Geirh Startet 1.August.2010 Link til dette innlegget Startet 1.August.2010 Har 1stk 200 AMP til start 2x200 til forbruk + 1 stk 100 amp til baugpropell. Hvor stor bør batteriladeren være? Noen som har en god lader å anbefale? Må ha meg 2 nye forbruksbatteri og i den forbindelse så vurderer jeg ny ladder. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 http://www.maritim.no/product.aspx?id=23361&groupkey=006002091 denne har jeg i båten, veldig effektiv Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hulda har 50 A lader fra Stirling. Den har gjort en utmerket jobb over noen år nå. Laderen min har uttak for tre batteribanker. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Er laderen en 10del av forbruksbanken så er du vel rimelig greit innenfor grei størrelse. Med 400ah forbruk så er det da snakk om rundt 40A lader. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) Takk for svar da får jeg finne meg en på ca 50A Redigert 1.August.2010 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Er også ute etter batterilader. Har 350Ah forbruksbank, og kunne tenkt meg så stor lader som mulig. Pga. ingen landstrøm i hjemmehavn, satser eg på å bruke aggregat til toppe batteriene på. Har kun 770W aggregat. Er det noen som har prøvd 50A/12V lader på et slikt aggregat(kipor)? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Har 1stk 200 AMP til start 2x200 til forbruk + 1 stk 100 amp til baugpropell. Har denne 50A laderen fra Sterling på samme batteribank som du, den er meget bra og anbefales på det varmeste. Jeg vet at det finnes mye bra på markedet, men denne er perfekt til mitt bruk. Kjøpt her : Jørg Becker Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hiver meg på her med noen spørsmål. E har 4x220 ah batteri og 50A Truecharger lader. Er dette stor nok lader ? Virker ikke sånn.....har ikke sette den lade med mer enn 10A...og batteriene blir ikke toppet Kan det være noe galt med laderen ? Sjekket syrevekten i går laveste mål 1240 - 1250 på 2 batterier på styrebord "krets" og 1260 - 1280 på barbord. Burde være ok ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) 1/10 del av kapasiteten på batteribanken. Har du 880 Ah er du nok ganske nærme en 100Ah lader. Vi har 100Ah lader, forbruksbanken er 3x226Ah. To startbatterier på 226Ah hver og ett til navigasjon på 226Ah. Totalt blir vel det rundt regnet ca 1300Ah. Men startbatteriene trenger jo sjelden lading fra laderen. Har aldri hatt problemer med å få inn nok strøm. Ser av MICC panelet at laderen døtter inn nesten 120Ah på det meste på bulk. En mindre lader får også ladet batteriene - det tar bare lengre tid. Redigert 1.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) Men startbatteriene trenger jo sjelden lading fra laderen. Er ikke koblet sånn hos meg. Det er styrbord og barbord bank på 2 hovedbrytere. Barbord bank batteri 1 på inverter, batteri 2 start barbord motor og generator. Styrbord bank batteri 3 forbruk og batteri 4 start styrbord motor Redigert 1.August.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Dersom startbatteriet brukes til forbruk anbefaler jeg deg snarest å koble om det. Det er jo ikke bra - med mindre du har en jump starter ombord da. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Var feil det første e la inn..... er redigert nå Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Mariell Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Har en 50A lader fra Ladac IP5012, Lader en forbruksbank på 440ah, Startbatteri 115ah og Thrusterbatteri 115ah. Ladefordelingen står en duppeditt fra Sterling for. Er en såkalt industrilader, men egner seg vistnok også til båt. Om noen har motforestillinger til denne laderen i båt, pls, let me know http://www.ladix.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=243&Itemid=35〈=nb Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Servicemannen Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Jeg har 1350ah 12v forbruksbank som Mastervolt Combi med 100amp lader ser om. Den har jeg kun kjørt med 50& pålag siste 6 årene, de er 50amp maks. Baugpropell og ankervinsj har egen 115ah 24v batteribank med 6amp Mastervolt lader koblet til. De er eneste lading den banken for. Startbatteri er 160ah og Balmar Digital DuoCharge 30amp lader de opp fra forbruksbank. Dynamoer på motor er på 275ah og lader kun forbruksbank. Lader på forbruksbank er ca 4% av kapasitet, baugpropell og ankervinsj ca 4,5% og startbatteri ca 18%. De er ikke alltid regelen om innen 10% som gjelder, viktigre er riktig bruk og riktig vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.