Jump to content

Mva-regler ved bruktimport

antiol

Recommended Posts

Ser etter ny båt, og ett av alternativene som kan være interessant å kjøpe båt på kontinentet. Både Tyskland, Frankrike og Nederland har, såvidt jeg kan se, lavere priser enn i Norge.

Imidlertid er det et spørsmål som avgjør om dette er lønnsomt eller ikke, nemlig mva. Siden man betaler mva ved innførsel, blir regnestykket negativt dersom man ikke får tilbake mva i landet man kjøper.

Er det noen som vet hvordan det er med mva på bruktbåter kjøpt fra forhandler i ulike land på kontinentet?

Andreas

Jeg handlet i England i vinter, og man må betale moms på kjøpesum, samt på frakten.Du får ikke refundert moms på bruktbåt, men noen båter selges ex tax(fra skattefrie øyer) men jeg tror ikke prisene er SÅ mye lavere.Det må betales moms på kostnadene ved å frakte båten hjem også hvis du velger å ta den hjem selv.kostnadene var i mitt tilfelle moms på en haug med diesel, som nå ligger som et lokk over europa.Det forklarer jo hvorfor toll og avgift skal ha momsen av den dieselen :headbang: Det var en smal sak å få dette fikset på toll og avfift, men sørg for å få alle dokumentene på fartøyet i opprinnelseslandet.

Tom

Så ikke at det var ny båt du nevnte. :headbang: DA får man jo refundert mva. i landet du kjøper.

Vet at det er slik ved ny båt, men jeg mener å ha lest at noen land også har mva på bruktkjøp fra forhandler.

Det er altså hvorvidt det er noen som har mva på bruktkjøp som er spørsmålet :)

Mva på de 20-30 literne med diesel jeg bruker på å frakte en seilbåt fra kontinentet til Norge skal jeg leve med... :)

Mva på de 20-30 literne med diesel jeg bruker på å frakte en seilbåt fra kontinentet til Norge skal jeg leve med... :)

Den ser jeg. :giggle:England hadde ihvertfall ikke moms på bruktbåt, men det fungerte på samme måte som her, at den ble solgt via en broker, og ikke en butikk som f.eks. bruktbilbutikk e.l.

Fordelen med å kjøpe via en broker, er at de står for alle papirer som trengs ved innførsel.

Vet at det er slik ved ny båt, men jeg mener å ha lest at noen land også har mva på bruktkjøp fra forhandler.

Det gjelder vel hvis båten har vært brukt i næring i det landet den selges fra slik at det ikke er betalt mva for den der. Hvem som formidler salget har ingen betydning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I andre tråder her på BP mener jeg det har vært hevdet at man skal betale moms av den kostnaden man ville hatt om båten skulle vært tatt hjem av tredjeperson. Når du seiler den hjem selv skal du i så fall betale moms av en rimelig timebetaling til deg selv. Jeg vet ikke om dette er riktig, men kanskje det bør sjekkes før du handler?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det går fint an å importere selv. Jeg har importert både elektronikk og senest båten min fra Tyskland.

Reglene er som følgende:

- Kjøper du fra en bedrift som kan gi deg en regning der moms er spesifisert kan du få den tyske/engelske/spanske moms tilbake FRA DENNE BEDRIFTEN når du dokumenterer utførsel ut av EU. I tilfelle båt må du bruke en agent (typisk transportfirma) som lager deg utførselsdeklarasjon. Den må både stemples ved tollsted der du handler (f.eks. Flensburg) og siste stopp i EU (f. eks. Fredrikshavn). Denne sender du tilbake til forhandleren.

- Handler du fra en privatmann får du IKKE moms tilbake.

- Du må betale norsk moms på kjøpesummen. Har du handlet fra bedrift der du få moms tilbake betaler du 25 % av nettosummen (uten moms). Handler du fra en privatmann betaler du 25 % på kjøpesummen. (Her blir det på en måte moms på moms)

Lykke til. Går du først igang med det er det enklere enn det høres ut som. Men regelverket er slik at det er nesten alltid ulønnsomt å handle båt fra en privatmann. (En kjempeargument å komme seg endelig inn i EU!)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

I andre tråder her på BP mener jeg det har vært hevdet at man skal betale moms av den kostnaden man ville hatt om båten skulle vært tatt hjem av tredjeperson. Når du seiler den hjem selv skal du i så fall betale moms av en rimelig timebetaling til deg selv. Jeg vet ikke om dette er riktig, men kanskje det bør sjekkes før du handler?

Dette er ikke riktig. Når jeg seilte min båt hjem tok jeg vare på den siste tankkvittering fra en tysk bensinstasjon og betalte 25 % moms på den. Det var tollerene fornøyd med. Egne timer er ikke momspliktige :-)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...