2mr1 Startet 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2010 Jeg har en Volvo B20 som bruker mye bensin. Mekanikeren som hjalp meg med ferdigstillelsen anbefalte en termostat som åpnet ved 53 grader. Dette for å hindre, iflg ham, krystallisering av sjøvannet i kjølesystemet. Men, dette medfører at motoren ikke kommer opp i mer enn 55 - 60 grader. Etter min mening kan dette umulig være riktig, for en kald motor må bruke mer bensin enn en varm. Trenger synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hei. Skal nok åpne rundt 54 grader. Men det at motoren din bruker litt bensin kan nok ha noe med at den er fra sein på 70 tallet tenker jeg. Husk at du setter i gang krefter i støpejernet når du drar på for å si det sånn. har du 115 hester? med 100 drev? bare lurte da jeg har overhalt en slik motor for noen år siden. og 100 drevet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hvis du har en saltvannskjølt motor, stemmer det mekanikeren sier! Driftstemperatur på 55-60 grader er helt korrekt på en slik motor, kommer du over 65 grader begynner saltet å krystallisere seg i kjølekanalene og kjølingen svikter. Og dette løser seg ikke opp av seg selv, her må det kraftige kjemikalier til... Driftstemperaturen har minimal betydning for bensinforbruket, så det skal du ikke bekymre deg for. Denne motoren er bygget for å operere med en slik driftstemperatur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2mr1 Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Hei Takk for svar. Motoren "er" en short blokk fra 1999. Tidligere eier opplyste at han hadee hørt at bensinforbruket kunne reduseres ved å innstallere en Sierraforgasser, men hva vet jeg. Pr i da bruker den ca 5 liter pr time på 1600 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.