guldbrann Startet 29.Juli.2010 Del på Facebook Startet 29.Juli.2010 kan man tøffe rundt i en snekke med flagget oppe etter kl. 2100? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Samme flaggregler gjelder til vanns som til land.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
:båt1 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 ja det kan man men ikke når du er i havn Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Selvfølgelig kan man flagge etter kl 21. Flaggreglementet for handelsflåten foreskriver vel at man skal flagge uansett når man er underveis. For oss i vanlige lystbåter er det derimot fritt fram. Flagg etter 2100 hvis du føler for det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Og husk, dette er bare regler. Det er ikke noe lovverk som sier noe om dette. Så om du flagger døgnet rundt, blir du ikke arrestert av onkel politi for det. Lars H. som følger flaggreglene Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fanafjord Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 (redigert) Kom hjem fra en uke på Shetland i går og der låg alle med flagg ute i havna hele døgnet rundt. Da gjorde vi det også. Er vi underveis har vi alltid flagget ute - selv om det er måneskinn. Redigert 29.Juli.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
innaskjærs Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Selvfølgelig kan man flagge etter kl 21. Flaggreglementet for handelsflåten foreskriver vel at man skal flagge uansett når man er underveis. For oss i vanlige lystbåter er det derimot fritt fram. Flagg etter 2100 hvis du føler for det. Ingen respekt i å flagge etter 2100 om båten ligger i havn, men om du er i fart så er det ok. Uansett skal flagget håndteres med respekt Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
SeaQueen Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Hvert land har forskjellige flaggregler. Mange land kan flagge hele døgnet, men det norske flagget skal opp etter kl. 08 og ned ved solnedgang, senest klokken 21. I nordnorge gjelder andre regler om vinteren. Unntak er båt undervegs, da kan en flagge. Det er også kotyme at båter i havn tar ned flagget samtidig, da gjerne utløst av at største båt gir lydsignal! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 I dag fløytet Grand Banksen ved siden av meg 20:55, er det slik at det skal fløytes 5 min før eller på slaget 21:00? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
S/Y Emma Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Det er vel berre i Noreg at ein er så strikse på at flagget skal ned kl 21.00(?) I andre land er det så vidt eg veit ingen reglar for slikt. Og det er som Lars H. seier berre reglar, ikkje lover. Så du vert uansett ikkje bøtelagt eller arrestert - i verste fall uglesett. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Anjuma Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Om jeg er ute på en kosetur eller dorgetur så er ikke det å ta ned flagget kl.21:00 det jeg er mest påpasselig med. Det hender rett som det er at jeg ikke tenker på at klokken er over 21 før jeg legger til havn og skal klargjøre båten for natten at flagget tas ned. Jeg er ikke den eneste i fjorden som begår denne flaggtabben, og da tar jeg ikke det så tungt selv heller om klokken tikker forbi 21 og flagget fremdeles vifter i kveldssola :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
S/Y Emma Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Er du undervegs kan du vel flagge av hjartans lyst uansett om klokka har passert 21. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Frivakten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Det er ikke flaggpåbud på sjøen, ei heller på land. Kan en ikke reglene og ei heller ønsker å praktisere det: Vis flagget den respekt ved å pakke det ned (da skal kun den røde fargen vises). Dermed kan de øvrige hedre flagget iht. regelverket og den flaggtradisjonen som de fleste land ikke har. Personlig er jeg stolt av flagget. Bare synd at nasjonen som følger med ikke er så mye skryte av lenger Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
giver Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Hei Dette er flaggeglene til KNS. En grei ledetråd, men må innrømme at jeg er noe usikker hvor lenge jeg skal ha flagget oppe når jeg ligger på svai. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Man kan vente med å ta ned flagget til man kommer til havn eller ankrer opp. Kilde Etter at jeg var i HMKG ("Garden") for en evighet siden og har spilt ved utallige flaggheisinger/firinger har i hvertfall jeg lært å respektere flagget. Når vi heiste/firte flagget var det så strengt at flagget skulle berøre toppen på stanga nøyaktig kl 8 og forlate toppen nøyaktig kl 21 evt ved solnedgang. I vinterhalvåret gjelder andre tider. I havn om sommeren skal det ikke opp før klokken 8 og ned ved solnedgang dog ikke senere enn kl 21. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 (redigert) [...] Etter at jeg var i HMKG ("Garden") for en evighet siden og har spilt ved utallige flaggheisinger/firinger har i hvertfall jeg lært å respektere flagget. Når vi heiste/firte flagget var det så strengt at flagget skulle berøre toppen på stanga nøyaktig kl 8 og forlate toppen nøyaktig kl 21 evt ved solnedgang. I vinterhalvåret gjelder andre tider.[...] Når man går over i det sivile liv er det helt akseptabelt å slutte å ha tellekanter i klesskapet og å drite i om flagget er 1/2 time for sent/tidlig opp eller ned. Redigert 30.Juli.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Jeg ville tolket det å ligge på svai er tilsvarende som fortøyning til brygge, med unntak av evt. ankerlanterne/dagsignal der hvor det er påkrevet. Er man ombord kan man flagge. Men drar alle mann i land, er vel fartøyet dødt og flagget tas ned? Og dermed en invitt til tyveradder Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
dhjerp Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Når man går over i det sivile liv er det helt akseptabelt å slutte å ha tellekanter i klesskapet og å drite i om flagget er 1/2 time for sent/tidlig opp eller ned. Joda, men når det gjelder respekt for flagget er det lov å vise det også i det sivile. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Det er også kotyme at båter i havn tar ned flagget samtidig, da gjerne utløst av at største båt gir lydsignal! Forb. uskikk spør du meg. Hva med flaggheising kl 0800 om morgenen, skal største båt gi lydsignal da også? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
millisivert Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Forb. uskikk spør du meg. [...] Nei, nei nei... Mest mulig lyd, fra flest mulig båter, og man må huske å ikke stille klokka. Så kan vi alle nyte en herrlig Vuvuzelakonsert fra 2055 til 2105 hver eneste dag på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Forb. uskikk spør du meg. Hva med flaggheising kl 0800 om morgenen, skal største båt gi lydsignal da også? Helt enig, jeg har faktisk begynt å ta ned flagget når jeg har kommet inn i havner og har fortøyd. Bruker flagget kun underveis. Flagghal, flaggheis, klokka, tuting, skjeve blikk. For min del er jeg: Ferdig! Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
REM Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Så kan vi alle nyte en herrlig Vuvuzelakonsert fra 2055 til 2105 hver eneste dag på sjøen. Ja ikke sant,...... og på morgenen fra 0755 til 0805. "Non jævla ordning får de vara" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
dhjerp Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Ingen som sier at flagget må opp kl 8. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 jeg og praktiserer forsøket om å ta ned kl 21. men føler meg ikke spesielt rebell om kl blir 20.30... men liker ikke å se kanskje tilogmed møkkete, våte flagg henge trist ned fra en forlatt båt i båthavna... Men det med flaggregler og ønske om å etterleve er jo forskjellig; tidligere i sommer lå jeg fortøyd i en populær uthavn. KL 21.00 stilte det seg opp en kar på land med en ropert som spilte høyt og tydelig en eller annen flaggfanfare som han rettet i "alle retninger"! Litt komisk syntes jeg, men hadde nok blitt oppgitt hvis vedkommende satt den igang kl 08 om morgen også! Og så har vi et av de peneste flaggene også da... ( helt objektivt sett altså !) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Selvfølgelig er jeg stolt av flagget og synes det er veldig trivelig med flagging fra båten. Men jeg synes ikke vi av den grunn bør oppføre oss som militære. Jeg kan da ikke la flaggtidene styre privatlivet mitt heller. Signaler for flaggfiring virker litt komisk på meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.