Jump to content

Riktig termostat til Volvo B20


2mr1

Recommended Posts

Jeg har en Volvo B20 som bruker mye bensin. Mekanikeren som hjalp meg med ferdigstillelsen anbefalte en termostat som åpnet ved 53 grader. Dette for å hindre, iflg ham, krystallisering av sjøvannet i kjølesystemet. Men, dette medfører at motoren ikke kommer opp i mer enn 55 - 60 grader. Etter min mening kan dette umulig være riktig, for en kald motor må bruke mer bensin enn en varm. Trenger synspunkter.

Link to post

Hei. Skal nok åpne rundt 54 grader. Men det at motoren din bruker litt bensin kan nok ha noe med at den er fra sein på 70 tallet tenker jeg. Husk at du setter i gang krefter i støpejernet når du drar på for å si det sånn.

 

 

termostatb20.jpg

 

 

 

 

har du 115 hester? med 100 drev?

bare lurte da jeg har overhalt en slik motor for noen år siden. og 100 drevet.

Link to post

Hvis du har en saltvannskjølt motor, stemmer det mekanikeren sier! Driftstemperatur på 55-60 grader er helt korrekt på en slik motor, kommer du over 65 grader begynner saltet å krystallisere seg i kjølekanalene og kjølingen svikter. Og dette løser seg ikke opp av seg selv, her må det kraftige kjemikalier til...

 

Driftstemperaturen har minimal betydning for bensinforbruket, så det skal du ikke bekymre deg for. Denne motoren er bygget for å operere med en slik driftstemperatur.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...