knetrom Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Har lappet en sprekk i skroget mitt og sliter med at primeren slipper fra den nye glassfiberen! Brukte epoksy og glassfiber fra West Systems (tror jeg, kjøpt på Maritim hvertfall), deretter epoksyprimer og så bunnstoff fra Maritim. Går ikke dette sammen? Når det står at primeren er overmalbar etter 10-12 timer, menes det per strøk eller for alle 5? Jeg ventet 3-4 ganger den tiden som sto på boksen før jeg la på bunnstoff, men etter første turen har glassfiberen blitt bar flere steder. Har heldigvis båten på henger slik at den ikke står i månedsvis med bar glassfiber.. Primer: http://maritim.no/product.aspx?id=22835&groupkey=007002010 Bunnstoff: http://maritim.no/product.aspx?id=2661&groupkey=007002010 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Uten at jeg har prøvd den primeren, så ville jeg tro at problemet ligger i grunnarbeidet. Epoxy må være TØRT og RENT før det primes, akkurat som alt annet Hva ble epoxyn slipt med (grit), hva ble det vasket med, og hvor lenge gikk det fra du støpte til du primet ??? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Løsmiddelfri epoxy bør vaskes med vann for å fjerne "Amine blush". Deretter kan du avfette og slipe og avfette før du primer. Amine blush er et slags fettlag som dannes når epoxyen herder. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Fulgte det som sto på boksen, det var at ny glassfiber skulle rubbes lett så det var det jeg gjorde. Så hvis jeg skulle pusset og vasket vekk noe greier har jeg jo gjort feil.. Det var rent og tørt hvertfall. Det gikk ca 10 dager fra jeg støpte til jeg primet. Da blir det avfetting osv, irriterende at den må tørke igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Har sandpapir med 80 grit, er det passelig? Så at 80-120 var anbefalt til glassfibersparkelen jeg brukte til å fjerne hullene etter de gamle lanternene. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 320 er mer riktig i følge denne http://www.lakkspesialisten.no/tds/TDS_Web/PPG/Deltron/D8023_UHS%20Prima_NO.pdf Da kjøper jeg avfetting til glassfiber og vasker med vanlig vann for å se om det går av noe amine blush. Noe mer jeg må huske? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Anbefaler å vaske med ACETON da er du sikker på at alt fett er borte Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
knetrom Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Skal prøve å få tak i aceton i morgen. Nytt spørsmål: Primeren vil vel heftes til små biter av gammel primer som ligger inni porene og vil ta meg ukevis å få vekk? Er fett o.l. jeg er ute etter å bli kvitt, ikke sant? Merker og at det bare er deler av primeren som ikke har godt nok heft, så langt ca en tredjedel av alt jeg tok på. Det som ikke viser tegn til å ville løsne lar jeg være, ellers blir jeg aldri ferdig.. Sitér dette innlegget Link to post
finnskogkrabba Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Nytt spørsmål: Primeren vil vel heftes til små biter av gammel primer som ligger inni porene og vil ta meg ukevis å få vekk? Er fett o.l. jeg er ute etter å bli kvitt, ikke sant? Merker og at det bare er deler av primeren som ikke har godt nok heft, så langt ca en tredjedel av alt jeg tok på. Anbefaler nok å slipe vekk så mye som mulig slik at du også får vekk det som sitter dårlig, men det er klart at det som sitter,det sitter. Ellers er det påkrevd å vaske med Aceton før priming. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 (redigert) Dersom det hadde vært min båt, og jeg skulle få den ut før vinteren kommer (som er snart), så hadde jeg kjøpt en malingsskrape og skrapt fort over, gått på med 40 papir og slipt lett over for hånd, vasket alt godt ned med aceton, grunnet med Jotuns Vinyl primer som er relativt tynn og binder mye av den gamle driten, samtidig som det blir bra feste for Jotun Nonstop bunnstoff. To strøk med hver holder for de ukene som er igjen av sommeren, og heller ta problemene til neste vinter/vår. Mine 2¢ !!! Dette er gjort på en dag hvis man er litt effektiv. Redigert 31.Juli.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.