Trondwi Startet 1.August.2010 Link til dette innlegget Startet 1.August.2010 Jeg er teknisk idiot og skjønner ingen ting! Primo juli "eksploderte" det hydraulikkolje over alt fra den innvendige styreposisjonen på Commuter 8'en min. Det vi si, påfyllingslokket delte seg slik at metall gjengepartiet ble stående igjen i konsollet og plasthetten traff taket med en smell. Oljen sprutet ut "over alt" og styringen fra innvendig styreposisjon virket ikke. Det har ikke lykkes meg å finne noen forklaring på hvorfor dette kan ha skjedd slik at slikt kan unngås i fremtiden, forslag imøteses med takk. Bildene er tatt en meget drøy time senere, så det meste har rent ned på dørken: Jeg hadde heldigvis olje (men ikke mer tørkerull eller dopapir) ombord og fylte opp så det dekket metalldelene i pumpen (og såvidt vel så). Det fortsatt å dryppe/smårenne fra konsollet en drøy uke etter under bruk og jeg regnet med at pumpehuset var sprukket, en pakning eller slange gått e.l. Det er det tydeligvis ikke, antagelig var dette bare olje som lå i konsollet. Styringen virket tilsynelatende helt greit - frem til i går. Da forsvant den omtrent fullstendig - både på utvendig og innvendig styreposisjon samt på autopiloten som ligger helt nederst på båten. På autopilot jaget den minst 20 grader frem og tilbake. Jeg fikk drevet i midtstilling etter endel runder på rattet og listet meg hjem innenskjærs (heldigvis) på såvidt over tomgang og med bruk av baugpropell! Grrr! Jeg skjekket den innvendige først - der var det smekk fullt av olje. Den utvendige ligger litt høyere og var så godt som tom (litt nederst i pumpen). Det er tydelig at det har rent olje fra den utvendige til den innvendige - men hvorfor og hvorfor da tilsynelatende aldri tidligere? Det er også sannsynlig (tror jeg) at det er en masse luft rundt omkring i systemet, hvor nå denne er kommet fra - helt ned til autopiloten. Jeg regner med at jeg må lufte hele systemet, men innen jeg prøver meg på det håper jeg at noen kan gi noen gode råd til hvorfor dette har skjedd og om det kan være noe mer galt med styringen som har forårsaket dette. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hvilken type hydraulisk styring har du? For Sleipner rattpumper med to eller flere styrepossisjoner skal påfyllingsskruen i plast byttes ut med skrue i metall for den rattpumpen som er lavest. All påfylling og lufting skal gjøres fra den øver rattpumpen som skal ha plastskrue med (enveis?)ventilasjon. Teoretisk på et system uten lekkasje skal det gå an å bytte også den øvre plasthetten ut med en i metall. Men, her virker det som du har fått luft inn i systemet som har blitt komprimert og ført til overtrykk i reservoaret for rattpumpen på innvendig styrepossisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Styresystemet ser ut til å være SeaStar 125-8 EMV som er koblet til ut- og innvendig styreposisjon samt til en RayMarine autopilot: I bruksanvisningen til båten er det nevnt en beholder med hydraulikkveske som skal forhindre luft, men en slik finner jeg ikke. Det nærmeste jeg kommer til "beholder" er påfyllingen på styreposisjonene. Jeg fikk installert autopiloten hos forhandleren i vinter, kan det være at dette har medført "morro" i systemet. Forøvrig sprakk pumpen på den forreste styreposisjonen i fjor vår og ble byttet av forhandleren. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Denne beholderen er antagelig tanken med gult lokk på bildet. Kanksje du bør ta en prat med de som installerte autopiloten og forklare hva som er skjedd. En kan ikke se bort i fra at det kan ha en årsak? Er pumpen rett montert i forhold til hydraulikkslangene? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg aner ikke hva boksen med det gule lokket er til, men væsken har en annen farve enn hydraulikkoljen og slangene forsvinner ned under motoren og ser ikke ut til å være koblet til styresystemet noe sted. Trond Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Trondwi skrev On 2.8.2010 at 11.16: Jeg aner ikke hva boksen med det gule lokket er til. Tanken med det gule lokket ser helt lik ut som trim/tilt pumpen til et Mercruiser drev Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Akkurat beholderen til trim/tilt pumpen vet jeg hvor er i og med at den må etterfylles relativt ofte, den ligger under motordekselet. Det er mulig at den med det gule lokket er til trimflapsene eller noe slikt. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Akkurat beholderen til trim/tilt pumpen vet jeg hvor er i og med at den må etterfylles relativt ofte, den ligger under motordekselet. Det er mulig at den med det gule lokket er til trimflapsene eller noe slikt. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 SeaStar 125-8 EMV ser ut til å være en ubalanser styresylinder. Hvis dette er riktigt skal mer olje til for å få fullt rorutslag (flere rattomdreininger) mot barbord enn styrbord slik installasjonen er gjort på din båt. http://www.seatechma...cifications.pdf Hvis en har for lite reservoar vil dette føre til at en kan suge luft inn i systemet. Rattpumen har vanligvis reservoar, men hvis den blir montert skråstilt vil reservoaret bli mindre for den pumpen som er åpen mot luft og det kan bli behov for ekstra reservoar (noe som er tilfelle for Sleipner styresystemet som er i min båt). Fikk du noen forklaring på hvorfor rattpumpen sprakk? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Pumpen på den innvendige styringen står litt på skrå (med tiltratt), men ikke mer enn at det skal mangle veldig mye olje før det kommer luft inn i slangene ut fra det jeg tror. Den sprakk da båten hadde vært i bruk i ca 40 timer og det ble bare en "vanlig" garantireparasjon, jeg fikk ingen forklaring. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Hvis begge rattpumpene og sevopumpen er koblet sammen i en T eller H-kobling vil luft i fra en av kretsene gjøre at også de andre svikter. jeg ville prøvd å lese installasjonsmanualen på nytt og se om det står noe om tett plugg for nederste rattpumpe. Jeg ville så satt en ny plugg i nederste pumpe og luftet og fyllt opp systemet. Ved å se ned i påfyllingshullet for øvre pumpe kan en se om nivået endrer seg når en dreier fra fullt barbord til styrbord og tilbake og om det endrer seg så mye at det kan være fare for at det blir sugd luft ved betjening i bølger eller når temperaturen blir lavere og oljen minsker i volum- det er i så fall nødvendig at du monterer en beholder /reservoar. Her er installasjonsveiledning for tilsvarende Sleipner hydraulisk styring: http://www.sleipner....or_ror_drev.pdf Redigert 2.August.2010 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg finner ingen skikkelig instruksjonsmanual, men det fulgte en liten bokhyllemeter litteratur med båten. Skal lete litt til nede i båten i morgen. Det er T-koblinger til såvel den utvendige styringen som til autopiloten. Det som forbaset meg, er at det virker som om det også er luft i autopiloten enda denne sitte helt nede ved selve styringen. Er det noen som kan gi en liten veiledning i hve jeg gjør og i hvilken rekkefølge for å få luftet dette? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Setter ganske mye penger på at du har drevet å etterfylt noe annet enn trim/tiltpumpen gitt. Det ER en trim/tiltpumpe til Merc som har det gule lokket og to slanger inn/ut. Grå og sort. Går inn midt under motoren å inn i drevet. Lykke til med feilsøkingen. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Kanskje det er olje til drevet jeg har etterfylt. Som nevnt tidligere i tråden, har jeg minimal teknisk innsikt i disse kreasjongene. Etter å ha vært i kontakt med Telmo Controll (importøren av styringen), ser det ut til at feilen er at det ikke er montert returslange fra den innvendige styrepumpen, bare fra den utvendige og autopiloten. Monteringsfeil i forbindelse med produksjonen mao. Forhandleren er kontaktet. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Trondwi skrev On 3.8.2010 at 10.44: Etter å ha vært i kontakt med Telmo Controll (importøren av styringen), ser det ut til at feilen er at det ikke er montert returslange fra den innvendige styrepumpen, bare fra den utvendige og autopiloten. Monteringsfeil i forbindelse med produksjonen mao. Forhandleren er kontaktet. Dette, samt hendelsen med pluggen som ble sprengt ut, må jo bety at det har bygget seg opp veldig høye trykk i systemet - trolig langt over "rating" for systemet? Hvis manglende montering av returslange under produksjon viser seg å være feilen bør en kanskje kreve å få byttet alle delene som har blitt utsatt for dette trykket da de kan ha blitt svekket over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Four Seasons Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Hei Trondwi, denne historien kunne like gjerne jeg ha skrevet da jeg for kort tid siden hadde akkurat samme problemet på min Commuter 8... Det vil si utvendig og innvendig styreposisjon (ingen autopilot hos meg). Først lekkasje i rattpumpen inne og den ble byttet på garanti for ca. 1 år siden. Så for noen uker siden var jeg på vei ut fra kai. Ved nesten fullt rattutslag til babord smalt "korken" med en finstøvet blanding av olje og luft i en sky som rakk helt opp i taket. Jeg tørker fremdeles bort olje... Forhandler har ingen forklaring på "fenomenet", så for meg er det meget interessant med den informasjonen du har fått fra Telmo Control. Jeg har heldigvis ikke mistet trykket i styringen enda, men jeg setter stor pris på hvis du sender meg en IM slik at vi begge kan få forhandlerne til å finne en permanent løsning på problemet. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 6.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Helt siden jeg kjøpte båten har styringen fra kabinen vært "hakkete", men i dag sendte forhandleren ut en vettug mann. Jeg har nå fått returlange fra den innvendige styreposisjonen også og en tur på vannet i dag var en helt ny opplevelse - som skje i rømmegrøt! Det er like jevnt på den tiltjusterbare innvendige som på den utvendige og etter en halvtime med testing er det bare å innrømme - jeg digger Commuteren!!!! Jeg har nærmest fått meg en ny båt. Ok - for å være ærlig er radaren lettere feilkalibrert, AIS'en virker ikke (eller brukergrensesnittet til Raymarine er så ræva at jeg ikke klarer å slå den på), båtens kurs stemmer bare med kartplotteren sånn rent innimellom, men jeg har omsider likevel fått en bra båt! Som bonus fikk vi programmert fjernkontrollen til dreggen etter at kontrolboksen var brent samt festet noe av dekslaminatet som var løsnet. Helgen skal benyttes til å teste, teste4 og teste styringen. Er den virkelig som den var i ettermiddag etter endel belastning, er båten bare helt digg! Da blir det Vestlandstur på oss i høst. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.