Jump to content

Personlig pendelbåt på Trondheimsfjorden


LN-KMS

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er nykommer her på forumet, og for å være æelig så har jeg ingen kunnskap overhodet hva som angår båt. På grunn av jobb er det mulig jeg må pendle på Trondheimsfjorden fra Trondheim og utover mot Rissa. Siden det ikke er noen hurtigbåtforbindelse til Rissa så blir det veldig aktuelt å kjøpe egen båt og kjøre selv. Hva slags størrelse må man ha på båten for å kunne kjøre året rundt på Trondheimsfjorden uansett vær? (Tenker på bølgehøyde og vind). Samt at det er greit å ha en båt som kanskje beveger seg opp mot 30-35 knop for ikke å kjøre hele dagen.

 

Takk for alle tilbakemeldinger.

 

Vennlig hilsen

 

LN-KMS

Link to post

Heisann! Det var da et sterkt uttrykk; "ingen kunnskap overhodet". Noe viktig kunnskap viser du jo allerede i første posten; at du må ta hensyn til bølger og vind, og du antyder at du vet noe om måling av hastighet til sjøs. Du er tydeligvis ikke helt blank :wink:

 

Å kjøpe en båt virker som en god idé. Valg av båttype kommer jo veldig an på hvor stort budsjett man har, men her er noen båter som jeg anser som godt egnet til ditt formål:

 

38_-1556158393.jpg

Askeladden 805 Commuter

 

38_-663228158.jpg

Askeladden P66

 

81_1672463919.jpg

Bella Falcon 26 Fantino

 

84_1150933528.jpg

Finnmaster 68 WA

 

1950244.jpg

Finnmaster 76 CA / Finnmaster 7600 Sportsfamily / Grandezza 26 CA

 

40_-1456086423.jpg

Skibsplast 730 HT

 

88_130084140.jpg

Targa

 

41_-1215439504.jpg

Nord Star

 

Lykke til!

Link to post

Velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Uansett vær er en tøff utfordring. Da er det nok en Targa 42 som gjelder. Går nok løs på rundt 5,5 mill tenker jeg.

 

Men kan du ta bilen de værste dagene tror jeg du klarer deg lenge med en Targa 27.

 

Hvorfor jeg bare nevner Targa - fordi de er solide, lagd for bruk året rundt og har fantastisk bra bruktverdi. Og sjøgenskapene går utenpå det meste.

 

Går du ned til "lystbåt" klasse lettvekter har jeg fortsatt en hang til å synes Beneteau Antares 650 er en flott båt.

Link to post

Båter som er mye brukt som skyss og taxi båter og begge er kjent for gode sjøegenskaper: Halco 29 Offshore og Mørejet 30. Begge kan marsje på 30 knop med stor nok motor. Det som ikke har vært nevnt i tråden er driftsutgifter som varierer mye mellomde de ulike forslagene. Eks. en Mørejet eller Halco med Kad300 vil bruke omkring 50liter i timen. Eks. fra Agdenes fyr til Trondheim vil det ta 45minutter @30 knop. Dette blir 75 liter om dagen som blir dyr pendling med mindre en klarer å få en god avtale med et bunker anlegg.

Og for å kunne kjøre med 30 knop på Trondheimsfjorden hele året bør en ha en redningsskøte, ambulansebåt eller til nød en stor Targa som Bitteliten foreslår: Bølgehøyden er ikke den største utfordringen, snarere at bølgene blir krappe nåt strøm og vind har motsatt retning. Det er selvsagt også en del navigeringsmessige utfordringer til stor fart i den mørke årstiden. Det er mye komersiell trafikk inn og ut fjorden og en og annen pensjonist som er ute for å dra garn både sent og tidlig.

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)
Link to post

En Targa 42 kjørte Brittan Round Race i fjor. Da et strekk ble avlyst pga for sterk vind og krapp sjø ble alle båtene lastet på trailere. Bortsett fra Targaen - de kjørte båten den angitte strekningen. Båten er en standard Targa 42 http://www.targa.fi/WebRoot/1035330/2Columns.aspx?id=1082200

 

The Targa 42 was the only craft in the fleet that completed the full course. When racing was cancelled due to heavy seas on leg two, most boats headed straight on to the next start by road. But the Targa 42 - along with one other boat - decided to challenge the elements and carry on with the original course. For this achievement team “Buro” received “The Brand Crombie Award” for full circumnavigation.

 

En liten RS er heller ikke feil. Vet ikke om NSSR skal selge noen av sine i Simrad klassen

RSSK-Simrad-klasse.gif

de pleier å ha ca 2x350 hk - så de er ikke så veldig billige i drift.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tusen takk for alle forslag!! Skal sette meg ned og lese litt om båtene over de neste dagene/ukene og se hva som kanskje kan lønne seg. Er nok et skjæringspunkt et sted hvor det lønner seg å ta bil og Flakkferja hvis været blir for hardt. Er forsåvidt på jakt etter en båt som går mere på sjøen enn å ligge i dokk med diverse besvær. Regner med jeg finner priser og liknende på finn.no? Eller er det et dårlig sted for å se hva prisene egentlig ligger på? Er enig med sjørøveren, vi fleste jobber jo for å sitte igjen med et lite overskudd etter endt arbeidsdag, så må jo tenke økonomi også. Men litt moro må det jo også være ;)

 

LN-KMS

Link to post

Jeg pendler daglig motsatt vei, dvs Brekstad - Trondheim. Jeg ville ikke drømt om å bruke egen båt til pendling. Spesielt over Flakkfjorden som du må krysse (del av Trondheimsfjorden) i mørket midtvinters. Flotte båter som foreslås her, men med prisen på disse pluss drivstofforbruket kan jeg ikke skjønne at det samsvarer med lønna. Mulig du har direktørjobb?

 

Bil og ferge Flakk-Rørvik evt. hurtigbåt til Vanvikan med pendlerbil på Fosensiden må være mye tryggere og mer lønnsomt. Ellers går det hurtigbåt fra Tr.heim til Hysnes i Rissa, men du er ikke akkurat i Rissa sentrum når du går i land da...

 

Når det er sagt: Båt må man selvfølgelig ha til andre anledninger :flag_bp:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...