Jump to content

Høyt turtall på varm motor - Mariner 50


arneknilsen

Recommended Posts

Hallo alle sammen.

 

Jeg har et lite problem med min 2004-modell Mariner 50 HK.

Alt er fint når jeg starter motoren når den er kald. Da går den perfekt på tomgang, og ingen problemer.

 

Det mystiske starter etter at motoren har blitt varm. Den går som den skal på alle turtall helt til jeg setter den i fri. Da øker turtallet igjen. Det blir så høyt at jeg kvier meg for å sette den i gir igjen. Stopper jeg motoren, for så å starte igjen øker turtallet nok en gang.

 

Men: Hvis jeg stopper motoren, tar av motorlokket og jukker hendelen for gassen frem og tilbake et par/tre ganger, for så å starte motoren igjen, fungerer alt som det skal. Motoren er fortsatt varm. Dersom jeg kjører full gass igjen (variert kjøring) for så å sette den i fri skjer det igjen.

 

Dersom jeg stopper båten og bruker turtalls/gasshendelen for tomgang (at jeg trekker denne opp og ned noen ganger) skjer det ikke noen forandring. Alt som om jeg ikke hadde tatt opp motorlokket, og gjort min lille operasjon.

 

Gasswiren går helt tilbake når jeg har den i fri, så det er ingen mulighet for at den henger seg opp, eller at noe hviler på mekanismen som styrer gassen.

 

Hva kan dette komme av? er det noen andre som har hatt noe lignende dette?

 

Hvis noen har noen indianertriks for å få orden på dette er jeg veldig takknemlig.

 

Håper å høre fra noen.

 

Arne K. Nilen

Link to post

Er dette 4- takter?

Kan det være litt slitasje på spjeldakselen? Sånn at selv om gasswireren går helt tilbake, så glir ikke spjeldet helt tilbake? Sjekk returfjær og gjennomføringen til spjeldakselen. Har du prøvd å smøre leamikkeriet?

 

Jepp. Det er en 4-takter.

 

Det du sier hører litt logisk ut. Jeg skal ta med noe å smøre med og kikke litt ekstra på dette.

 

Jeg gir tibakemelding om det virker eller ikke.

 

Takk for tips!

Link to post

Jepp. Det er en 4-takter.

 

Er også en EFI modell, så..

Mariner 2004, 4-takt, EFI, 4 sylindret motor... er viktig for de som ønsker å hjelpe å vite mest mulig om motoren..

Var også en 3 sylindre 2-takter på 50hk det året, den hadde forgassere..

 

 

Såfremt alt av stag går fritt og er på plass er det ikke mye en kan gjøre med disse motorene uten å ha riktig diagnose utstyr for EFI..

 

Sjekk ut ECT sensoren , symptomene kan lede den veien, sjekk spesielt ledningene til/fra denne...

 

The ETC sensor is located on the engine’s exhaust cover and protrudes into the return

water passage. The sensor monitors the temperature of the cooling water that has passed

through the engine as controlled by the thermostat and sends signals to the ECM for processing

 

Ved feil på denne kan/vil motoren tro at du akkurat har startet motoren, vil derfor øke tomgangs turtallet .... turtallet skal normalt senke seg til normalt når motoren har nådd riktig temperatur.

 

Sensoren funksjon kan teste med et normalt multimeter, måles frakoblet ifra motorens lednings nett .

( motstand kombinert med temperatur ..)


  •  
  • Over 32Kohm ved 30 grader
  • Ca 15,5Kohm ved 60 grader
  • ca 7,50Kohm ved 90 grader

OBS motstanden er IKKE lineær .

 

 

P.S kjenner IKKE noe spesielt til disse moderne motorene, det jeg skriver her er basert delvis på gammel lærdom/sunn fornuft/og en haug med div Mercury dokumenter/manualer.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...