rokarl Startet 1.August.2010 Link til dette innlegget Startet 1.August.2010 Hei Jeg er ny eier av en Scand Nordic 27 1986 mod og hentet den i Arendal for 2 uker siden. Jeg kom til min hjemme havn og går og sjekker alt etter vi fortøyde båten, jeg fant ut av det hadde kommet vann inn ved rorgjenomføringen eller som det heter blekkspruten, jeg ble som sagt skuffet men lurer på om noen her inne har noen forslag og som har opplevd det samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hei, og gratulerer med ny båt! Det er litt vanskelig å se på bildet, men kan det være rorhylse med talgpakning? I så fall kan du stramme på mutteren på rorakslingen. Jeg hadde samme problem tidligere i sommer, og strammet ca en halv omdreining, og det ble helt tett. Lego Sitér dette innlegget Link to post
rokarl Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hei Takk for svaret Jeg ringte Scand og hørte med dem men fikk som svar at jeg måtte støpe ny blekksprut for det var svakhet på Nordic så dem, det ville koste meg mellom 10000,- til 15000,- synes det høres rart ut. vi bar i tønsberg og gikk over til fredrikstad på fredag og når i la til båtplassen var det ca 4 liter vann der. det skal bli godt og få den på land i høst o få ordnet på dette. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) Dette var kjent for meg. Hadde samme problem på min Baltic, hvor løsningen er identisk med din. Problemet er lekkasje mellon rorhylse og gjennomføring i bunnen av båten. Derfor kommer det vann inn i "blekkspruten", som kun er en støtte for hylsen og erfaringsmessig ikke nødvendigvis vanntett. Derfor vann inn i båten. Å støpe ny, som Scand sier, er nok overkill, men noe jobb blir det jo. Jeg gjorde som følger og det ble potte tett: Du må trekke ut rorhylsen, som nok er den største jobben, da denne kan sitte noe fast. 1. Løsne og fjern rorarmen ved først å løsne klemfestet og deretter settskruen. 2. Fjern den store hylsemutteren og underlagsskiven, deretter fjernes støpen helt inne ved hylsen (Drehmel er suveren for dette) 3. Nå skal hylsa være klar for uttrekking. Lag en ters av en 10-12 mm gjengestang og kraftige metallplate biter (ca. 10x10 cm innvendig og større utvendig) og helst lange muttre (biltema). Utvendig bruker du 2x4" plankebiter som anlegg mot båtbunnen og helt inne ved hylseflensen. 4. Nå er det "bare" å trekke ut hylsen. Når tersen er strammet opp gi noen slag på tersen innvendig og hylsen vil løsne. Trekk hylsen ut. 5. Treverket i blekkspruten (de 4 labbene) er nok gjennomvåte og må tørkes ut. Jeg lot varme blåse på blekkspruten i 4-5 dager og da var alt tørt. 6. Før hylsen monteres igjen, skråfres hullet i båtbunnen litt på utsiden for å gi bedre tetting. Avfett hylsen før påføring av tetningsmasse (Sikafleks eller Tec7) Ikke spar på stoffet, det oveskytende fjerner du etterpå. 7. Monter alt i motsatt rekkefølge og jobben er gjort. Lykke til med tett båt. Redigert 1.August.2010 av FinnC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rokarl Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 [sitatslettet] Dette var kjent for meg. Hadde samme problem på min Baltic, hvor løsningen er identisk med din. Problemet er lekkasje mellon rorhylse og gjennomføring i bunnen av båten. Derfor kommer det vann inn i "blekkspruten", som kun er en støtte for hylsen og erfaringsmessig ikke nødvendigvis vanntett. Derfor vann inn i båten. Å støpe ny, som Scand sier, er nok overkill, men noe jobb blir det jo. Jeg gjorde som følger og det ble potte tett: Du må trekke ut rorhylsen, som nok er den største jobben, da denne kan sitte noe fast. 1. Løsne og fjern rorarmen ved først å løsne klemfestet og deretter settskruen. 2. Fjern den store hylsemutteren og underlagsskiven, deretter fjernes støpen helt inne ved hylsen (Drehmel er suveren for dette) 3. Nå skal hylsa være klar for uttrekking. Lag en ters av en 10-12 mm gjengestang og kraftige metallplate biter (ca. 10x10 cm innvendig og større utvendig) og helst lange muttre (biltema). Utvendig bruker du 2x4" plankebiter som anlegg mot båtbunnen og helt inne ved hylseflensen. 4. Nå er det "bare" å trekke ut hylsen. Når tersen er strammet opp gi noen slag på tersen innvendig og hylsen vil løsne. Trekk hylsen ut. 5. Treverket i blekkspruten (de 4 labbene) er nok gjennomvåte og må tørkes ut. Jeg lot varme blåse på blekkspruten i 4-5 dager og da var alt tørt. 6. Før hylsen monteres igjen, skråfres hullet i båtbunnen litt på utsiden for å gi bedre tetting. Avfett hylsen før påføring av tetningsmasse (Sikafleks eller Tec7) Ikke spar på stoffet, det oveskytende fjerner du etterpå. 7. Monter alt i motsatt rekkefølge og jobben er gjort. Lykke til med tett båt. Takk for svaret.. Det er godt og ha noen med erfaring om dette problemet. Tar kontakt igjen når jeg har fått båten opp og starter jobben. fint om jeg kan ringe deg når jeg starter med dette. mitt mobil nr er 47701961 mvh roar [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Sjekk også siden for scand nordic eiere her på båtplassen. Mye gode tips. Nårdic Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Nårdic! - Ble gjennomføringen din tett ref IM? Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Jepp! Nå er det tett. Nårdic Sitér dette innlegget Link to post
rokarl Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Hei Nå er jobben gjort og det ser bra ut.. båten er på land ennå og blir det frem til våren, Tusen takk for hjelpen her inne Mvh Roar Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hei rokarl. Lukter den samme utfordringen på min 85 baltic her i Østfold. Fungerte dette og var det en grei jobb? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.