Jump to content

Erfaringer: Mitt første alvorlige havari med båt (Folda)


Quaoar

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle skrive et innlegg med mine opplevelser og erfaringer angående mitt første "alvorlige" havari med båt. Bruker hermetegn, da det kunne vært virkelig krise, men ok forberedelser og relativt bra vær gjorde at det ble med skrekken denne gangen.

 

Planlegger å oppdatere tråden etter hvert som ting skjer i forhold til forsikring, reperasjon, osv. Om ikke annet for at jeg da får ting ned på "papiret", og kanskje noen finner det interessant :confused:

 

 

Forløp

Jeg, samboer og hennes lillesøster dro med båten min fra Trondheim til Abelvær, ved Rørvik, mandag 26. jul. Turen oppover gikk uten noen problemer. Ruten gikk rundt Ørlandet, videre opp leia på innsiden av Stokkøya, gjennom Bessakersundet og Ramsøysundet. Satte så kursen mot Buholmråsa. Egentlig tenkte vi å gå innaskjærs fra Buholmråsa til Abelvær, men vær og vind var veldig bra, så vi la ruten rett over Folda. Kom frem etter i god behold og hadde en kjempefin tur oppover.

 

Tilbaketuren la vi til samme rute. Vendte nesen hjemover på formiddagen onsdag den 28. Blåste kanskje litt mer enn på vei oppover. Vil anta det var laber bris fra nord-øst. Holdt en hastighet på rundt 27-28 knop. Så ut som at alt skulle gå uten problemer. Planen var å fylle diesel og spise mat i Setervika.

En stund etter at vi forlot Abelvær, skjedde det noe. Vi hørte ikke noen smell eller indikasjon på at vi hadde truffet noe, men motoren/propellen mistet all skyvekraft og lyden fra drevet/propellen endret seg plutselig. Jeg senket turtallet og satte motor i fri.

Vi kunne da så vidt skimte Kya fyr i sør-østlig retning og en varde/lykt sør, sør-øst for oss (lykta på Langrøa). Vinden var da økt merkbart og vil anslå i alle fall frisk bris fra nord/nord-øst.

Mens jeg gikk bak på båten og la meg ned for å se ned, fikk jeg samboer til å tilte drevet maks opp. Kunne ikke se noen visuell skade på propell, ei heller kjenne noen skader på drevhus/finnen under drevet. Tenkte vi kanskje bare hadde "hørt" og "følt" syner. Forsøkte å sette motoren i gir, med det resultat at det så ut som sjøen kokte bak drevet med tilhørende ulyder, uten at båten gikk fremover. Det var da jeg innså at dette ikke var noe vi ikke kunne løse selv. Slo ikke av motoren, men lot den være i fri. Da ville vi ikke risikere tomme batteri til GPS/lanterner/dekkslys osv., samt mulighet til å lade opp mobiltelefoner, osv.

Bare på den korte stunden vi holdt på med dette, hadde vi drevet en betydelig distanse, og var på full fart innover mot land. Har selv vært ute ved Buholmsråsa på mindre gode dager og vet hvor trasig farvann det kan være her. Det er en grunn for at dykkerklubben arrangerer vrak-dykketurer ut til områdene der med jevne mellomrom :nonod:

 

kl.14:52 - Tok opp iPhonen min og startet "Kystpatrulje"-applikasjonen. Bekreftet at jeg ønsket å ringe 02016. Første som ble lest opp da, "er man i nød, ring 120".

 

kl.14:52 - Ringte 120 (Kystradio). Jeg må innrømme at jeg ikke var klar over hva nødnummer 120 er, men å drive rundt i havet 4-5nmi utenfor Flatanger, annså jeg som nød. Fikk en rolig kar på telefonen der, til hvem jeg opplyste om hva status var. Her gjorde jeg en liten feil. Sa vi var i nærheten av Buholmråsa, før jeg ga han koordinater. Jeg burde vært mer nøyaktig og sagt f.eks. "7nmi nord, nord-øst for Buholmråsa".

Han spurte om hvor mange vi var i båten og om vi hadde redningsvester. Svarte at vi var 3 stk og vi alle hadde tatt på oss regatta flytedrakter. Han spurte også om hvordan været var og om det var fare for å drive på land. Jeg sa jeg anntok frisk bris, med ca. 1 meter bølger og at vi drev fort, men jeg skulle få lagt ut drivanker snarest mulig.

 

kl.14:55 - Begynte å finne frem drivanker, tau til drivankeret (har eget tau på 50 meter for dette), liten oransje blåse og hyssing til blåsa for å markere drivankeret.

 

kl.15:00 - Ble ringt opp av 91679626. Litt usikker på det er redningsskøyte eller noe hovednummer for Redningsselskapet. Kan det være Redningsskøyta ved Rørvik? De lurte på hvordan situasjonen var, hvor jeg var og sa det ville ta en stund før noen kunne komme til unnsetning. Jeg svarte det var greit, vi drev nå og forsøkte å få ut drivanker.

 

kl.15:02 - Fortsatte med å gjøre klart drivanker. Her fikk vi et par problemer. Det ene problemet burde vi ha gjort noe med på forhånd... Det 50 meter lange tauet til drivankeret har ikke blitt rørt siden vi buntet det opp og la det i båten. Det var nå ristet mye og var en fin "klump med tau". Det andre problemet hadde jeg ikke en gang forestilt meg ville være et problem... - sjøsyke! :puke:

Bare de 20-30 minuttene vi hadde drevet rundt nå, så var samboeren min blitt så dårlig at hun lå bak på båten i fosterstilling. Hun var helt satt ut. Jeg var selv skikkelig redusert. Kan kun beskrive det som oppkastsyke og diare som var i emning på samme tid, svetten rant og det ble umulig å stå oppreist. Samboeren min beskrev det likedan. Vi begynte å krabbe rundt på dekk når vi skulle forflytte oss.

Jeg, med hjelp fra samboeren sin lillesøster, begynte å løse opp taufloken. Vi jobbet intenst i en 15 minutter, før vi hadde fått til et tau på 35-40 meter. Maktet rett og slett ikke å få til resten av tauet der og da. Tredde tauet igjennom festet foran på båten og festet det til drivankeret. Fikk også festet en 5-6 meter (burde kanskje vært litt lenger) hyssing til blåsa og enden av drivankeret og fikk dette på sjøen. Det ok ikke mange sekundene før de 35-40 meterene av tauet var i spenn! Blåsa, en knalloransj én, har jeg ingen anelse om er vanlig å ha med, men jeg tenkte at det kan være kjekt å markere hvor drivankeret er i forhold til båten, om noen skulle komme til unnsetning - kjedelig å hekte tau i propellen på redningen!

Kan ikke si noe annet, enn at drivanker er alfa og omega på sjøen! Har du ikke drivanker i båten, så kjøper du det i morgen! Det må være ren idioti å ikke ha dette i båten :wflag:

Fra å drive i flere knops hastighet, stoppet båten så og si opp. Selv har jeg ALDRI brukt drivanker før. Tror aldri jeg har vært i en båt før, hvor noen har hatt drivanker... Pappa, onkler, bestefedre - shame on you! Hadde ikke en gang hørt om det, før jeg tilfeldigvis leste om det i en tråd her på Båtplassen.

Var nå så dårlig at jeg måtte legge meg ned selv. Lillesøsteren hadde allerede gått i horisontalen.

 

kl.15:31 - ble oppringt av 57744294, Florø Radio. De hadde fått kontakt med en fiskebåt i nærheten av Sætervika, som nå var på vei mot oss. Redningsskøyta har snudd. De spør om status. Jeg krabber bort til plotteren og ser at vi istedet for å drive mot fastlandet, nå driver veldig sakte sør-vest, mot Langrøa.

De ønsker at vi ringer på dem senere, med status på hvordan det går/har gått.

 

kl.15:41 - blir oppgringt fra fiskebåten på vei mot oss.

Konstanterer at vi drive i samme retning som tidligere og at jeg ikke ser noen umiddelbar fare for å drive på land, selv om vi nå har enkelte skjær temmelig nære litt vest for oss. Rabbfalla og Urbakkfluene kan vi skimte når dønningene passerer over. Grunnhauet er nå vest, sør-vest for oss.

 

kl.15:42 til 16:00 - forsøker å speide etter fiskebåten, men er så sjøsyk at jeg ikke klarer å holde i kikkerten i mer enn noen sekunder av gangen. Har forresten en bildestabiliastor kikkert ombord. Uten bildestabilisatoren hadde vi ikke sett noe som helst i de bølgene vi lå i.

 

kl.16:01 - ser en båt komme ut av disen sør for oss.

 

kl.16:07 - ringer opp nummeret som fiskebåten ringte fra. Båten sør for oss er betraktelig nærmere nå. Han bekrefter at han ser en båt nord for seg, med noe oransj og gul/grønt i. Det er oss i regatta-draktene. Jeg opplyser om at vi har drivanker liggende nord, nord-vest for oss, markert med blåse. Vi blir enig om at jeg forsøker å ta det inn, han kommer opp foran oss og vil forsøke å kaste over en line. Han sier også han vil slepe oss inn til Flatanger, Kvaløyseter. Jeg sier det bestemmer han.

 

kl.16:20 - vi har fått tak i lina og festet denne til båten. Vi er nå litt utenfor Flestaren, N 64° 29.166', E 10° 31.080'.

 

kl.16:55 - kommet inn i roligere farvann og klarer for første gang å ta et bilde. Vi har begynt å kvikne til litt. Slår av motor. Bruker en håndholdt gps for å lese av koordinater og har ikke behov for strøm i båten mer.

reddet.jpg

 

kl.17:45 - ringer 57744294, Florø Radio, og forteller dem at vi har kommet trygt inn til havn. De sier det var bra å høre og spør om alt gikk bra. Svarer at det gikk det. De sier de håper det ikke blir for dyrt å reparere skaden. Jeg sier at det får jeg bekymre meg for senere. Nå er vi glade for at alt har gått så bra, som det har gått.

 

På vei inn, så hadde redningsmannen i fiskebåten ringt en han kjenner ved Kvaløyseter, en mekaniker, som møtte oss ved havna. For en service! Vi ble raskt enige om at dette var nok et problem som ikke var løsbart med båten på sjøen. Man kan vri på propellen med motor i gir. Jeg trekker den konklusjonen at aksel eller noe i drevet er røket. Vi ringer en god venn i Trondheim for hjelp. Han tar hengeren til båten på slep og begynner å kjøre fra Trondheim. Det betyr en 3-4 timer ventetid. Siden planen var å spise og fylle diesel i Setervika, hadde vi ikke så mye mat med oss. Ikke at det ble noe problem. Mekanikeren fortalte han bodde 400 meter fra havna. Der kunne vi finne en bil. Var bare å låne den og kjøre inn til Lauvsnes, hvor vi kunne spise mat på en resturant, Zanzibar (tror det skrives slik). Samme person hjalp oss senere på kvelden med å taue båten bort til båtutlegget, slik at vi fikk båten opp på hengeren. Kjempeflott å oppleve så mange hjelpsomme folk. :flag:

 

kl.04:15 - ankommer Trondheim ca. 10 timer etter skjema, med alle i behold og båt på henger. Nesten utrolig å tenke på at man bare tolv timer tidligere lå og drev ute i Folda. :smiley:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post

Hei

 

God det gikk godt - det gjør for det meste det. Dine forberedelser på forhånd - drivanker etc var selvsagt med på å hjelpe til.

 

Når du ringte 02016 fikk du heldigvis beskjed om å ringe 120 - om nød - (Kystradio. Tlf 02016 er sikert flinke de, men de sitter ikke inne med den lokalkunskapen, og tillgangen til resurser som kystradiostasjonen gjør.

Forøverig er ingen av numerene å regne som nødnummer i Norge - det er kun 110 - 112 og 113.

Ja tlfnr på 916 79 ... er til RS skøytene de begyner alle på dette, de 3 siste nr indikerer skøyta sitt rs nr.

 

At det fremdeles er mange flinke og hjelpsomme personer i tillknyttning til sjøen er vel din situasjon ett bevis på (hjelpen med bil etc)

Er godt å lese slike saker hvor det ender bra, og hvor man ser at sjømansskap og hjelpende ånd enda eksisterer.

 

Fortsatt god sommer/høst

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

kipt! XR drev skal jo tåle litt, båten din er vel ikke så gammel heller?

 

bra alt gikk såpass bra iaf, tenkte ta VHF seritifkat selv før neste sesong, har 2 ganger opplevd å miste fremdrift i år, men har heldigvis 2 maskiner, så kommet i land hver gang selv, sist gang uttaskjærs utenfor langesund i stiv kuling og endel sjø, når ene maskinen bare døde ut, man er ikke så høy i hatten lenger da gitt, 3knop og tomgang inn til land.

Link to post

Har så vidt inspisert drev og propell nå. Det virker som at vi har truffet en liten trestokk/trestykke. Kan ikke se noe på selve drevet, men propellen har fått et hakk som går en mm inn på det ene bladet. Samtidlig er det noen trefliser i det ene inntaket til drevkjøleren. Min teori er at et lite trestykke har kommet inn akkurat mellom propell og antikavitasjonsplaten på drevet og låst propellen, med det resultat at noe har gått av inne i drevet. Pratet på telefon med en mekaniker, som mente det kanskje var bosset innenfor propellen som hadde røket. Jeg tviler på dette, da det kommer svært lite hyggelige lyder fra drevet, når man dreier på propellen.

 

De stor spørsmålet nå, er hvordan dette ordner seg med forsikring.

Leste nettopp på sidene til forsikringsselskapet, at jeg igjennom min forsikring "inkluderer medlemsskap i Sjøassistanse". Med Sjøassistanse har jeg en del fordeler... Men slik jeg forstår det, så trer fordelene kun i kraft, om jeg har har tatt hensyn til dette forbeholdet: "Nærmeste kystradiostasjon skal kontaktes før en benytter tjenester som medfører refusjon fra Sjøassistanse". Jeg vet ikke hva det vil si. Gjorde jeg det med å ringe 02016?

Ringte forsikringsselskapet. De ba meg fylle ut skademeldingsskjema, nedlastbart fra nettsidene. Selve skjemaet krever at jeg fyller inn absolutt alle detaljer jeg allerede har registret hos dem tidlgiere, som hin-nummer, båt/motor/drev modell/nummer, osv. Virker litt tungvint... Ringte på forsikringsselskapet. Kom som nr.1 i telefonkø. Fikk gjentatte ganger høre at "pga. stor pågang", var jeg nå i telefonkø, hvorpå jeg får igjen høre at jeg er "nr.1 i kø". Kommer til slutt igjennom og får da prate med noen, som egentlig ikke kan svare på noe av det jeg lurer på. Når jeg spør om hvorfor jeg må fylle inn alle detaljer på båt/motor/drev osv., så får jeg til svar at "det kan være de trenger dette til senere". Hvorfor kan man ikke bare oppgi polisnummer? :rolleyes:

I vilkårene står det at en takstman må besiktige skaden. Jeg spør hvor lang tid før jeg kan forvente at noen kommer og ser på skaden, og får til svar at det vil nok "ta en stund". Da hadde jeg båten parkert ved havna, på korttidsparkering. Har nå fått leid plass, hvor båten kan stå trygt. Men det er snakk om en ekstrautgift på ubestemt tid... Videre, siden skaden mest sannsynlig er inne i drevet, uten noen spesielle synlige skader, hva kan en takstmann gjøre? Er denne personen en mekaniker som kan skru fra hverandre drevet?

Har egen motor og drev forsikring. Først nå ser jeg at denne forsikringen reduseres med x-antall prosent hvert år som båten eldres. Om drevet må skiftes, så betyr det en temmelig stor egenandel :sweat:

 

Hadde vært veldig kjekt om andre som har vært ute for skader, kunne fortalt litt om sine erfaringer med forsikringsoppgjør og hvordan dette har blitt gjennomført. :blush:

Link to post

Tak for den dramatiske beretning, som helt klart er til at lære meget af! Specielt dine betragtninger om drivanker :blush:

 

Jeg synes ikke jeg kan se det nogen steder: Hvad slags båd/motor drejer det sig om? På billedet ligner det en RIB.

 

Du skriver laber bris - er det en 5-8 m/s? Hvor kon vinden fra i relation til sejlretningen og hvor store vil du vurdere at bølgerne var?

 

 

Andy

Link to post

Takk for at du har delt dine eraringer med oss alle. Når jeg leser dette synes jeg du ar utvist et usedvanlig godt sjømannskap og klart å være klartenkt og klok i en stresset situasjon. Tanken din om å ikke gå tom for strøm samt at du har hatt drivanker om bord er til forbilde for oss alle. Jeg har aldri selv tenkt tanken på å ha ei blåse til å markere drivankeret. Jeg har drivanker ombord - men aldri fått somlet meg til å teste det.

 

Sjøsyke er et alvorlig problem ved havarier - man kommer på tvers av sjø og vind og det ruller mye. Drivankeret sørger for å holde baugen mot vinden - og det minsker nok risikoen for sjøsyke noe.

 

Ad telefonnummeret - det var skøyta i Rørvik.

RS 126 "Harald V"

Mobile: 916 79 626

Station: Rørvik

Class: Fosen

Speed: 24,9 knots

Length: 22,5 m

Crew: 3 persons

Link to post

Takk for at du deler historien og lærdommen med oss. Det virker som om du håndterte situasjoen både med ro og fornuft, sikkert ikke alle som hadde gjort det. Har selv fått motorstopp et par ganger, b.l.a. utenfor Rakke. Men med mindre sjø og båter som kom til. "Redningen" ble til sliutt Redningsskøyta.

 

Interessant og nyttig å lese om drivanker. Har det selv, men har altså aldri testet det.... Vil skje.

 

Håper på det beste mht utfall og forsikring.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Jeg synes ikke jeg kan se det nogen steder: Hvad slags båd/motor drejer det sig om? På billedet ligner det en RIB.

Andy

Det ser ut som en RIB ja :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for positive tilbakemeldinger!

 

Tror nesten en av grunnene for at vi holdt oss temmelig rolige, var at vi ble så sjøsyke... Klarte kun å gjøre det helt nødvendigste. Følte også vi lå temmelig langt ute til å begynne med, til at det ikke skulle være noen umiddelbar fare. Ble litt verre like før vi ble lagt på slep. Da var vi temmelig nærme de første skjærene og hadde allerede passert nærme noen grunner på 7-8 meter.

 

Båten ser slik ut, (ca 30 fots lang RIB):

goldie_setervik.jpg

Link to post
om du har ødelagt gumminav på propellen får du ikke ulyder rent mekanisk fra drevet

Ja, det jeg også regnet med.

Men søkt litt på nett. Ser at man kan få kjøpt "custum built high performance prop shaft-kits" for Bravo One X-drev for en 1200 USD. Ikke orginale deler, men skal være sterkere enn hva som leveres som standard.

Link to post

Svært interessant lesning. Noe av det nyttigste å lese her på Baatplassen er om ulykker og nestenulykker, hva som var årsaken til dem og hva som kan/kunne gjøres for å forhindre dem. Skulle forøvrig ønske det var mer av dette, og mindre om irritasjon over alle mulige småting. Slikt kan alle lære av og på den måten forbedre eget sjømannskap.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Mange takk for en usedvanlig grundig, detaljert og ærlig rapport fra en strabasiøs tur! Denslags er sjelden lesning og jeg er overbevist om at svært mange får en ekstra omdreining på tankevirksomheten sin etter å ha lest din beskrivelse og bildene som du hadde åndsnærværelse nok til å ta midt i strabasene.

 

Det med drivanker er noe som jeg benytter enhver anledning til å predike under båtførerkursene. Det ligger f.eks. mye erfaring bak kravet til drivanker i alle livbåter og redningsflåter!

 

Jeg vil ikke på noen måte kritisere deg for det du gjorde, og du har sikkert tenkt på det selv: men VHF virker det som om du ikke hadde tilgjengelig ombord?

 

I en såpass stor og flott båt skulle VHF være en selvfølge, både for et tilfelle som du selv kom opp i, og minst like gjerne for å kunne bistå andre som trenger hjelp. Nå vår du heldig at mobilen virket hele tiden, noe som slett ikke er en selvfølge. Men med VHF har du også fordelen med at du kan kommunisere direkte, hele tiden, med både redningskrysser, andre båter som kommer til, redningshelikopter og selvfølgelig HRS og kystradioen.

 

Men det viktigste av alt, enda en gang: tusen takk for en flott og tankevekkende beretning!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg vil ikke på noen måte kritisere deg for det du gjorde, og du har sikkert tenkt på det selv: men VHF virker det som om du ikke hadde tilgjengelig ombord?

Jeg har en håndholdt, skal være vanntett, VHF ombård. Den ligger sammen med håndholdt GPS og nødraketter/nødbluss. Problemet er at jeg ikke har noe VHF-sertifikat (enda). Det har ikke klaffet med de kurs som har vært holdt her i Trondheim.

MEN... Jeg har meldt meg på nettbasert Fritidsbåtskipper D5L-kurs (om det blir) hos Baatskolen Poseidon tidligere i sommer :flag:

Og har også sett at det arrangsjeres nettbasert VHF-kurs hos Baatskolen, bare at det er ikke satt opp noen nye datoer for dette.

 

 

Bergingshonorar

Nå har jeg overført penger til han som slepte oss til land. Han sa han skulle ha en sum for slepingen, regner med den summen tok utgangspunkt i drivstoff + noe mer. Jeg plusset litt på den summen (en dagslønn) og overførte penger.

Hva er vanlig å betale for slikt?

Er det noen regler for dette?

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post

Jeg har en håndholdt, skal være vanntett, VHF ombård. Den ligger sammen med håndholdt GPS og nødraketter/nødbluss. Problemet er at jeg ikke har noe VHF-sertifikat (enda). Det har ikke klaffet med de kurs som har vært holdt her i Trondheim.

 

Bedre å ta eventuelle irettesettelse i ettertid for å ikke inneha VHF serfikat da man i nød i grunn tar alle midler i bruk...

 

Fortellingen din var gripende, et bevis på at ting går fort galt.... godt alt gikk bra!

 

Håper du får båten på vannet uten en formue i reperasjoner, lykke til

Link to post

[Bergingshonorar

Nå har jeg overført penger til han som slepte oss til land. Han sa han skulle ha en sum for slepingen, regner med den summen tok utgangspunkt i drivstoff + noe mer. Jeg plusset litt på den summen (en dagslønn) og overførte penger.

Hva er vanlig å betale for slikt?

Er det noen regler for dette?

 

 

Regler finnes gjennom bergingslønn, men tror ikke det kommer til anvendelse her.

Normal oppførsel og hjelpsomhet er nok det som gjelder. Tror du ga nok, så han er sikkert fornøyd. Jeg ville nok tatt imot penger for drivstoff men ikke noe mer. De fleste forventer nok ikke mer heller for å hjelpe noen i nød.

 

Jon

Link to post

Flott beskrivelse.

Selv om vi seiler, og har to(!) motorer har vi alltid et solid slepeanker liggende klart. Det er av typen Seabrake og ligger ferdig pakket i en solid pose med 60m tau. Tauet er "stappet" ned i en sekk med Seabraken på toppen. Ved å gjøre det slik unngår vi floke når tauet skal ut. Det løper fritt og fint hele veien uansett hvor lenge det har ligget eller hvor knøvlet sekken er. Kveiling er rett og slett en uting når en snakker om "redningsutstyr".

Jeg har en håndholdt. Problemet er at jeg ikke har noe VHF-sertifikat (enda).

Jeg skjønner at du er en som gjerne gjør ting riktig, men bestemelser om sertifikat kan uten problemer fravikes når det brenner på dass. I nød må/ kan en bruke alle tilgjengelige midler for å få den hjelp en trenger.

Ingen i verden ville finne på å holde deg ansvarlig for "misbruk" av en VHF i den situasjonen dere var i.

Bergingshonorar

Nå har jeg overført penger til han som slepte oss til land. Han sa han skulle ha en sum for slepingen, regner med den summen tok utgangspunkt i drivstoff + noe mer. Jeg plusset litt på den summen (en dagslønn) og overførte penger.

Hva er vanlig å betale for slikt?

Er det noen regler for dette?

Ok at bergeren får dekket drivstoff om han måtte ta en omvei for og hjelpe, men bergningslønn hører ikke hjemme i dette tilfellet spør du meg. Vi er ikke bedre enn at det er hver sin gang, og jeg skal da vitterlig ikke ha lønn for å hjelpe noen som har havnet i uløkka, enten det er en fritidsbåt eller en yrkes. I nøden trengs hjelpen som mest, og det skulle bare mangle om vi ikke vi trår til for hverandre når det er nødvendig.

En annen ting er at du gjorde en fin gest ved å plusse på "en dags lønn". Etter å ha fått hjelp er det godt å kunne gi litt tilbake, slik du gjorde, og du har utvilsomt sikret deg et godt ettermæle hos bergeren.

Link to post

Godt fortalt og fint med "lykkelig utgang" !

Sammenhengen mellom sjøsyke og oppkavet situasjon var lærerikt.

 

Har inntrykk av at spørsmålet om bergingslønn blir stadig mer aktuelt ettersom alt i samfunnet skal telles i penger og båtfolket teller flere hoder.

Selv synes jeg at berging gir sjølivet et utvidet mål og mening og tilfører giverglede.

Da blir det overdrevent å motta en dagslønn for et par timers innsats.

Hva er passe? Drivstoff og en flaske vin som takk.

Mer bør det ikke være hvis vi ønsker å ivareta en tradisjon og lære nye skogsmatroser hva sjøkultur er.

Annerledes blir det selvsagt om man bruker tiden til en yrkesfisker.

 

Vurderer du å montere liten påhengshjelpemotor? Evt. hvorfor ikke?

(Som seiler har jeg vanskelig å forstå at man setter sin lit til ett maskineri, det skal så lite til før det settes ut av spill.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Jeg har bjærget tre gange:

 

En gang trak jeg en sejlbåd med motorstop ind til Svendbog havn. En anden gang var det (igen) en sejlbåd med defekt "backslag" som skulle ind til land ved Marstrand. Og sidste gang var det to fiskere i en lille jolle med motorstop, der skulle fra midten af Øresund ind til Rungsted havn.

 

En gang har jeg selv haft behov for bugsering: Da min propeller brækkede en vinge af og jeg skulle trækkes 2-3 Nm ind til Helsingør. Ingen af gangene har jeg hverken fået betaling eller betalt noget selv. Det har været ren konduite. Og jeg vil heller ikke på noget tidspunkt forvente at få betaling hvis det skulle ske igen. Selv har jeg for tre år siden meldt mig ind i det nystartede danske redningsselskab, der har aftaler med søsterselskaberne i Norge og Sverige så jeg er dækket her også! Jeg tror at det koster 600 kroner om året og det betaler jeg GLADELIGT for den sikkerhed/tryghed.

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...