Astor Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl. 21.00. Klokken 08.00 er det som regel oppe også i helgene. Jeg er oppe lenge før dette. Men som rem også påpeker så finnes det ingen regel for oss med fritidsbåter. Noen av oss forsøker etter beste evne å følge de vanlige flaggreglene. Jeg mener å huske at dersom man er i utlandet skal flagget henge oppe døgmet rundt for å vise nasjonaliteten. Mulig jeg husker feil. Men noen stor tabbe er det ikke å la flagget bli oppe døgnet rundt når man er ombord. Men ligger båten i hjemmehavn med flagget oppe hele sesongen ser det sjabert ut. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TellusTellus Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 (redigert) Flagget går ned kl. 21 +/- et par minutter avhengig av hvor glemsk jeg er. Starten på en båttur for vår del er når vi har pakket sakene i båten, gjort klar alt, så ruller jeg ut flagget. Da er båtturen igang! Stas med flagg synes jeg. Og som nevnt ovenfor har vi et av de fineste flaggene (objektivt sett selvfølgelig). Burde kanskje heller starte en tråd om hvor en får kjøpt skikkelige flagg til båten. Har nå fire forskjellige nordke flagg i båten, hvor av ett flagg er godkjent ifølge min standard. Biltema har en gyselig rødfarge, kjøpte ved et uhell et "high speed" flagg hvor min samboer påpekte at det er ulik tykkelse på blå og hvitstripene på de to sidene av flagget. Det kan jeg ikke ha vaiende på min båt. Så var tilbake til maritim å handle et dyrere og mer korrekt flagg. Nå fikk jeg med båten et gammel og helt nydelig flagg som nå vaier stolt i hekken. Kan godt være jeg er litt smånazi på flaggføringen, men skal flagget vaie i hekken skal det da være et skikkelig flagg. Ikke et lappeteppe med dårlige farger eller ujevne striper. Jeg regner med at KNS har meget nøyaktige flagg uten at jeg har studert det noe nærmere. Redigert 30.Juli.2010 av volcomstone (see edit history) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hvis man bruker flagg på sin båt så synes jeg i all enkelhet at det er naturlig å følge de reglene som finnes, om ikke annet så av respekt for flagget. Hadde jeg ikke giddet å følge reglene, eller brydd meg om disse, så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
REM Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann. Siden det ikke er noe pålegg som du sier, hverken til å ha flagg ombord eller til å heise/fire det til bestemte tider, enn si til at flaggheisingen/firingen skal akkompagneres av hornmusikk aller annet, velger altså jeg å heise/fire flagget til de tider, og med de seremonier jeg selv synes er naturlig og passende for meg og min besetning. Og så håper jeg jeg slipper at andre bryr seg med det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
gimi Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 (redigert) I mine yngre dager syntes jeg det var litt stas med å følge disse reglene og "støyen" rundt firing kl. 21.00. Etter hvert har jeg blitt mindre fanatisk og etter å ha sett en del av resten av verden har jeg innsett at vi nordmenn godt kan jekke oss ned noen hakk mhp selvhøytidlighet. Flagget henger derfor nå oppe til jeg tar det ned (senest når jeg går fra båten i hjemmehavn). Redigert 30.Juli.2010 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Vi har flaggregler som gjelder både til sjøs og til lands. Tradisjonelt har det vært viktig for en sjønasjon som Norge å behandle flagget med respekt. Siden det ikke er noe pålegg om å benytte flagg er det ingen som kan kritiseres for når det heises. Blir det heist er det derimot regler for når det skal fires. At mange ikke følger denne tradisjonen og disse reglene er egentlig ikke overraskende når man ser utviklingen som har vært blant folk i båt hvor de fleste uskrevne og flere av de skrevne blir neglisjert. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 At mange ikke følger denne tradisjonen og disse reglene er egentlig ikke overraskende når man ser utviklingen som har vært blant folk i båt hvor de fleste uskrevne og flere av de skrevne blir neglisjert. Ja, det der er noe forb. svineri ikke sant. Du skakke komma her og komma her å snu evige og vedtatte sannheter på hue. Slike slyngeler må det slås hardt ned på. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Athene Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Vi har flaggregler som gjelder både til sjøs og til lands. Dette har vært diskutert mange ganger før.. Svaret en gang var fra utenriksdepartementets protokollavdeling som forvalter flaggloven. De bekreftet det mange hevder at det ikke finnes regler for flagging fra private lystfartøyer. Anbefalingen fra UD var derfor å følge KNS sitt reglement.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Og så håper jeg jeg slipper at andre bryr seg med det. Ja, det er jo lov å håpe, men hvorfor har du flagg og bruker det når du tilsynelatende er klar over hvilke regler som gjelder og velger å ignorere disse? Hadde du ikke deltatt i tråden så hadde jeg ikke spurt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl. 21.00. Klokken 08.00 er det som regel oppe også i helgene. Det er ikke værre enn dette, om man ønsker å føre det Norske flagg på båten... Klarer man ikke dette så kan man jo bare bruke en vimpel om man absolutt skal føre noe... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
arkmarin Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jeg mener at utenlandske båter, enten jeg er i utenlandet, eller utlenninger besøker Norge, bør de ha flagget opp døgnet rundt. Nasjonale båter kan gjerne ta ned flagget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Figaro Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Skulle ønske at vi slapp et selvbestaltet og geskjeftig flaggpoliti i norske havner. Da jeg var på svenskekysten i juni, var det befriende å slippe hysterisk" hornmusikk" kl. 20.55 hver kveld. Min norske nabo i Grebbestad hadde ikke hatt flagget nede på 14 dager, noe som er helt vanlig i Sverige. Og de er neppe mer respektløse der Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Jo, jeg mener at respekten svenskene har for flagget sitt er elendig. At de lar flagget henge oppe om natten, får så være. Men Når flagget settes på båten om våren og taes ned om høsten, ser det deretter ut. Utrolig mange møkkete, falmete og fillete flagg å se på svenske båter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dhjerp Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Anbefalingen fra UD var derfor å følge KNS sitt reglement.. Som igjen er basert på flagginstruks for den norske handelsflåten. Forøvrig står det "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs." i forskriften. Det er tydelig at det kun er i enkelte sammenhenger en fritidsbåt er et fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hadde jeg ikke giddet å følge reglene, eller brydd meg om disse, så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann. Ikke noe gale i å ha den holdningen her , sålenge du godtar at andre synes det er pent med det norske flagget stående oppe hele døgnet mens man bruker båten. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roeren Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Noen venner av oss var til sjøs for en del år siden, og skipet lå i havn ett eller annet land i Sør-Amerika (Venezuela?). De tok pliktskyldigst ned flagget klokka ni - og fikk etter en stund besøk av havnepolitiet og fikk kjeft og bot; regelen her var at flagget skulle være oppe døgnet rundt! Det er selvsagt bra at folk har et litt lay-back forhold til regler og lover, men å følge flaggreglene nå er litt miljøskapende da. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 regelen her var at flagget skulle være oppe døgnet rundt! Flagget er nasjonalitetsmerket ditt. Langturseilere har ofte flagget malt på vindroret eller på siden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Ikke noe gale i å ha den holdningen her , sålenge du godtar at andre synes det er pent med det norske flagget stående oppe hele døgnet mens man bruker båten. Av en eller annen grunn så tviler jeg på at det er slik en ekstremt sterk utviklet estetisk sans som gjør at enkelte har flagget oppe døgnet rundt når de ligger i havn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Det er vel berre i Noreg at ein er så strikse på at flagget skal ned kl 21.00(?) I andre land er det så vidt eg veit ingen reglar for slikt. Og det er som Lars H. seier berre reglar, ikkje lover. Så du vert uansett ikkje bøtelagt eller arrestert - i verste fall uglesett. I hele EU-området (og utenfor) er det vanlig at fritidsbåter har flagget oppe hele døgnet. Det er praktisk og oversiktig. Som ett lite og nytt land i verden er vi offer for det som noen kaller "flaggfasismen" her hjemme. Markeringsbehov blandet med litt lav selvtillit? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Av en eller annen grunn så tviler jeg på at det er slik en ekstremt sterk utviklet estetisk sans som gjør at enkelte har flagget oppe døgnet rundt når de ligger i havn. Hva er ekstremt i å synes flagget er fint døgnet rundt da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Jeg har vel ikke sagt at det er ekstremt, men at jeg betviler at det skyldes ekstremt sterkt utviklet estetisk sans. De siste fem ord i foregående setning må sees i en sammenheng og ikke enkeltvis og tatt ut av en sammenheng. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 (redigert) Da jeg var på svenskekysten i juni, var det befriende å slippe hysterisk" hornmusikk" kl. 20.55 hver kveld. Kan være enig i at fløyting i hornet og mer eller mindre talentløse HYL i ett blåseinstrument er irriterende. En forskjell fra Sæby, hvor "hele byen" er på plass nede ved havna kl. 2100 hver kveld. Da står en uniformert musikkant å spiller fanfare. Og det er flaggfiring. Selv forsøker jeg etter beste evne å etterleve Norske flaggregler i utenlansk havn, selv med fritidsbåt. Har heller ennå ikke vært ombord i ett Norsk registrert handelsfartøy hvor flagget ikke er blitt firet på kvelden. Har aldri hørt at vi har fått problemer med myndighetene av den grunn. Ps. Har vært i ett par land opp gjennom åra. Redigert 31.Juli.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
egilwh Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Forsøker etter beste evne å følge flaggreglene, og har en påminnelse på mobilen som gir meg et pip kl. 20.55... Høres kanskje litt overanstrengt ut, men etter en episode i midten av juni i år, så er jeg veldig glad for akkurat det... Jeg lå på svai i Bundefjorden på Nesodden-sida en lørdagskveld. Det blåste godt den kvelden, og vi var i land en tur på en hytte. Det var ganske mye sjø til å være Bundefjorden, og jeg hadde vel kanskje vært litt slurvete med å skru til bolten i sjakkelen. Ihvertfall hadde all gynginga ført til at bolten nede på ankeret hadde skrudd seg selv ut.... Så kommer årsaken til at jeg er glad for flaggregelene og etterlevelse av disse. Kl. 20.55 gikk alarmen på mobilen min, og jeg gikk ned til jolla for å ro ut. I det øyeblikket jeg gikk i jolla løsnet båten, og jeg har vel aldri rodd så fort.... Jeg rakk frem mens båten lå et par meter fra svaberg og fjæresteiner og fikk start på motor og dratt meg ut fra land... Puuhh! Litt flaks må man ha.... Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Tom Rør Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 I hele EU-området (og utenfor) er det vanlig at fritidsbåter har flagget opp Ja det er vel samme fascismen som de små barna i 17 maitoget praktiserer Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Jeg vil ikke dra inn barnetog o.l. i denne diskusjonen, men det har faktisk også en praktisk side at båter har oppe flagget hele døgnet slik en en selv og andre kan se vilken nasjonalitet båten er, også etter kl 2100. For min del må bare flaggfasistene her hjemme tute og bråke så mye så mye de vil. Men jeg er enig i at arr. i Sæby er en hyggelig og stilig markering som er noe mer enn å få ned flagget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.