Jump to content

Erfaringer: Mitt første alvorlige havari med båt (Folda)

Quaoar

Recommended Posts

Bra skrevet og godt at noen skriver om slike ting også.

Når det gjelder berging er det flere ganger jeg har hjulpet båter med problemer og 1 gang gikk jeg selv tom for drivstoff midt i Drøbaksundet i vindstille. (Jada, det skal ikke skje)

Det har vært helt naturlig for meg å gi nødvendig hjelp så sant jeg kan og like naturlig har det vært å takke nei dersom noen vil gi betaling for dette, uansett hvor lang tid dette vil ta.

Vurderer du å montere liten påhengshjelpemotor? Evt. hvorfor ikke?

(Som seiler har jeg vanskelig å forstå at man setter sin lit til ett maskineri, det skal så lite til før det settes ut av spill.)

Har vurdert dette seriøst, men det er en god del grunner for hvorfor dette er vanskelig og dyrt.

Båten er såpass lang/tung, at man må ha en ok størrelse på hjelpemotoren, 10+ HK vil jeg tippe. Videre må denne motoren være lavt giret, slik at den kan takle en større propell. F.eks. "seilbåtmotorene", High Thrust, fra Yamaha. Ser 9,9HK veier 48 kg.

Jeg kan ikke ha motoren hengende bak til vanlig. Båten er laget for å kjøre i hastigheter over 40 knop. Vi "marsjer" i 50-52 knop. Da må alt som er med i båten være "boltet fast". Må i så fall lage en solid holder i motorrommet hvor hjelpemotor kan ligge helt fastspent. Der må man også lage holder/plass for bensintank til hjelpemotor. Så må det lages et enkelt feste bak, hvor det er lett å henge på motor skulle det bli behov for å benytte denne.

Det største problemet jeg ser, er det å skulle forsøke å flytte på og feste fast hjelpemotoren om man er i skikkelig vind/bølger.

Jeg vet Goldfish leverte muligheten for å ha med hjelpemotor, samt feste for dette. Prisen er/var dog svært nærme 6-siffret beløp :blush:

Fikk dom fra verkstedet i dag.

En "girsats" er slitt/revet tvers over i overhuset i drevet. Skal ta et bilde av delen, skaden virket litt spesielt. Han fra verkstedet jeg pratet med, sa han ikke hadde sett lignende skade i drev tidligere. Da virker det som at det som må skiftes er propell, låseskiven til propell, og girsatsen.

Det var ingen skader på tannhjul/tenner på tannhjul.

Hele drevet er tatt fra hverandre og kontrollert.

• 2 måneder senere...

Goldfish lagde denne løsningen med ekstra påhenger for oss, og må si den fungerte såpass bra som man kan forvente at noe slikt fungere. Du har helt rett i at det kan være vanskelig å få på motoren i sjø, men det er bedre enn å ikke ha muligheten. Det virker som du kjører båten mye i områder uten mye trafikk, og da er dette en veldig betryggende løsning. Vi hadde en Yamaha VMAX (10 hk) som ikke veide allverden, og som funket helt ok. Drevhavari er noe som dessverre vil skje av og til i en slik båt...

Veldig interessant Schnellfahrer.

Kunne du beskrive løsnignen litt mer detaljert, kanskje til og med legge opp noen bilder? Om man kan benytte en VMax 10HK, så høres det veldig bra ut. Det er vel en rimelig lett 2-takter, som kan endres til 15HK? Hvordan fungerer det å manøvrere med denne og hva for hastighet får man?

Hos meg nå, så er det allerede litt begrenset med plass i motorrommet. Har fått endret litt på det elektriske, med to nye batterier og har en stor ekstrakanne med diesel montert på motsatt side av batteriene, litt bak dieselfilteret er festet.

Det ble montert en enkel brakett i innfestingen til badestigen, og motoren var festet på babord side i motorrommet med stropper og polstring. Tanken ble stroppet fast til de bakre ståstolene ved bruk, og med en lang slange til motoren. Styringen var et lite tema, og selv om vi kun brukte denne en gang (for å teste) så fikk vi en fart på ca 5 knop. Skal sende deg bilder når jeg kommer hjem - har de ikke her.

Et annet og mye bedre alternativ er å legge på en ekstra DMAX og 7 fot... høhø. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24137044

Et annet og mye bedre alternativ er å legge på en ekstra DMAX og 7 fot... høhø. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24137044

Jeg er ekstremt klar over den båt-annonsen der...

Men kjøpte både Goldfishen og bil i år. Budsjettet for "framkomstmidler" er brukt opp for dette året :giggle: Ville passet perfekt, da forrige båt-oppgradering også var på 7-fot :smash:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Veldig godt og viktig post dette, dette med drivanker og sjøsyke er noe folk neppe tenker så mye over.

Når man kjører som vanlig så blir man kanskje ikke sjøsyk men å plutselig bli liggende å drive med en motorbåt i litt bølger med vugging i alle retninger, da er det nok mange som aldri har vært sjøsyk før som vil få seg en ny opplevelse. Jeg har selv aldri vært sjøsyk og håper jeg slipper men jeg har sett de som har vært dårlige og det ser ikke godt ut, ja jeg har sett en som var tilnærmet likeglad om han døde eller forble levende og da er det ikke mye krutt igjen til å jobbe med å aktivt jobbe for å bli berget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...