Jump to content

Sommerværet 2010 hva gjør det med deg?

Alvito

Sommerværet 2010  

191 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har vært i Norge og Sverige i vel 5 uker, og kan ikke si at det var mye som minnet om sommer.

Er vel ikke akkurat Quatar temraturer det har vært, men ikke så galt perioden St.Hans til 05.07.

Hvordan det har vært etterpå, har jeg ingen formening om. Men inntrykket, er mye vind og regn, men med sol innimellom. En typisk Norsk sommer på det gjamne. Gjelder Østlandet og Vestkysten av Sverige.

Dere på gale siden av fjella, har vel hatt det betraktlig værre.

Men, vi dro tidlig over til Danmark og ned til Ebeltoft. Har nok hatt bedre vær enn mange i Norge.

Sitter igjen med samme inntrykket, etter å ha lest her inne.

Jo lengre syd i Danmark desto bedre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sommerværet har vært historisk dårlig i år, har båtfolket latt seg affisere av det? Svar ærlig nå :wink: .

Jeg skjønner ingenting! Vi kom hjem i dag etter 4 uker på vannet. Reiseruten har gått fra Asker til Mandal og tilbake. På disse 4 ukene har vi talt 4 dager med regn. Og det inklusive Son i går:) For vår del går denne ferien inn i historiebøkene som en av de absolutt beste!

:crazy::lipseal:

Jeg tror de er slutt på dette drømmesommer, vinteren har endret seg og i Norge. Her på Islands høyland har vært store endringer også. Mange veier her er ikke brukbare mer der isbreiene klarer seg ikke i 20 varmegrader som gjør at elvene blir enorme og ikke mulig å kjøre dem. Dette har ikke hent før den tiden land har vært bebod og annen forklaring en menneskeskapt klimaendring finner man ikke, desverre.

Sommern her i Oslofjorden skiller seg lite ut fra tidligere sommre, bortsett fra at temperaturen har hodt seg stabilt rundt 20. Det blåser som oftest i fellesferien. Vi ser fram til en lang og fin og ikke minst vindstille vinter med mange fine turer på fjorden. Lite båter, ikke minst vimsete seilbåter. :giggle: Båtlivet må sees på gjennom hele årets 12 måneder.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Synes det har vært en fin ferie. Hvertfall ved Oslofjorden. Mange varme dager selv om himmelen ikke hele tiden har vært skyfri. Har lest i lokalavisa at noen synes det har blåst litt mye, og det kan hende det stemmer for de med mindre/åpne båter.

Husker 2 garantert verre somre enn denne, og de er blant de 5-6 siste. F.eks. først ferieuka i fjor: 10C og pøsregn. Dét synes jeg var kjedelig!

Ha en fortsatt fin sommer :sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Har vært på sjøen en stund nå og synes sommeren har vært typisk norsk slik den var før i tia. Varierende. Eneste demeperen som har vært for oss er alle manetene. Men det går ann å finne bukter i le av vind og bølger som manetene ikke er så mange. Måtte tømme sjøvannsfilterer for sila maneter i Tønsberg :rolleyes: Alt i alt er jeg ganske fornøyd. Hadde litt båt nedtur i fjord med motorhavari og båten sto på land meste parten av sommeren :cryin: Denne ferien har jeg fått testet den nye bruktmotoren skikkelig og er strålende fornøyd. Polarn marsjer i 15,5 knop med en toppfart på 17,6 gps målt så avstander har blitt kortere for meg nå. Skal mønstre av en til fordel for jobben :puke: Så to nye uker på sjøen :sailing: Ingen ting er som å bli vugget i søvn med herlig klukk klukk lyd i skroget. Slapper av som pokker :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hei.

Vi forlot Bergen 26/6 retning sør.

Overskyet/sol da vi startet - overskyet/sol da vi var tilbake i Bergen 28/7.

Vi kjørte til Skudesnes første dagen, videre til Farsund,korshavn å lå over noen dager på Sutenøy.

Mandal var neste stopp med 2 dager i havn, videre til Kristiansand å blindleie

Stoppet i Grimsta,Lillesand og til slutt Arendal.

Ser båtreset før vi kjører i retning hjemmover.

PÅ denne turen hadde vi 1 dag med overskyet vær, de andre var skiftende med mest sol å vi nøt finværet på flay`en

det lille reinet som kon var i små korte byger å gjerne da om ettermidag-kveld

Ferien i år var dermed lit tørrere en i fjor (Arendal lørdag i båt reset)men opplevde ikke samme høyt temp som i fjord.

2009 var det flere dager med temp på 25 eller mer, mens i år fikk vi 2-3 slike dager.

Det var gjerne mer vind i sommer, men slapp unna vind over Gjeren både sør og nordover

Så sommeren slik vi fikk det har hvert helt perfekt.

mvh

catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Sommeren i fjor var sorgens kapittel med regn hver dag(i løpet av dagen). I år derimot har det vårt langt flere soltimer. Derimot har vinden vært ganske så brysk nærmest hele sommeren. For oss har dette blitt et pes siden vi har en 15mnd gammel guttunge. Han har måttet tilbringe de fleste timene utpå(under veis) i barnesengen for ikke å slå seg gul og blå. Dette tok selvfølgelig på tolmodigheten hans og det hele ble en prøvelse.

Vi gikk fra Drammen 26 Juni og avbrøt etter 11 dager når vi hadde ligget i Grimstad noen døgn.

Da brukte vi 10 timer på veien tilbake til Drammen, satte oss i bilen og tok resten av ferien blant kuer og sauer på hytta på Golsfjellet.

Neste år håper vi på mindre vind samt at junior har fått et stødigere gangelag slik at han slipper sengen på overfarter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

meteorolgene har lovet oss våtere og vildere sommervær - dvs mer vind. Blir nok ikke bedre. Vår ferieplan er å gå dit været er bra. Jeg har erfart at det er bedre enn å sette bestemte reisemål. I år var vi heldige. Hadde drøyt 3 uker med flott vær.

Lurer på hva folk på Vestlandet og nordover gjør? Tar de båten på toget?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...