Jump to content

Anbefalt turtallsområde og temperatur VP TMD31A

erund

Recommended Posts

Lurer litt på om hvilken temperatur område er å anbefale å kjøre motoren på, dvs. når bør man unngå ved hvilke grader for at motoren ikke skal bli overbelastet?

Min motor er en 87 årsmodell Volvo Penta TMD31A - kan jeg f.eks. kjøre 85 grader hele tiden eller? Maks turtall på denne motoren er 3800 og marsjer da med den ved 3300 som jeg har valgt. Kan sikkert kjøre ved 3500-3600 også ettersom fabrikken sier at en kan marsje ved 200 turtall under maks (3600). Men da vil temperaturen nærme 90 grader. Betyr dette noe?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Jeg har hentet en helt identisk båt med samme motor i Porsgrunn denne sommeren. Har kjørt i 2 uker med båten nå og har lagt mye i turtallsområdet 2500-2700 med ca 7-8 knop ferielastet. Ved å øke til 3000-3200 ligger vi gjerne opp mot 10 knop, men jeg er som Erund noe usikker på hva jeg på det jevne bør kjøre motoren på. Snakket med en som sa 10% under toppfart som marsjfart, men det var en helt annen motor. Tempen på min ligger jevnt over på ca 80 grader...også når jeg øker opp mot 3000-3100 omdreininger. Vil jo gjerne både hente ut fornuftig fartspotensiale, kjøre noenlunde økonomisk og samtidig kjøre motoren slik at den blir godt tatt vare på.

Snittforbruket ligger på 1 l pr nautisk mil for oss disse ukene. Når jeg surfet over Jærens rev (og da mener jeg surfet....)i medvind fra sør, gikk forbruket ned 2 l pr time. Interessant! :-)

mvh Bergen Dørk

Hvor mye får du i farten ved 3300 omdreininger og temperatur? Synes du motoren jobber for hardt ved 3300? For min del merker jeg veldig ok nivå. Kjører ellers ofte lavere også spesielt når været er godt med åpen båt :-)Merker også at båten bruker ganske lite drivstoff i forhold til min tidligere båt. Har ikke regnet ut nøyaktig pr nautisk mil, men kommer nok ikke langt unna tallet som du fikk. Jeg fikk mellom 6 og 10 liter i timen avhengig fart og sjøforhold. To liter i timen høres veldig lite ut og da må båten ha vært kun i seilas uten gasspådrag :-)

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Jeg har vært litt forsiktig med gasspådraget nå når båten har vært ny for oss. Har også vært nokså tungt ferielastet på turen fra Porsgrunn til Bergen og har derfor tatt det med ro. Har vært opp mot 3100 og da går den ca 10 knop, men dette vil jeg få litt mer føling med når båten nå er normalt lastet, for å si det slik. Greit å ta det med ro på ferie.

Har nok samme erfaring som deg vedr drivstofforbruk, og jeg brukte ikke 2 l pr time over Jærens rev - men ca 2 liter pr time mindre, dvs ca 5 liter pr time med ca 2500-2700 omdreininger...men god fart på grunn av medvind og bølger.

Blir ikke helt klok på manualen for motor vedr hva som er anbefalt marsjfart. Det jeg har funnet står på s 11 i denne:

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=198193&r=2008-10-27-13-26-27&t=PDF&a=7749438&p=T403&d=Owners%20Publication&s=4447331〈=nb-NO

Hadde vært spennende om noen VP TMD30/31 eller TAMD30/31 eiere kunne delt litt av sine synspunkter/erfariger med oss på dette.

mvh Bergen Dørk

Takk for info, men kan det være forskjell på TMD og TAMD her? Sikkert et dumt spørsmål, men motorene har jo 2 ulike betegnelser. Utover dette så bekrefter vel dette at Erund marsjer fornuftig og at jeg kan øke en god del på. :smiley:

By the way, bmwpat: Har du også 96 HK på din motor?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Så tilfeldigvis denne tråden fra mange år tilbake om marsjfart og maxfart for bla VP-motorer. Tror "de vise menn" her bekrefter at den marsjfart du har lagt deg på og som jeg også synes er fornuftig, ikke er sålangt unna det som kan anbefales.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/7179-marsjfart/

Vet ikke om det finnes eksperter på disse motorene rundt om på VP-verksteder ol og som kanskje også er litt aktive på baatplassen? Hadde i såfall vært moro med en innlegg fra den kanten. :wink:

Jeg har forøvrig kjørt en del turer nå på 3200-3300 og synes motoren jobber uanstrengt på dette nivået. Temperaturen ligger på underkant av 80 grader.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

• 4 år senere...

Tar opp denne tråden igjen,-

Det står jo i manualen at normal arbeidstemperatur for VP TMD31 er 75-90c. Da kan den ikkje ta skade av å gå med 90c?

Eg har også ein slk motor. Den holder seg fint på 85c opp til 3000rpm - og så stiger den sakte opp til 90c når eg auker turtallet til 3400rpm. Dette var i dag, seint i Juli, så trur også varmen i sjøen gjer sitt til dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...