser.

Jeg gjør det rent automatisk, men jeg mener en må styre motsatt av den siden den til en hver tid chiner mot.

Små rykk i rattet.

Du må rett og slett prøve deg litt frem, så blir du tryggere på det hele.

Men hvis du vil legge litt mer insats i det gjør du som tidliger beskrevet og endrer på oppsettet. Da kan du tyne det mer før chinewalk oppstår.

Tusen takk for hjelpen. Helt enig i det du skriver om øvelse. Jeg merker at jeg klarer det bedre og bedre.

Kanskje jeg og til slutt gjør det "automatisk".

Jeg gjør små rykk til høyre, for å så snu tilbake raskt til venstre, så raskt til høyre og rett tilbake til venstre i løpet av et halvt sekund. Dette gjør jeg så lenge jeg har bånn pinne.

Redigert av Flytebrygge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...