senior Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 Har hatt langvarige problemer med kjøling av min Ford Sabre 212. Fant mange detaljer som kunne være årsaken, lekke pakninger og muligens toppakkning, men det gav seg ikke. Det siste en oppdaget,var en liten lekkasje til mellom eksos og ferskvann i eksosmanifolden. Der var nok hunden begravet. Men regninga ble stor! Men nå har jeg fått problem med alarmer på Sabb alarmen som inneholder Ferskvann, saltvann, smørolje og gear. Har ikke tegning som viser hvor giverne sitter og ledningene er ikke merket. Noen som kan gi meg et tips? Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 Noen som kjenner eksperter på Ford Sabre 212 i Fjord 880? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Har du mulighet til å ta bilder av instrumentbordet med alarmpanelet? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Finnes ett brukermanuale (engelsk) i dokumentarkivet hvis det kan hjelpe: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16403-ford-sabre-4-6-syl/ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Jeg har samme type alarm på min Ford Sabb 2704. Dette kan jeg finne ut og ta bilde av. Nå er det ikke sikkert at alt er likt plassert, men noe vil sikkert være på samme stedet. Gjelder det alle tilkoblinger , eller bare en eller to alarmer? Husker at alarm på gearet står oppe helt bak og at sjøvann på eksos står på eksosbendet etter inntak av vann til eksos. Redigert: Glemte å si at jeg har Borg Warner gear og dersom du har et annet gear vil ikke dine koblinger være som på mitt gear. Redigert 2.August.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Men nå har jeg fått problem med alarmer på Sabb alarmen som inneholder Ferskvann, saltvann, smørolje og gear. Har ikke tegning som viser hvor giverne sitter og ledningene er ikke merket. Noen som kan gi meg et tips? Sabb alarmene mine er merket, men to av dem er forlenget med skjøt. Merkingen står da i enden av strømpen og ikke på enden av ledningen. Håper du finner merkingen. Gearalarm har merke 4, alarm for sjøvann på eksosbend har merke 3. Alarm for oljetrykk har merke 2 og alarm for ferskvann har merke 1. Går ut fra at du vet hvor giverne står, ellers er det bare å si fra. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 10.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2010 Dette var skikkelig bra tilbakemeldinger. Takk til alle! Min båt er selvfølgelig gammel og der må ha vært flere eiere som har tuklet med det elektriske opplegget uten at ledningene er merket med hva er. Det gjelder både gammelt og nytt. Jeg har heller ikke satt meg særlig inn i motoren og det elektriske anlegget. En av grunnene er at jeg bare hatt en andel i båten. Nå har jeg kjøpt ut den andre eieren. Nei, jeg har ikke full oversikt over hvor de forskjellige giverne sitter, men alarmene på gearet, oljetrykket og saltvann har funket bra. Det samme gjelder laddingen hvor det er montert en Ladak. Ferskvannet derimot har gitt lys i varsellampen, men ikke lydalarm. Lyset i ferskvannsalarmen har avtatt med økt omdreining på motoren av en eller annen grunn. Nå har plutslig oljetrykksmanometeret begynt å fuske. Når jeg slår på tenningen, uten å starte motoren, spretter nåla til topps. En elektriker kommer i morgen for å gå igjennom anlegget, men han har ikke erfaring med lignende båt/opplegg. Håper han finner ut av sakene. Jeg er glad for alle tips som angår Sabre 212 og Fjord 880 fordi jeg er grønn og har mye å lære. Mvh Elias Vågnes Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 Sabb alarmene mine er merket, men to av dem er forlenget med skjøt. Merkingen står da i enden av strømpen og ikke på enden av ledningen. Håper du finner merkingen. Gearalarm har merke 4, alarm for sjøvann på eksosbend har merke 3. Alarm for oljetrykk har merke 2 og alarm for ferskvann har merke 1. Går ut fra at du vet hvor giverne står, ellers er det bare å si fra. Takker for dette! Har motorkyndige reparatører som jobber med motoren nå, men med mange umerkede ledninger og ukjent motor, tar det en del detektivarbeid. I dag kom laddingen i orden. En ledning var løsnet fra dynamoen. Så var det Sabb alarmen. Tidligere lyste alle fire alarmene rødt når jeg skrudde på tenningen. Nå er det bare oljetrykket og gearalarm som lyser før motoren starter. Ferskvann og sjøvann er og blir svart. Det er vel logisk ettersom begge flodium er kalde, men er det riktig? Når vi skrur på tenningen, skal da alle lampene lyse rØdt før starteren slår inn? Dvs en test av lampene? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Jeg tror disse elktrikkerene også bør jorde instumentbordet ditt skikkelig. Blir ofte signaler som kommer/går ved dårlig jording. Jeg har samme alarmer i min Fjord, men der sitter det en FordSabb 2728. Jeg skal ned i båten i ettermiddag. Skal sjekke litt hvilke lys som lyser når jeg skrur på tenningen. Jeg mener å huske at det bare er 2 av de fire lampene. Dette er jo et universalinstrument som benyttes på mange motorer og ikke alle motorer benytter alle lampene. Om saltvann og sjøvann er koblet til så skal de lyse når du skrur på tenningen, det er en kontroll av at instrumentene virker. Redigert 12.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Så var det Sabb alarmen. Tidligere lyste alle fire alarmene rødt når jeg skrudde på tenningen. Nå er det bare oljetrykket og gearalarm som lyser før motoren starter. Ferskvann og sjøvann er og blir svart. Hei. Bra du har fått orden på det. Når er det riktig, det er bare alarm for gear og oljetrykk som skal lyse når du slår på tenning. Giveren på gaeret gir alarm når oljetrykket kommer under 5 kg, og det er jo tilfelle før motoren har startet. Husker ikke verdien for oljetrykket, men føleren virker på samme måte som den på gearet. Alarmene for sjøvann og ferskvann slår ikke inn før temperaturen er for høy, dermed lyser ikke disse når man slår på tenning. Hvis du får en plastpose eller noe annet som tetter inntaket for kjølevannet, vil eksosbendet ikke få kjøling. Dette vil skje fort og alarmen vil gå etter en ganske kort tid. Det tar noe lengre til før ferkvannet blir så varmt av samme grunn at den giveren gir alarm. Alarmen for ferkvannet går gjerne etter en periode med høy belastning eller at det er dårlig gjennomstrømning i kjølesystemet. Det kan være slitt impeller eller grodde kanaler i systemet. Det er jo enda sommertid og båttid. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Så var det Sabb alarmen. Tidligere lyste alle fire alarmene rødt når jeg skrudde på tenningen. Nå er det bare oljetrykket og gearalarm som lyser før motoren starter. Ferskvann og sjøvann er og blir svart. Det er vel logisk ettersom begge flodium er kalde, men er det riktig? Når vi skrur på tenningen, skal da alle lampene lyse rØdt før starteren slår inn? Dvs en test av lampene? Jeg var å sjekket på min nå siden jeg husket at det bare var 2 av 4 lys som har lyst hele tiden jeg har hatt båten. De som lyste var oljetrykk og gearoljealarm. Ferskvann og sjøvann er svarte hos meg også. Jeg antar dette da er riktig og av ferskvann-temperaturen leses av på den eksterne temperaturmåleren og derfor ikke er tilkoblet Sabb alarmen. Denne Sabb alarmen er som jeg nevnte tidligere universal for alle deres motorer og da benyttes bare de aktuelle alarmene for den enkelte motor(vil jeg tro). Redigert 12.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Jeg antar dette da er riktig og av ferskvann-temperaturen leses av på den eksterne temperaturmåleren og derfor ikke er tilkoblet Sabb alarmen. Denne Sabb alarmen er som jeg nevnte tidligere universal for alle deres motorer og da benyttes bare de aktuelle alarmene for den enkelte motor(vil jeg tro). Det er godt mulig at alarm for sjøvann og feskvann ikke er tilkoblet hos deg. Et originalt oppsett levert fra Sabb har en giver på eksosbendet og en montert framme i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Begge disse kablene som du nevner var "blendet" hos meg. Jeg kobblet de på i sommer på giversiden, men har ikke sjekket om de er koblet på i instrumentpanelet. Har ingen aning hvorfor de var blendet, men jeg har ikke fått noen alarmer etter at jeg kobblet de på giverene. Om det er som du sier at de ikke skal lyse med tenningen på så er det jo litt vanskelig å få sjekket at de faktisk virker. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
senior Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Takker og bukker for all info og erfaringer med Ford Sabre eller Ford Sabb. I min båt har der vært for mange individualister. Vil få montert flere sikringer, blant annet på ledning fra batteribank til lensepumpe. Hjertesukk: Underlig at hvem som helst med loven i hånd kan klusse med likestrøm. Den er da minst like farlig som vekselstrøm dersom noe går galt. Sjanvann (alarm nr 3) er koblet i dag på giver ved eksosbend. Den lyser på tenning trinn 1, men ikke når motoren er i gang. Antagelig testes alarm og lys på trinn 1. Får sjekke alarm en ferskvann bedre for feil. Den skal vel kobles til giver på header tanken som inneholder varmeveksler? Instrumentet på panelet viser temperaturen OK. Nå skal båten slippsettes før en foretar en skikkelig prøvetur etter reparasjon/overhaling motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.