fanntomas Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Fikk i dag en gladmelding fra banken om finansiering til båt. Skal kjøpe "ny" bruktbåt i prisklassen 350 000 - 500 000kr. Spørsmålet er bare når det er gunstigest å handle?? Er veldig interesert i Scand Baltic, i og med at jeg har dame og to småunger. Ser ut som en veldig praktisk båt. Men noen er vel litt optimistiske ift. prisnivået de har lagt seg på,,.....?? Er avhengig å få solgt den har først, men er det lettere å få et bra kjøp på høsten?? På en annen side kan jeg ikke si jeg har lagt merke til noen merkante forskjeller i pris fra høst til vår..i denne prisklassen vel og merke!! Hva mener dere?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Ja, jeg tror at mange selgere ønsker å bli kvitt båten før vinteren, og dermed lettere går med på en lavere pris. Men husk også at da får du kostnader og arbeid som påløper gjennom vinteren; båtplass, slipp/opplag, forsikring, vedlikehold, etc. Hvis du begynner å jakte på drømmebåten for neste sesong allerede nå, så har du iallfall mye bedre tid og mulighet for å finne den rette båten. Nå har du god tid til å forhandle med evnt selgere, og hvis handelen ikke går i boks så har du fortsatt god tid til å vente på at neste aktuelle båt blir annonsert. Venter du til våren så er det lett å gå i fella med et panikk-kjøp fordi du "må" ha båt til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Gratulerer med gladmeldingen! Jeg synes du gjør et kjempevalg i å velge Scand Baltic som familiebåt! Det er en suveren båt når det gjelder sjøegenskaper og plass! Men, de er som du sier forholdsvis dyre og kjøpe. Det som er plusset da er at det er båter som holder seg ekstremt godt i verdi. En 1983 modell kan fort koste 450.000,-. Men over til det du egentlig lurte på, når det er mest lønnsomt og kjøpe båt. Jeg er enig med Sjørøveren i det han sier. Det beste er å begynne og se etter båt nå. Da har du god tid på deg, samtidig som mange av de som skal selge båten sin gjerne vil bli kvitt den før vinteren pga vinterlagring, konservering av motor, løfting av båten fra vannet osv. Derfor er det nå mulig og prute litt på båtene som ligger for salg mener jeg. Dersom ikke selger allerede har satt en god pris på båten og derfor innstilt seg på at den er ferdig prutet. Den beste tiden du kan gjøre gode kjøp på er som regel høsten eller tidlig på vinteren. Da ligger de fleste båter allerede på land og selger har da tatt denne kostnaden selv. Det eneste du må koste på båten eventuelt da er bunnstoff og slipp samtidig som du ofte får prutet litt på båten da det er vinter. Jeg anbefaler deg derfor og begynne og titte nå og eventuelt slå til på en båt du kanskje får prutet litt på og som du selvfølgelig liker godt! Du har nesten et år på deg til å finne en båt du vil ha, så ikke ta den første og "beste" båten du kommer over. Bruk tid! Du får ha lykke til med både tittingen, prutingen og selvfølgelig kjøpet! Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Ta også en titt på Scand Adriatic og Nordic som er noe lavere priset. Hvis du ikke har noe imot å ha båt med drev får du vanvittig mye plass og båt for pengene i en Adriatic. Den har benyttbar uteplass som en 35 foter og soveplasser til hele familien! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det ligger jo mange på finn.no. Når du ser på disse bør du se når annonsen er lagt ut. Så at flere var lagt ut i juni og selgerne av disse båtene vil sannsynligvis være åpne for bud. Før du reiser for å se på båtene, spør hva absolutt laveste pris vil være for ved salg nå. Da kommuniserer du at er på hugget, men sier samtidig at det ikke er noe poeng i se på båten til den prisen den ligger ute for. Har selv en Riviera 925 liggende til salgs nå, i absolutt nederste del av prisleiet når man sammenlikner årsmodell/utstyrsnivå etc., og det er ganske stille. Ligger tilsvarende båter til et par hundretusener mer som jeg ikke kan skjønne kan bli solgt hvis selgerne insisterer på prisforlangende. Jeg tror moralen er at prisforlangende ofte er en drømmepris (for selger) og at dersom selgerne virkelig vil selge båtene sine kan de gå godt gå ned i pris. Lykke til på jakten! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Spørsmålet er bare når det er gunstigest å handle? Tror nesten at det er hipp som happ. Men hvem vet, du kan være heldig med et høstkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det er vel sjeldent særlig lønnsomt å kjøpe båt, uansett årstid. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det beste er vel å kjøpe når den båten du vil ha er til salgs Enig i at det er lurt å begynne letingen nå. Er du heldig og får kjøpt en ikke så altfor sent på høsten, kan du bruke det som er igjen av sesongen til å bli kjent med båten, og vinteren og våren til å utstyre den slik du vil ha den. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 vanskelig og si, det virker som prisen ikke har så mye og si egentlig, det finnes bare ikke kjøpere. Jeg driver og vurderer salg om dagen, eller innbytte i noe litt større og eldre annonsen er laget osv. men gidder ikke sette den inn før det rører seg litt mer i markedet.Det er jo flere båter som har stått til salgs i flere år:) Det er nok mange som føler de burde solgt skuta pga "dårlige tider" som egentlig ikke ønsker og selge, derfor er det endel høye priser på nettet. Du kan nok spare noen kroner hvis du venter til sesongen er over, men de pengene du sparer må du ut med i vinterlagrings utgifter. Hvis man kjøper om våren er konkuransen større blandt selgerne og prisen presses ned, og båten er ny serva:) Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det beste er vel å kjøpe når den båten du vil ha er til salgs Et godt poeng hvis man ser etter en brukt båt for selv om det er mange båter til salgs så kan det være langt mellom den båten man ønsker seg mht alder, utstyr, pris, hvor båten er osv osv, mye som skal klaffe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
los Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Det er sjeldet lønnsomt å kjøpe båt,men etter 2 dårlige sommere på rad ville jeg satset nå i høst. Mange,forholdsvis nye båteiere,jeg har snakket med er allerede lei båtlivet. Det ble aldrig det som var forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Personlig virker det som bruktmarkedet er helt dødet. Jeg tror derfor ikke mye kommer å forandre seg i høst, vinter eller til neste vår. Kanskje enda mere panikk på selgerne bare etterhvert som tiden går. Det virker på meg som mange selgere ikke har oppfattet at markedet er fult og at prisene på det som omsettes er betydelig lavere enn for 1-2 år siden. Dette henger også sammen med at du får større rabatter på nybåt kjøp for tiden, siden også produsentene sliter. Som sagt, gjør som flere her sier, bruk tiden, bruk den godt og prut masse. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
HurriCane Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Tror ikke det vil endre seg noe serlig, det er MANGE båter ute til salgs nå, så lenger selger får en som vil ha, så er han nok villig til og gå ned en del i pris uavhengi av årstid. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 det finnes bare ikke kjøpere. Brukte båter er priset hinsdiges når man sammenligner med nybåtpris. Ny båt med ny motor, nye seil, ny elektronikk, osv er rett og slett billig nå. Det ble idag f.eks lagt frem en 37 år gammel Hero 101 for den nette sum av kr 240.000,- Motoren er "bare" 12 år, og seilene 6-7 år gamle. Vi var på jakt etter en litt større brukt-båt, men velger nå å se på nybåt. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Tror det er greit å kjøpe bruktbåt nå, utvalget er på topp og du har større sjanse til å finne noe du liker. Jeg begynte å kikke etter bruktbåt i fjor høst og vinter. Det lå da ca 3000 båter på finn. Føltes rimelig "ribbet" for aktuelle båter for meg. Utvalget begynte å ta seg opp i mai og på ganske kort tid var det plutselig nesten 15000 båter ute på finn. Prismessig var det ikke noe billige i høst/vinter enn nå i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Mitt råd er enkelt og greit. Hvis du har bestemt deg for at dere skal ha ny båt. Sett den båten du har nå, ut for salg. til en pris du syns er ok. gjerne i nedre del av hva like båter står til salgs for. Du får kanskje ikke så mye for den som du hadde håpt, men forhåpentligvis en pris du kan leve med. Båter blir solgt, så lenge prisen er rett. Hvis du skulle få tilbud om ett kjempe kjøp på høsten, slå til, eller benytt vinteren til å vurdere forskjellige båter og kjøp på våren. Er vanligvis ikke så mye å spare på handle på høsten. Ved å vente til våren med kjøp,slipper du utgifter ved opplag, vinetrkonservering og vårpuss. Samt, selv om renta er lav. Slipper du renteutgifter på noe som står pakket under ei kaleskje i 4-5 måneder. PS. Har hatt Baltic og var rimelig fornøyd med den. Veldig romslig til å være 29 for(unnskyld er vist 32 føtter nå). Ypperlig til en familie på 4. I ditt prisleie er det lett for å gå i samme fella som vi gjorde. Ikke kjøp en med for liten motor. Baltic ble frem til 87 levert med TAMD40B på 158 hk.Det er for lite. Greier max 12kn. ferie lastet. Veldig uøkonomisk og lager hekksjø så det holder. Absolutt minimum bør være en TAMD41 på 200hk. Mange av de eldre har senere fått satt inn nyere/større motorer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
fanntomas Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Mitt råd er enkelt og greit. Hvis du har bestemt deg for at dere skal ha ny båt. Sett den båten du har nå, ut for salg. til en pris du syns er ok. gjerne i nedre del av hva like båter står til salgs for. Du får kanskje ikke så mye for den som du hadde håpt, men forhåpentligvis en pris du kan leve med. Båter blir solgt, så lenge prisen er rett. Hvis du skulle få tilbud om ett kjempe kjøp på høsten, slå til, eller benytt vinteren til å vurdere forskjellige båter og kjøp på våren. Er vanligvis ikke så mye å spare på handle på høsten. Ved å vente til våren med kjøp,slipper du utgifter ved opplag, vinetrkonservering og vårpuss. Samt, selv om renta er lav. Slipper du renteutgifter på noe som står pakket under ei kaleskje i 4-5 måneder. PS. Har hatt Baltic og var rimelig fornøyd med den. Veldig romslig til å være 29 for(unnskyld er vist 32 føtter nå). Ypperlig til en familie på 4. I ditt prisleie er det lett for å gå i samme fella som vi gjorde. Ikke kjøp en med for liten motor. Baltic ble frem til 87 levert med TAMD40B på 158 hk.Det er for lite. Greier max 12kn. ferie lastet. Veldig uøkonomisk og lager hekksjø så det holder. Absolutt minimum bør være en TAMD41 på 200hk. Mange av de eldre har senere fått satt inn nyere/større motorer. Blir vel omtrent som du sier.. Regner med at jeg kommer til å legge ut nåværende båt for salg etterhvert,selv om dette ikke er noe "must",for å gjøre et nytt kjøp.. Men mere utgifter og jobb med 2 båter før vinteren setter inn. Opplag er gratis i båthavna våres, og 700 i løft pr. båt, så det er ikke så store utgiftene akkurat der :-) 12knop???? Dette var ikke fort nei. Ser de annonserer med 17knop som max fart med 158hk. Men det daler vel fort når man får pakket med seg ferieutstyret :-) Har hørt litt ymse om 180hk til BMW, så er ikke veldig begeistret for den, men kan være jeg tar feil, noe er det jo innimellom med alle motorer så Men å få tak i en med 200hk av litt nyere dato, hadde vært bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Har sett at noen med TAMD40B skriver toppfart 17kn, i annonsen. syns det er å ta noget hardt i. Jeg logget 17kn.i Balticen vi hadde : 1 person i båten. Tom septik, Tom vanntank, Lite diesel, Ny stoffet etter 5 måneder på land. + ett par knops medstrøm Da kan det hende du ser 17. tallet. Men med Fulle tanker, full ferie opp pakning, og ikke hjelp av strøm. Er det maks 12kn. De som påstår noe annet juger. BMW'n ble levert i noen Balticer. Var problemer med kjølingen på 180hk. De fleste ble vel ombygd. Vil tro at de BMW 180 hk, som fortsatt er i drift er blitt ombygd. Har selv 0 erfaring med den motoren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.