masko2 Startet 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2010 Har fått oljelekasje på gearkassen på min 1982 mod.Yanmar 3QM, Yanzaki mekanisk gear. motoren går som en klokke, men det lekker olje inn i svinghjulshuset. Tror det er en simring, men er det mye arbeid å ta ut gearkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 det enkleste her er vel å løfte ut motor og gir som en enhet da det kan være utrolig trangt og komme til. giret må jo også trekkes bakover et stykke for å få det opp, sikker på at det er girolje? kan jo lekke motorolje og ut der. uansett lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hei. Har nettopp hatt ute Kanzaki gear for bytte av lameller og lager +++ (Yanmar 3HM35) Er vel nesten likt ditt. Hvis du har plass bakover og kommer til under tror jeg du kan ta det av, for meg var dette veldig greit. Jeg måtte av med de to bakre motorfestene som sitter festet på gearet så var det to festebolter på undersiden som var litt vriene å komme til. (La et par bjelker under for å støtte opp motor når jeg tok løs motofester) I kveld skal det byttes aksling og foretaes motoroppretting, og så håper jeg det funker så vi kommer oss nedover Sverige..... :- ) Sitér dette innlegget Link to post
masko2 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 det enkleste her er vel å løfte ut motor og gir som en enhet da det kan være utrolig trangt og komme til. giret må jo også trekkes bakover et stykke for å få det opp, sikker på at det er girolje? kan jo lekke motorolje og ut der. uansett lykke til:) Ja, tror nok det er enklest å løfte ut motoren, men jeg har uiversalledd som jeg kan ta bort, da får jeg gearkassen bakover. Ja det er gearolje,den er rød, og det minkeer merkbart på kassen. Sitér dette innlegget Link to post
masko2 Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Hei. Har nettopp hatt ute Kanzaki gear for bytte av lameller og lager +++ (Yanmar 3HM35) Er vel nesten likt ditt. Hvis du har plass bakover og kommer til under tror jeg du kan ta det av, for meg var dette veldig greit. Jeg måtte av med de to bakre motorfestene som sitter festet på gearet så var det to festebolter på undersiden som var litt vriene å komme til. (La et par bjelker under for å støtte opp motor når jeg tok løs motofester) I kveld skal det byttes aksling og foretaes motoroppretting, og så håper jeg det funker så vi kommer oss nedover Sverige..... :- ) Jeg har universalledd( cva? ledd) kan fjerne dette så da får jeg plass. så motorfestene satt på gearhuset så jeg må nøk stamole opp motoren. får nhåpe at det bare er en simring, for gearet fungerer helt ok. Lykke til med jobben :) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Lykke til! Dette bør gå greit. (Husk å sjekke motoroppretting etterpå) Eneste muligheten for at det kommer gearolje inn mot svinghjulet er vel simmeringen på inngående aksling, men skift også simmeringen og en o-ring på utgående aksling når du først har det ute. Har du tegning av gearet ? Har for KBW-10 hvis du trenger! Sitér dette innlegget Link to post
masko2 Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Da slipper jeg å tenke mer på gearet. Solgte båten, og den nye eieren skal reparere gearet selv. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.