Jump to content

158hk i Scand Baltic for lite?


fanntomas

Recommended Posts

Nå er den Scand Balticen med Iveco Aifo satt ned til 375.000,-

Hadde jeg selv vært eier av den så hadde jeg nok vurdert å vente til våren med salg. 375.000 er "dumpingpris" og det sier nok mer om kjøpekraften, eller kanskje rettere sagt kjøpeviljen i markedet om dagen.

 

Jeg sitter selv og skal ha større båt, men det er ikke "kjøpevilje" på bruktbåt om dagen så da får det bare vente. Det kan selvfølgelig sies at man er kjøper/selger i samme marked og skal man opp i størrelse så er det bare å slå til nå, men det er en hake ved det, folk står ikke i kø for å kjøpe båt om dagen selv om det er til "halv pris". Dessuten kan man ikke regne med at man finner drømmebåten til halv pris selv heller.

Det er ofte slik med båt, prisen er viktig, men ikke avgjørende, om den enkelte båten finner den rette kjøperen eller motsatt er mer avgjørende tror jeg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva synes folket om motoren i denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20573253

 

Hei.

Ser fin ut den og fin pris.Ser den mangler en del uttstyr som er greit å ha på en slik båt.Feks.Baugpropell og ankervinsj. Koster jo fort en 30-40 lapper.

Fin størelse på motor.Har selv en 87mod.m/192hk TAMD41B. Marsjer i rundt 16 knop.

Er helt fornøyd med det,men ønsker meg mere hk.hvis jeg en gang skal ha en nyere Baltic!

 

Har også hørt att de nyere Balticene med større motorer er forsterket i skroget.Den ble vel ikke levert fra fabrikk med 200 hk før i 1986,tror jeg(er ikke sikker på dette).

Har en kompis som hadde en 2006 model.Der var det støpt inn en ekstra plate under motoren.Mototren var også montert lenger fram i motorbrønnen,pluss att på de senere modelene er roret og propell flyttet lenger bakover.

Redigert av bille (see edit history)
Link to post

Hvis det er vannskelig å selge, så hvorfor ikke benytte seg av forhandler?

Selv byttet jeg inn min 2008 mod Askeladden i en 2006 modell Baltic her i sommer. Fikk en brukbar pris for Askeladden (samme jeg betalte i 2008), og mener selv jeg betalte en god pris for Baltic`en. I tillegg fikk jeg 1 års garanti på "nybåten" dvs ut 2011 sesongen på båt og motor.

Men jeg må si at det er nok noen der som tror de kan få hva som helst for båtene sine. Jeg ser Baltic`er som selges privat til nesten 200 000 mer enn hva en kan få dem til hos forhandlere, og da ingen garanti selvfølgelig.

Link to post

Skroget med overbygg kan se ut som det har hatt brann i motorrom(brunaktig ved luftinntak på styrbord side), men det uten overbygg ser ut som det er bygget opp igjen fra skade på styrbord side(halve siden er grå)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Høres ut til å være ett noget omfattende prosjekt. Hvordan i allverden kan skroget være i en sånn forfatning at eneste alternativet er å flytte en 84 modells innredning over. Det der blir dyrt og man sitter fortsatt igjen med en 84 modell. med en TAMD40b motor som heller ikke så så veldig betrygende ut. Lokket til oljepåfylling var bla vekk, hvorfor? og hvor mye fukt har kommet nedi der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Hei

 

Ser det er veldig mange meninger om motorstørrelser her. Selv er jeg en lykkelig eier av en Baltic fra -85 med den nevnte 158 hk'en, og kona og jeg har hatt 3 problemfrie sesonger med den nå. Vi kjører stort sett i snekke-fart, men kan marsje i 14-5 knop i timesvis hvis vi har lyst til det. Påstandene om at Baltic'en er ubrukelig i hastighetsområdet 8-13 knop er jeg helt uenig i. Den drar opp mye sjø i hele fartsregisteret, og oppfører seg forutsigbart og omtrent på samme måte i alle hastigheter. Dog er høyere hastighet av og til å ønske i medsjø, men dette opplever ikke jeg som noe problem i det hele tatt.

 

En ting er helt sikkert; Baltic'en er ingen fartsbåt uansett motor, så min anbefaling hvis du skal ha en Baltic er; kjøp den du har lyst på i forhold til utstyr og tilstand forøvrig, og ikke tenk så mye på en mulig bruktverdi en dag du skal selge den i en fjern fremtid. Er utvalget med større motor til en bra pris stort så velger du naturligvis den, men jeg tror at du betaler tilsvarende mindre for en båt med den lille motoren i dag, så i det lange løpet går dette sikkert omtrent opp i opp.

Link to post

Baltic'en er ingen fartsbåt uansett motor,

Vel, spørs hva du legger i ordet fart. Her er det tydeligvis mange meninger ute å går. Det som er sikkert er at 158 hk er alt for lite i en båt som SB og en får ikke utnyttet potensialet mht fart. Og det er jo synd. Dessuten må en etter hvert påregne en god del problemer og vedlikehold på båter fra tidlig åttitall, er tross alt båter som snart nærmer seg tretti år.

Link to post

Når man snakker om fart på sjøen så er det vel ikke hastigheter på 20 - 25 knop man snakker om? Poenget mitt er at hvis man er ute etter en båt som oppfører seg bra i høyere hastigheter så velger man ikke en Baltic. Da velger man en helt annen båttype, og kanskje en planende båt. Baltic'en er ikke konstruert for fart selv om du kanskje kan tyne den opp i 23-25 knop med en større motor. Trådstarter sier at han skal bruke båten på en innsjø hvor behovet for fart ikke er stort, og da mener jeg fremdeles at en marsjfart på 13-15 knop er helt akseptabelt.

Link to post

Jada, vi er mye sammen med venner i en langt nyere Baltic med Yanmar 290 hk, og jeg tror han har maks fart på 26 knop og marsjer på 19-20. Med min TAMD40B står GPS'en på 17,1 på maks, og vi marsjer normalt i ca. 14 knop. Skulle gjerne hatt en større motor jeg, men da budsjettet mitt var begrenset da jeg kjøpte båten, valgte jeg en særdeles velutstyrt og godt vedlikeholdt båt med den lille motoren som både ser ut og oppfører seg som ny, og har ikke angret på det i det hele tatt. Det som overrasker meg stadig vekk når vi er ute med disse to båtene er hvor lite forskjellen i marsj fart egentlig betyr i praksis. Vi kjører sjelden lenger enn et par-tre timer i strekk ad gangen, og vi kommer omtrent alltid frem nesten samtidig......

 

Heldigvis har familien også en 35 fots Amerikansk diesel cruiser med drøye 400 hk, så vi får dekket fartsbehovet med denne som har en maks. fart på 40 knop +.

Link to post

Men det er jo kjempefint at du er fornøyd med din Baltic med VP 40B. Det er gode motorer hvis de ikke sliter med kjølinga da, men det gjør jo de fleste av disse.

 

Marsjfart på disse på 14 knop er og blir en trist marsjfart. Kanskje særlig for han som skal ha den i en innsjø. Dersom man kan få marsjfarta opp til 22-23 knop så en hekksjøen redusert noe helt enormt. 19-20 knop hjelper også mye.

 

Men selvsagt er det er bra båt også med VP 40B

Link to post

Men det er jo kjempefint at du er fornøyd med din Baltic med VP 40B. Det er gode motorer hvis de ikke sliter med kjølinga da, men det gjør jo de fleste av disse.

 

Min erfaring med VP TAMD 40B:

 

Når jeg midtsommers i år ikke kunne kjøre på mer enn 13 knop kontinuerlig uten at den gikk varm fant jeg ut at jeg må prøve noe, det skal da ikke være slik!

Noe må være galt... Selv om jeg har lest mange ganger på Internett at disse motorene pleier å gå varm på flatt jern.

 

Tok av lokket i forkant av varmeveksleren og gravde ut en haug med drit.

Det var kun 4 skruer å løsne, så fikk jeg rengjort alt sammen.

Kjempeenkelt, og det løste alle kjøleproblemer.

Nå kan jeg kjøre med full fart så lenge jeg vil, den blir ikke varmere enn 82 grader uansett.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...