Jump to content

Farlig stol til mast

Marial

Recommended Posts

Årets båtferie er idag avsluttet og jeg vil bare gi alle med seilbåt og disse orange mastestolene en kraftig advarsel! Vår stol røk under barnas lek for en ukes tid siden, heldigvis var vår sønn kun en meter over vannet akkurat da!

Disse er antagelig ombord i hundrevis av seilbåter og skaL være et SIKKERHETSPRODUKT.

Det hvite båndet som fester ringene på hver side er såvidt sydd inn under sømmene. Barna bruker denne som huske i masten og det ser vi stadig andre gjøre også. På svenskekysten for et par dager siden, rodde jeg bort til en svensk båt som drev samme aktivitet med samme stol. Den var likedan sydd og leken tok slutt ganske fort der ombord... Mor, far og besteforeldre der ble ganske sjokkerte, men glade for at vi sa fra.

Vi har nå kjøpt en skikkelig klatresele, dobbelt så dyr men sikker!

Jeg tenker å ta kontakt med Seilas om dette også for å advare flest mulig. Vår stol røk dagen etter at den var brukt over 10 meter opp i masten.

......og et ekstra tau rundt livet....

Ekstratau skal IKKE festes rundt livet, ALDRI (unnskyld skrikinga...). Skal festes oppe rundt brystkassa... omtrent som et "åttetall" med krysset bak og sammenbundet foran. Brystkassa tåler mye, det gjør en ikke rundt livet...

Og forøvrig, en slik båtsmannsstol ble jeg engang litt skeptisk til og prøvde å belaste den hardt med føttene på webben (spenninger riktig vei osv, ikke punktlaster på stoff etc...), greide å dra den i filler.... Det var rett før et hiv av en person opp i masta for å rette en Windex på en 40 foter...

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

• 2 uker senere...

Bresele er vel det som også kalles alpinsele. Alpinselen har mindre polstring i fotløkkene og beltet enn en vanlig klatresele. Dessuten mangler den som regel utstyrsløkker. De tynne fotløkkene gjør den nok ganske ubehagelig å sitte i over litt lengre tid, sånn ca fem minutter vil jeg anta :tongue: Dessuten er utstyrsløkkene veldig kjekk å ha til å henge, nettop, utstyr i. Verktøy & sånt feks. En skikkelig klatresele koster ikke så veldig mye mer, og er vel verdt de ekstra pengene.

Den sikreste og beste måten å komme opp i masten er, etter min mening, en klatresele, to jumars med en taustige i hver samt en Grigri som sikring på et eget fall. Det er MYE enklere for den som skal opp i masten, å klatre opp selv med tauklemmer enn det er for mannskapet å vinsje ham opp. I tillegg kommer du deg også opp i masten på egen hånd hvis du er alene i båten.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...