Jump to content

Trenger hjelp med 2QM20H YANMAR. Vanskelig å starte + hvit røyk

epp

Recommended Posts

Hei

Prøver å hjelpe min far med hans Yanmar 2QM20H dieselmotor til båten. Det startet med at han gikk tom for diesel. Etter det er injeksjonsdysene overhalt, fødepumpa byttet. Finfilteret byttet. Slanger fra og til finfilteret er byttet.

Etter mye strev har jeg endelig klart å få den til å starte. Men bare om jeg holder inne kompressjonsutløseren mens jeg kjører startmotoren en stund før jeg slipper. Den starter dog ikke hver gang, men mer hver 20nede gang. En ting som jeg må gjøre er å åpne banjoen på toppen av injeksjonspunktet for å slippe ut diesel fra returlinja som går til finfilteret for å få opp turtallet. Jeg mener om den starter så får jeg kanskje 1000 RPM selv om speeden er i bunn og skulle da gi 2300 RPM. Etter å ha "sluppet" ut litt diesel så kommer maskinen seg. Det er akkurat som om det blir for mye diesel. Det gjelder i all hovedsak for den ene (av to ) injeksjonspunkt. Det er ikke der dieselen sprutes inn altså, men på toppen. Jeg klarer dog ikke kjøre for lavt i turtall (mindre enn) 700 RPM uten at motoren stopper. Det er tydelig bankelyd ved lavere turtall. Dermed klarer jeg ikke å gå fra tomgang til forover uten at den dør. Revers klarer den å gå av en eller annen merkelig grunn.

Det som så er problemet er at jeg får veldig mye hvit røyk og dieselfilm på vannet fra eksosen. Det er røyk som svir om man får det mot seg og ikke bare vanndamp. Mengden varierer Jeg trodde derfor at det kunne være injeksjonsdysene, så vi kjøpte nye, men det hjalp ingenting. Jeg har kjørt motoren i 15 min uten at jeg så endring. Motoren har sjøvannskjøling. Vannet som kommer ut ser ok ut, men inneholder diesel.

Etter det jeg har lest på nettet så kan hvit røyk skylles at innsprøytstidpunktet er feil (?) slik at diesel ikke forbrennes. Kan det være dette som er problemet? Om så, er det noe en kan justere selv eller må man motoren på verksted.

Ellers er det injeksjonspumpa som kan ha problemer? Ser at mange snakker om topppakninga, men gjelder det også røyk eller bare vanndamp? Jeg mener vanndampen som evt. kommer fra eksosen lukter den og svir den? Er det vanlig at topppakninga ryker etter at man har trøbbel med motoren?

Om noen har noe tips så ville det vært supert! Har ikke større erfaring med dieselmotorer enn det 2 dager med skruing og internett-søking gir, så om jeg har skrevet noe som er uklart, si i fra....

PS: Når motoren ble varm etter mye kjøring, var den lettere å starte, men fortsatt plundrete.

Hei,

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring, men det høres ut som om dieselen kommer for sent dvs etter tenningstidspunktet. Da blir diesel med ut igjennom eksosen og du får også mye røyk. Har du flyttet på dieselpumpa? Det er et merke på den som skal være overens med et merke på motorblokken ved ene festeskruen. Hva slags dieselpumpe har du?

Jeg har nettopp hatt min motor til overhaling og han som gjorde jobben hadde ikke dokumentasjon på merkene på tannhjul i registeret. Da hadde jeg akkurat samme symptomer som deg og tannhjulet som driver dieselpumpen var 45 grader feil. Men du har vel ikke hatt slik operasjon på motoren din?

Hei,

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring, men det høres ut som om dieselen kommer for sent dvs etter tenningstidspunktet. Da blir diesel med ut igjennom eksosen og du får også mye røyk. Har du flyttet på dieselpumpa? Det er et merke på den som skal være overens med et merke på motorblokken ved ene festeskruen. Hva slags dieselpumpe har du?

Jeg har nettopp hatt min motor til overhaling og han som gjorde jobben hadde ikke dokumentasjon på merkene på tannhjul i registeret. Da hadde jeg akkurat samme symptomer som deg og tannhjulet som driver dieselpumpen var 45 grader feil. Men du har vel ikke hatt slik operasjon på motoren din?

Nei, injeksjonspumpa har ikke vært ute av motoren. Det er vel det eneste nå som ikke har vært gjordt noe med. I og med at injeksjonsdysene er nye, vil det påvirke timinga e.l. slik at pumpa må justeres?

Nei, injeksjonspumpa har ikke vært ute av motoren. Det er vel det eneste nå som ikke har vært gjordt noe med. I og med at injeksjonsdysene er nye, vil det påvirke timinga e.l. slik at pumpa må justeres?

Det høres jo rart ut. Redd jeg ikke kan komme med noen bedre forslag. Er jo så mange forskjellige dieselsystemer, har du spurt på et dieselverksted?

I og med at injeksjonsdysene er nye, vil det påvirke timinga e.l. slik at pumpa må justeres?

Det er lite trolig at tenning må justeres etter dysebytte, men selv nye dyser kan "henge".

Er like gjerne eksosventil(ene) som er trege – ikke lukker skikkelig, kompresjon oppnås ikke, ei heller tenning, luftblandet, forstøvet, uforbrent diesel følger eksosen ut, som hvit røk.

Sjekk ventilklaringen.

Start motoren med ventildekselet av og observer ventilbevegelsene, ev. smøre/move spindlene med smøreølje godt fortynnet med diesel.

Sjekk også oljenivået i bunnpanna, uforbrent diesel har en tendens til å lekke ned, tynner ut og øker oljemengden.

Men først av alt, løsne hovedmutteren (ikke banjoen på returen) på begge injektorer, kjør motor på starter med dekompresjon åpen til det kommer ren diesel ut.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...