Jump to content

3 batterier med likt spenningsfall, er de koblet sammen?

Lagavulin

Recommended Posts

Har 2xKAD32 motorer med 2x startbatterier og 2x forbruk.

Her om dagen fikk jeg ikke startet styrbord motor grunnet for lite strøm på styrbord startbatteri etter en dag uten landstrøm. Startet babord motor, og her var det nok strøm heldigvis, og siden denne dynamoen lader begge startbatteriene, fikk jeg startet styrbord motor igjen.

Etter litt testing i hjemmehavna ser jeg at når jeg kobler inn mye forbrukstrøm, får jeg likt spenningfall på begge forbruksbatteriene, naturlig nok. Får derimot også samme spenningsfall (0,3V) på styrbord startbatteri, noe som vel indikerer at dette batteriet er koblet sammen med forbruk. Startbatteriene skal være 3 år gamle(av merket Banner 140Ah), mens forbruk er originale, dvs. 7 år gamle. (Sønnak Heavy duty 150Ah).

Ser at alle 4 minusene er koblet sammen, men ser ikke helt hvor plussen på styrbord startbatteri er koblet sammen på forbruk, men regner med det må være et sted siden jeg får likt spenningsfall ved strømforbruk i båten.

Regner da med at det er de gamle forbruksbatteriene som har tatt livet av starbatteriet, og at det går mot utskifting av batteribanken.

Noen synspunkter på dette?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Du bør gå igjennom opplegget ditt, lage en tegning.

Ja, skal få gjort det, men kan jeg konkludere med at de 3 batteriene er koblet sammen, eller kan det være f. eks et defekt rele som gjør at start og forbruk ikke skilles?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Man kan ikke konkludere med noen ting før man vet. Enten visuellt eller via et måleinstrument. Kan du ikke se hvordan virkeligheten er må du som Ingar sier ta et stykke arbeide å kartlegge dette. Koble fra ledninger og måle og tegne. Ikke bare er det lærerikt, men også betryggende å kjenne sitt eget opplegg. Skulle ikke være komplisert om du kjenner bruken av et multimeter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...