Jump to content

Hvilken oljekjøler er dette? TMD 40 A


Fyrbøter

Recommended Posts

120720102741.jpg280720103541.jpg

 

Hei! Er det noen som drar kjensel på denne oljekjøleren. Den sitter på en TMD 40 A. Fant ut at den ikke var orginal da jeg skulle skifte sink. Jeg fant ingen sink i denne. Satte derfor inn en liten bit i enden av rørstussen som vises på baksiden av kjøleren. Ser på innlegg her at enkelte kjølere ikke skal ha sink. Noen ide?

Link to post

Stemmer at det er slik orginalt. Men hos meg er det tydeligvis skiftet kjøler. Som dere ser på bildet er det ikke noen sink i framkant som på den orginale. I bakkant er det et tapperør. Her har jeg da gjenget inn en liten sink. Jeg ser av andre diskusjoner her på nettet at f.eks en del bowman oljekjølere ikke skal ha sink Derfor hadde det vært interessant å vite hvilken kjøler dette er. Jeg skiftet sink i giret ved overtagelse av båten i sommer. Dersom det ikke skal være sink i oljekjøler blir sinken i giret den eneste i saltvannskretsen. Kan dette føre til økt korrosjon i resten av kretsen (eksos, kopperrør)?

Link to post
  • 5 år senere...

Ser dette et en gammel tråd. Men stemmer det at 41 motorens oljekjøler passer på 40 motoren? Sliter med litt varm olje og allt har vert fra hverandre og renset. Oljekjøler, hovedkjøler osv. Kommer masse vann i eksos. Noen sier der er en stor og en liten men finner ikke forskjell eg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Nå er det vel bare en type oljekjøler å få kjøpt ny. Den typen som kom med KAD42 og ble også da brukt på 41 motorene. Så svaret ditt blir vel da ja. Nye typen er betraktelig mindre i omkrets, men kan jo kapasitetsmessig være lik for det. Også slutt på å kunne bytte innmat, byter hele oljekjøleren nå.

Link to post

Opprinnelig hadde 40B den store kjøleren og det samme hadde tidlige 41B. Jeg har en av hver på mine og kan derfor med sikkerhet si at også 40B kan bruke begge typene. Hvis oljen går varm kan det hende du har dårlig sirkulering på den, siden du får bra med vann i eksosen. Oljekjøler sammen med VV er de to typiske enhetene som tetter seg på sjøvannsiden på VP.

Link to post
  • 11 måneder senere...

20170515_115323.jpg.fee8b108cf4b272c3c42a72e08c6f50f.jpgm er marinisert med Bowman sjøvannskjøler og en Bowman gearoljekjøler. Som dere skriver skal ikke disse ha sinkanoder. Allikevel ser tappeskruene på oljekjøleren slik ut. Hva kan dette skyldes da? Har sink på ror (syrefast)og aksling som er forbundet til motorblokk. Disse spises opp hvert år.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...