Marial Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Årets båtferie er idag avsluttet og jeg vil bare gi alle med seilbåt og disse orange mastestolene en kraftig advarsel! Vår stol røk under barnas lek for en ukes tid siden, heldigvis var vår sønn kun en meter over vannet akkurat da! Disse er antagelig ombord i hundrevis av seilbåter og skaL være et SIKKERHETSPRODUKT. Det hvite båndet som fester ringene på hver side er såvidt sydd inn under sømmene. Barna bruker denne som huske i masten og det ser vi stadig andre gjøre også. På svenskekysten for et par dager siden, rodde jeg bort til en svensk båt som drev samme aktivitet med samme stol. Den var likedan sydd og leken tok slutt ganske fort der ombord... Mor, far og besteforeldre der ble ganske sjokkerte, men glade for at vi sa fra. Vi har nå kjøpt en skikkelig klatresele, dobbelt så dyr men sikker! Jeg tenker å ta kontakt med Seilas om dette også for å advare flest mulig. Vår stol røk dagen etter at den var brukt over 10 meter opp i masten. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Skremmende lesning. Har du noen bilder av det aktuelle produktet? Ombord hos meg får alle som skal opp i masten et ekstra fall rundt overkroppen; en ekstra barriere. Det ville neppe vært behagelig om stolen røk; men man ville ihvertfall hatt en rimelig sjanse til å komme seg helskinnet ned... Sitér dette innlegget Link to post
Marial Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hei, har akkurat kommet hjem. men skal følge opp dette videre. Også med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Marial Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Her er link til bilde av den aktuelle modellen, kjøpt hos Sea Sea for 2 år siden. Det hører med til historien at den er brukt utelukkende av barn melleom 35 og 55 kilo. Bilde av vår stol som røk, kommer senere. http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=6659 Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Har i en annen tråd her inne pratet varmt om bruk av klatresele istedet for disse båtsmannstolene og her kommer enda t godt argument. Men det er skremmende at ikke et slikt preodukt er testet bedre. Bruker alltid klatresele og et ekstra tau rundt livet.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Men er man virkelig sikret i en slik stol? Jeg hadde aldri godtatt og bli heist opp i en slik en, uten sikringsele i tilegg Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) ......og et ekstra tau rundt livet.... Ekstratau skal IKKE festes rundt livet, ALDRI (unnskyld skrikinga...). Skal festes oppe rundt brystkassa... omtrent som et "åttetall" med krysset bak og sammenbundet foran. Brystkassa tåler mye, det gjør en ikke rundt livet... Og forøvrig, en slik båtsmannsstol ble jeg engang litt skeptisk til og prøvde å belaste den hardt med føttene på webben (spenninger riktig vei osv, ikke punktlaster på stoff etc...), greide å dra den i filler.... Det var rett før et hiv av en person opp i masta for å rette en Windex på en 40 foter... Redigert 2.August.2010 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Marial Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Saken ble da omtalt i Seilas http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=495785&cat=4914 Håper dette kom ut til folk så vi slipper å se ulykker med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Bra jobba! Jeg får gåsehud av å tenke på alle stolene som sikkert finnes på markedet, og at sikkert mange ikke får med seg advarselen. Vi får håpe på det beste... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Marial Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Takk, takk... sjekket stolen til en kompis forrige helg, den var i ferd med å gå i samme sømmen den også, så dette er faktisk ganske alvorlig! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 jeg bruker heller ikke sjakkeln i ett spinnakkerfall........(det kan åpnes alltfør lett!) bruker man spinnakkerfallet så slå en riktig knop istellet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jernkjøl Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Godt noen er observante der ute! Et godt tips til erstatning for mastestol og klatresele er bresele. Breselen har den samme styrken som klatreselen men er mer kompakt, tar mindre plass og er rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 http://www.skaane.no/main.aspx?page=documentdetails&doc=100805_tilbakekalling_345100 Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Et godt tips til erstatning for mastestol og klatresele er bresele. Breselen har den samme styrken som klatreselen men er mer kompakt, tar mindre plass og er rimeligere. Link til bre-sele? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Zhik Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Spinlock har en klatresele spesielt beregnet på båtbruk, men den er basert på prinsippene fra vanlige klatreseler. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
RSL Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Her er link til bilde av den aktuelle modellen, kjøpt hos Sea Sea for 2 år siden. http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=6659 "Tillfälligt säljstopp på denna produkt!" står det i teksten til denne stolen nå, så det er vel ikke lenge til den blir tatt av markedet. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Smurph Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Bresele er vel det som også kalles alpinsele. Alpinselen har mindre polstring i fotløkkene og beltet enn en vanlig klatresele. Dessuten mangler den som regel utstyrsløkker. De tynne fotløkkene gjør den nok ganske ubehagelig å sitte i over litt lengre tid, sånn ca fem minutter vil jeg anta Dessuten er utstyrsløkkene veldig kjekk å ha til å henge, nettop, utstyr i. Verktøy & sånt feks. En skikkelig klatresele koster ikke så veldig mye mer, og er vel verdt de ekstra pengene. Den sikreste og beste måten å komme opp i masten er, etter min mening, en klatresele, to jumars med en taustige i hver samt en Grigri som sikring på et eget fall. Det er MYE enklere for den som skal opp i masten, å klatre opp selv med tauklemmer enn det er for mannskapet å vinsje ham opp. I tillegg kommer du deg også opp i masten på egen hånd hvis du er alene i båten. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.