innaskjærs Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Hei Det er nok mange av oss som "rusler" på et skjær når vi beveger oss ut av en bukt e.l. mens vi "rydder" i fendere, tauverkr etc. Plotteren min hadde en treg oppstart i dag, så jeg så ikke skjæret når jeg la ut. Jeg traff i ca 2 knops fart og stedet var utenfor Capri i Sverige, nære strømstad og skled over, kun et lite "rykk" i båten. Tror jeg undervannshuset hadde nærkontakt med skjæret . Ingen skade skjedd (tror jeg), la meg i 22 knop cruisefart retning hjemover til Slevik og Norge i Fredrikstad. (Ca 12nm) Alt funker... Har dere synspunkter på denne type "påkjørsel" ? (Mulig jeg har fått et lite hakk i "Hælen" på huset... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
puddingen Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Er nok klokt å ta en sjekk under der.. Redigert 29.Juli.2010 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Er nok klokt å ta en sjekk under der.. Skroget gikk klar. Jeg hevet drevet når jeg kom hjem i havn. Kunne ikke se eller kjenne noe som helst. Hadde jeg flaks tro..? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg kjørte på en stor stokk selv i forrige uke, og det virket som om alt var revet av under der, men det høres ofte ti ganger verre ut enn det er. På en annen side så må man ta det på alvor, og sjekke at det ikke er noe galt. Hvis det er noe, og du bare lar det skure, blir det fort dyrt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg kjørte på en stor stokk selv i forrige uke, og det virket som om alt var revet av under der, men det høres ofte ti ganger verre ut enn det er. På en annen side så må man ta det på alvor, og sjekke at det ikke er noe galt. Hvis det er noe, og du bare lar det skure, blir det fort dyrt. Lykke til Godt det bare var en stokk, men den kan selvfølgelig gjøre stor skade..men den er mykere enn fjell Du hadde flaks. men den stokken er ikke lett å få øye på i plotteren. Jeg i det minste , burde sette det fjellet som har stått der siden tidenes morgen Jeg tror bare jeg var veldig heldig i dag, ingen fysiske skader, men jeg blir selvsagt en smule bekymret ja, for jeg gjør skjelden feil... he..he.. Hilsen Slurvepetter.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kan du ikke tilte opp og se hvordan det gikk med styrefinna da? Om motoren oppfører seg normalt og du ikke har noen vibrasjoner er nok alt OK Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kan du ikke tilte opp og se hvordan det gikk med styrefinna da? Om motoren oppfører seg normalt og du ikke har noen vibrasjoner er nok alt OK Jeg tiltet opp drev, mulig jeg kjente ett bittelite hakk, veldig lite. Mulig det har vært der fra før..Kanskje jeg skal roe meg ned Blir litt bekymret veit du... Men takk Bitteliten, du er alltid realistisk i dine vurderinger og takk for det. Jeg stoler på deg... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Ta på deg maske og snorkel og "bad med manetene". Er det Alpha one drev du har? Jeg vil tro at drevet ditt også har en "antikollisjonsfunksjon" ved at tiltsylinderne gir etter når det blir press på drevet (VP har i hvertfall det - det er en del år siden jeg hadde Mercruiser så jeg husker ikke). Måtte du tilte drevet ned etter landkjenningen? Båten din er relativt lett og farten var lav. Dette tror jeg har gått. Men for å være sikker (hvilket jeg liker å være selv) hadde jeg tatt en kikk på det i vannet. Et annet tips: en båt i havna hos oss holdt på å synke tidligere i sommer fordi han hadde tiltet sitt Alpha one drev helt opp . det lakk godt inn gjennom belgene (hørtes ut som en bekk)- mesteparten av lekkasjen stoppet da vi tiltet drevet ned. Men vi fikk han landsatt og trygg. Redigert 29.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Yes,Alpha One.. Jeg la meg på badeplattformen (Jøss. hørtes ut som jeg hadde 42+)for å "føle" med hånden...Strakk meg helt ut ned til styrefinnen. Like hel og inntakt.Men det er det aspektet med "kun" 1 til 2 knop på et skjær hvor bare drevet "treffer". Jeg tror nok at jeg "nesten" hadde vann til hele båten, men at jeg sneiet skjæret :les Katastofe på lavvann/ingenting merket eller hørt på høyvann... Som du sier, Bitteliten, mulig at drevet "fjærer" ved en så liten påskjørsel...... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Huff, jeg glemte å svare på spørsmålet ditt...Jeg husker ikke om jeg måtte tilte ned etter påskjørsel...Jeg ble så ivrig etter å få tiltet opp ettet "dytten", om du skjønner, at jeg ikke husker helt,(Var helt edru altså.. ) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Alle blir stressa i en slik situasjon. Det er helt naturlig. Husk at dybdemålene i Sverige er angitt på normalvannstand. I norge er de angitt på minste normale lavvann. Det kan fort skille en halvmeter der. Så 2 meter i svensk kart er ikke det samme som 2 meter i et norsk kart. Mange som har brent seg på det. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Alle blir stressa i en slik situasjon. Det er helt naturlig. Husk at dybdemålene i Sverige er angitt på normalvannstand. I norge er de angitt på minste normale lavvann. Det kan fort skille en halvmeter der. Så 2 meter i svensk kart er ikke det samme som 2 meter i et norsk kart. Mange som har brent seg på det. DET var nytt for meg...Tusen takk, hva du vet..Jeg blir så takknemlig. Jeg lover å stikke snuta ut av "plotterskjermen", titte litte ned i vannet osv....Jeg lærer hele tiden.. Hvor ferdes du til daglig, Bitteliten? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg ferdes til vanlig i Oslofjorden. Ikke glem å se ut. Kartgrunnlaget som ligger i plotteren din kan godt være basert på 100 år gamel oppmålinger. I følge vår plotter var vi på land flere ganger i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg ferdes til vanlig i Oslofjorden. Ikke glem å se ut. Kartgrunnlaget som ligger i plotteren din kan godt være basert på 100 år gamel oppmålinger. I følge vår plotter var vi på land flere ganger i sommer. Javel, jeg er på land hele tiden i følge plotter, spesielt når jeg er nære land, f,eks Hankøsundet så går, iflg plotter på land hele tiden, Heldigvis er jeg kjent her, så det er ikke noe problem. Bor på Slevik så farvannet kan jeg uten "syn og hørsel". Hahh.nåå skulle de underliggende deler av båten hørt meg. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Sjekk at du har satt rett kartdatum i oppsettet på plotteren din. Den skal være innstilt på WGS-84 Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Sjekk at du har satt rett kartdatum i oppsettet på plotteren din. Den skal være innstilt på WGS-84 Det skal jeg sjekke i morgen..takker! Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
S/Y Emma Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Berre som ein generell apropos og ei påminning om (norsk) sjøkartnull: http://retro.met.no/met/met_lex/v_a/vannstand.html Sjøkartnull Sjøkartnull er referansenivå for dybder i sjøkartene og høyder i tidevannstabellen. Nullnivået i sjøkartene er' date=' av sikkerhetsgrunner, lagt så lavt at vannstanden sjelden faller under dette nivået. Høydeforskjellen mellom middelvann og sjøkartnull avhenger av størrelsen på tidevannet og er størst i Nord-Norge der tidevannsforskjellene er størst. Fra 01.01.2000 innførte de fleste Nordsjølandene «laveste astronomiske tidevann» (LAT) som felles referansenivå i sjøkartene. LAT er det laveste tidevannet som vil forekomme på et sted. I praksis bestemmes LAT ved å beregne tidevannstabeller for 19 år og plukke ut det laveste lavvannet. I områder der tidevannsvariasjonene er små i forhold til værets virkning på vannstanden, kan sjøkartnull av sikkerhetsgrunner legges lavere enn LAT. I Norge gjelder dette Sørlandskysten og Oslofjorden hvor vannstanden i lange perioder (ofte opptil 1-2 uker) ligger lavere enn LAT. Sjøkartnull er av denne grunn lagt 30 cm lavere enn LAT i indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet) og 20 cm lavere enn LAT langs kysten fra Svenskegrensen til Utsira (Rogaland). For resten av landet, inkludert Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT.[/quote'] Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.