Jump to content

158hk i Scand Baltic for lite?


fanntomas

Recommended Posts

Er på "kikker`n" etter Scand Baltic for tida, og ser at det er litt forskjellig motorstørrelser å velge mellom.

Jeg har 500 000 som max. kjøpesum, og mange med de større motorene ligger godt over det :confused:

Kommer til å ha båten i ferskvann (Norsjø) til vanlig,så det er ikke de store avstandene der, selv om sørlandet kommer til å bli et ferieområdet i sommerferien.

 

Ser for meg at den dagen jeg skal selge igjen, så er kansje ikke 158hk. så atrakttivt som mange av de større, men dette avhenger jo av pris igjen selvfølgelig :yesnod:

 

Hvordan er dieselforbruket på 158hk. ved ferielastet båt??? Så det var noen som snakket max 10-12 knop?

Så det går jo ikke unna, for å si det på den måten.

Noen som har erfart at det vil bli et irritasjonsmoment til slutt?? :crazy::discuss:

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post

Jeg har 500 000 som max. kjøpesum, og mange med de større motorene ligger godt over det :confused:

 

Pruuuuut :lol: Det er kjøpers marked, det ligger mange 80 talls båter tilsalgs for tiden som ikke ble solgt i våres.

 

Når det gjelder størrelsen på motoren så har jeg ingen erfaring med Baltic men hadde nok selv gått for en større motor enn 158 HK.

En annen ting du bør vurdere er at 158HK'en TAMD40B er en gammel motor etter hvert, bruker en del diesel gjør den og. Det er vell grunn til å anta at en motor som nærmer seg 25-30 år vil kreve en del stell som fort kan koste mer enn det smaker.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg har selv hatt en 84-mod. med VP 220hk og anbefaler deg til absolutt kjøpe en større motor enn 158 hk. Jeg marsjet i ca 17-19kn. I det fartsområdet du nevner drar du med deg veldig mye unødvendig sjø og det blir en dyr framdrift. Det er først når skroget " legger " seg igjen ved ca. under 8kn. at du slipper å dra på halve havet.

Link to post

Skal du bruke Balticen som deplasment båt max 7,5kn. ok med TAMD40B.

Motoren er en god gammel sliter, som hvis vært stelt litt med, vil/kan holde i mange år til.

 

Skal du bruke båten som halvplaner er 200hk ett absolutt minimum.

 

Snakker av erfaring. Hadde en med TAMD40B.

Gikk vi innaskjærs gikk vi sjelden i mer enn 6-7kn.

Må jo tenke på våre medmennesker. Balticen lager DEN hekksjøen fra 8 og oppover.

Skal man over åpne strekk, er det jo greit å ha noe å dra på med. Marsfart på 11-12 er i den forbindelse ikke mye å skyte av. Og da går det vel en 30-35ltr i timen.

Vi logget en snitt hastighet på rett i underkant av 7kn. siste sesong vi hadde vår.

For oss ble den en deplasmentsbåt.

 

Muligheten for pruting er absolutt til stedet. Ikke forundret om ikke flere av de som ligger på Finn.no. Har ligget der i over ett år

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg har selv hatt en 84-mod. med VP 220hk og anbefaler deg til absolutt kjøpe en større motor enn 158 hk. Jeg marsjet i ca 17-19kn. I det fartsområdet du nevner drar du med deg veldig mye unødvendig sjø og det blir en dyr framdrift. Det er først når skroget " legger " seg igjen ved ca. under 8kn. at du slipper å dra på halve havet.

Mitt inntrykk - som utelukkenede er å se/oppleve Balticer fra utsiden - er at de uansett drar med seg veldig mye sjø.

 

Generelt råd om motor: jo større jo bedre. Gir lavere forbruk i marsjfart og mindre motorslitasje ved at motoren marsjer på lavere turtall.

Link to post

I det området du skal ferdes i er dette en helt grei motor. Ikke er det langt for deg de gangene du skal til sørlandet heller.

 

Så med mindre du mistrives med å være underveis, så burde vel dette være fart nok.

 

Det er denne tanken jeg og har gjort meg.

Og mistrives underveis gjør jeg ikke nei, da hadde jeg ikke hatt noe i båt å gjøre :giggle:

Da er det bare å prute i vei, og får jeg muligheten til å kjøpe en båt med større motor innenfor min kjøpesum, så gjør jeg nok det.

Link to post

Jeg har en Baltic selv og anbefaler sterkt at du går for 200 Hk pluss. Jeg har ca 212 på aksel og det er helt greit. Jeg kjørte sammen med en i fjor som ikke gjorde mer enn 12 knop og i medsjø og litt større bølger er dette helt pyton - du henger i bølga og må ratte deg ut hele tiden. Kan du marsje rundt 16-10 knop er det en stor fordel på alle måter. Den siste forkammer dieselen, motoren som sitter i de fleste (VP 40 B), er MYE tørstere enn f.eks VP 41 eller andre større motorer. Personlig ville jeg også styrt unna Baltic med Ford og BMW (lurer du på hvorfor, send en IM). En annen anbefalig er å bruke tid på å finne en OK båt - bildene på FINN lyver endel og det er mye "gjødsel" der ute.

Link to post

Har selv en kjempegod Tamd 40 B motor i en Master 820.

Passerte 1700 motortimer tidligere i sommer.

Den klarte 18,2 knop på maks ved sjøsetting, men det virker ikke som det er nok til å slippe vannet.

Nå er det såvidt den kommer over 17 knop.

Båten er for oss dermed en ren snekke, da alt over 6,5 knop er som å kjøre med håndbrekket på.

 

Positivt med motoren er den fine motorlyden, hvor enkelt det er å skifte olje og hvor enkelt det er å gjøre ren varmeveksleren.

Negativt med denne motoren er at det er for liten ytelse til vår båt. (og jeg tror Master 820 går/er lettere enn en Baltic, så i en Baltic er det enda verre)

 

Hvis du skal ha båt til 500.000,-, hvorfor ikke spare 200.000,- og se på denne båten:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23429372

 

Det er billig!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Hadde en 85 mod Baltic med 158hk marsjet ferielastet 2 voksene og 3 barn på 3000 omdr, fart da 12-13 knop.

På blandet kjøring brukte jeg 15 liter i timen. Forbruket var veldig stabilt de årene jeg hadde båten.

Motoren ble varm når jeg kjørte fortere , tok systemvask på kjøleren det ble noe bedre da.

 

Det er nok lettere å få solgt båten hvis du har større motor.

 

Jeg har nå en Baltic med 286hk nå og det er en helt annen båt.

 

Jeg vil anbefale at du kjøper en Baltic med over 200hk

Link to post

Ville aldri hatt en Baltic med mindre enn 200 hk. Hadde en 85 mod med en TD 70 på 210 hk, marsjet da på 17 og 20-21 på fullt. Byttet motor til en 330 hk Iveco som var nedjustert til 270 hk. Marsj da 20-21 og 26-27 knop på fullt. Forbruk i snitt på 1,8 liter pr. N.M.

Hadde også en 2006 Baltic med 290 hk Yanmar. Samme parametre på fart som med Ivecoen, men ca 10 % høyere forbruk. Styr i alle fall unna TAMD 40 og BMW motorer.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

hmm.... kansje fornuften må seire her :confused: , og jeg venter til jeg kan få et godt kjøp på en med over 200hk,

eller kansje jeg rett og slett må vurdere en annen båttype, Master, Nor-dan, Agder osv.

Men så er det sjøegenskapene igjen, har hørt at Balticen er veldig god,

mens agder er som en balje i forhold...men dette har jeg ikke erfart selv :wink:

Link to post

Jeg hadde en 84-modell Baltic som jeg solgte i vår. I den satt det en 97-modell KAMD42 (216 hk). Motoren var alene grunnen til at jeg kjøpte akkurat den båten. Jeg ville ikke hatt en Baltic med mindre motor enn det. Som flere andre har nevnt; fartsområdet mellom 7 knop og 15-16 knop er ubrukelig på en Baltic. Den graver som bare det. Vi gikk stort sett enten i 6-7 knop eller i 19-20 knop med vår båt. For å sette det litt på spissen; klarer du deg med snekkefart, er 158 hk tilstrekkelig. Men husk på at du kanskje skal selge båten en dag også...

 

At du ikke skal kunne klare å skaffe deg en Baltic med en motor på 200 hk+ for 500.000 i dagens marked har jeg vanskelig for å forstå. Det er til de grader kjøpers marked, og mange Balticer er latterlig høyt priset. "Alle" sier at Baltic er en veldig populær båt, og derfor forventer man høy pris. Men se hvor mange som ligger til salgs akkurat nå, og som har ligget lenge.

 

BMW 180 hk har jeg også hørt (og lest) at man bør styre unna. Bl.a. nevnes det i en bruktbåt-test som ligger i arkivet på www.batmagasinet.no. Hva som er svakheten til den maskinen vet jeg ikke.

 

Jeg solgte min båt for under 500.000, og tapte dermed penger på de to årene jeg hadde båten. I dagens marked tror jeg at man må regne med det.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hva burde en Batic være priset til i dag da?

 

å herregud for en skrullete kommentar!

 

Svaret har dere vel alt funnet selv? Dersom dere mener kr 395000,- er riktig pris, ja så er den vel det for dere. Men jeg trenger vel ikke å være enig? Og hva som er riktig pris i kroner og øre, er det vel strengt tatt vanskelig å si noe om uten en grundig inspeksjon av båten. Selv hadde jeg ikke kjøpt en så gammel båt for den prisen selv om den var i god teknisk stand. Og forresten, takk for en informativ og hyggelig kommentar, "beauty of aqua"! :giggle:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...