Jump to content

Størrelse på batterilader i forhold til batteribanken

Geirh

Recommended Posts

Hiver meg på her med noen spørsmål. E har 4x220 ah batteri og 50A Truecharger lader. Er dette stor nok lader ? Virker ikke sånn.....har ikke sette den lade med mer enn 10A...og batteriene blir ikke toppet :headbang: Kan det være noe galt med laderen ? Sjekket syrevekten i går laveste mål 1240 - 1250 på 2 batterier på styrebord "krets" og 1260 - 1280 på barbord. Burde være ok ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

1/10 del av kapasiteten på batteribanken. Har du 880 Ah er du nok ganske nærme en 100Ah lader. Vi har 100Ah lader, forbruksbanken er 3x226Ah. To startbatterier på 226Ah hver og ett til navigasjon på 226Ah. Totalt blir vel det rundt regnet ca 1300Ah. Men startbatteriene trenger jo sjelden lading fra laderen. Har aldri hatt problemer med å få inn nok strøm. Ser av MICC panelet at laderen døtter inn nesten 120Ah på det meste på bulk.

En mindre lader får også ladet batteriene - det tar bare lengre tid.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men startbatteriene trenger jo sjelden lading fra laderen.

Er ikke koblet sånn hos meg. Det er styrbord og barbord bank på 2 hovedbrytere. Barbord bank batteri 1 på inverter, batteri 2 start barbord motor og generator. Styrbord bank batteri 3 forbruk og batteri 4 start styrbord motor

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Har en 50A lader fra Ladac IP5012,

Lader en forbruksbank på 440ah, Startbatteri 115ah og Thrusterbatteri 115ah.

Ladefordelingen står en duppeditt fra Sterling for.

Er en såkalt industrilader, men egner seg vistnok også til båt. Om noen har motforestillinger til denne laderen i båt, pls, let me know

http://www.ladix.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=243&Itemid=35〈=nb

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har 1350ah 12v forbruksbank som Mastervolt Combi med 100amp lader ser om. Den har jeg kun kjørt med 50& pålag siste 6 årene, de er 50amp maks.

Baugpropell og ankervinsj har egen 115ah 24v batteribank med 6amp Mastervolt lader koblet til. De er eneste lading den banken for.

Startbatteri er 160ah og Balmar Digital DuoCharge 30amp lader de opp fra forbruksbank.

Dynamoer på motor er på 275ah og lader kun forbruksbank.

Lader på forbruksbank er ca 4% av kapasitet, baugpropell og ankervinsj ca 4,5% og startbatteri ca 18%.

De er ikke alltid regelen om innen 10% som gjelder, viktigre er riktig bruk og riktig vedlikeholdslading.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...