Jump to content

Nordkapp 22Dc King noen erfaringer?


Skjærgårdsjeppen

Recommended Posts

Jeg har en Nordkapp 22DC King med ny GM 4,3L og elektronisk tenning fra MSD som ble satt inn etter at den gamle AQ175A ble tært opp, drevet er et 280 drev 1:61 fra båten var ny i 1985, men overhalt samtidig med motorbytte nå i vår. Jeg sliter med å finne riktig propell til denne, jeg vet ikke hvilken type som står på den i dag, har ikke klart å finne noe innpreget på den men jeg klarer ikke mer enn ca 4000rpm og maks 25-26knop selv når jeg er alene. Etter boken skal den ha maks rpm på 4800 og cruise på 4200. Jeg har aldri klart å få opp turtallet selv ikke på den gamle motoren. Uten MSD tenningen men bare vanlig fordeler og stift klarer jeg ikke mer enn 3800rpm.

Jeg har en 14x21 propell som jeg tror aldri har vært brukt på den, men ligget i båten så lenge jeg har hatt den (3 år), kan den være riktig? kan jeg sette på den mens vi er på grunt vann slik at jeg kan stå bak båten med drevet tiltet opp?

Er det noen som har erfaringer her med denne typen båt og propell til den?

Link to post
  Plutonium skrev On 2.8.2010 at 14.28:

nei nei iflg tabellen til volvo penta er 14x21 propell til det oppsettet for fart over 40 knop.

en 15x15 anbefales for fart mellom 27 og 33 knop. Spørs hva som er rimelig å anta som toppfart på denne da

Så 14x21 vil bare gjøre det bare værre da eller? kan jeg bytte med drevet i vannet? har så vanskelig for å få den opp og ned igjen i sjøen så jeg vil helst slippe.

Link to post

Dette var flaut :blush: men propellen jeg hadde liggende i båten er ikke en 14x21 men 14x16, skulle prøve den men så skjedde ting med motoren som gjorde at jeg må utsette forsøket. litt historikk først:

I fjor sa den gamle AQ175A (3,8L) takk for seg pga tæring og vann i sylindere++. Satte derfor på som beskrevet tidligere i tråden en 4,3L GM erstatningsmotor, edelbrock innsug og forgasser. MSD elektronisk tenning, ny elektrisk bensinpumpe (racing modell), nytt bensin/vannfilter og ferksvannskjøling. Eneste gamle som fortsatt sitter der er dynamo, manifoil og raisere. resten er byttet.

Allerede første test tur ville den ikke være helt med i område 2000 - 2700rpm, ellers var den veldig fin. Noe justering måtte til da fordeler hadde løsnet, vet ikke helt hvordan det kunne skje men det gjorde den nå. Da fungerte den helt enormt bra og den gikk veldig fint med masse moment til den plutselig stoppet og der drev jeg rundt, det passerte 3 båter forbi meg som ikke stoppet eller ga noe tegn til å se meg enda jeg sto med knallrød jakke og vinket febrilsk på dem på maks 100m avstand, men tilslutt stoppet det et hyggelig og hjelpsomt par som selv hadde problemer med hull i en manifoil og mistet kjølevann på en SABB diesel motor og han hjalp meg tilbake til båsen min....tusen takk :cheers_wine: til dem og :boxing: til dem som bare passerte forbi. Jeg hadde VHF og mobil tlf så hjelp skulle jeg klart å få uansett, men når det passerer så mye båt forbi der jeg lå å drev rundt skulle det være "greit" å få assistanse for neste gang kan det være deg. Så er noen i nød så hjelper mann dem UANSETT.

 

Det viste seg at pluggkablene jeg hadde fått anbefalt fra USA var av feil type og hadde for mye motstand og beregnet på konvensjonelle coiler med 20 000Volt, min nye SS-power coil gir ut et sted mellom 40-50 000Volt og skal ha egne kabler. Resultatet ble at rotor ble svidd og fordeler lokket skadet. Satte inn fordeler fra den gamle motoren i påvente av deler fra USA som fort tar et par uker, dette fungerte fint, ikke like bra som den elektronisk men greit nok i en innkjøringsfase der en skal være forsiktig med motoren likevel. Så på vei hjem etter en fin dag på fjorden mistet jeg plutselig effekten i motoren og motoren ristet og bråkte ved pådrag, det var liksom ikke noe krutt i den lengre. Dette kunne tyde på at den manglet en sylinder, ikke ristingen men tap av effekt, så jeg tøffet inn til båsen.

Ved sjekk så har jeg gnist på alle pluggene, propellen ser hel og fin ut, men når jeg tar av pluggledningene på sylinder 2 og 4 skjer det ingen endring i motoren, motoren høres ut som en gammel "boble" når jeg gir litt raskt gasspådrag. Har bytet om på plugg kabler og plugger for og se om problemet flytter seg men det gjør det ikke. Pluggen er våt av bensin så det får den ihverfall, men den tenner ikke. Når jeg tar ut pluggen er den blitt varm bare av at blokken er varm og ikke pga tenning slik f,eks den gjør på sylinder 1 som jeg vet tenner. Har hatt litt problem med at blandingsskruen til ene porten er litt løs, men tror ikke det kan være problemet, justerte den riktig og har hatt på litt blå loctite slik at den ikke løsner igjen. Tenningen ser ok ut (10-12 grader ved 600rpm). Hva kan være feil da :confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...