LN-KMS Startet 1.August.2010 Link til dette innlegget Startet 1.August.2010 Hei, Jeg er nykommer her på forumet, og for å være æelig så har jeg ingen kunnskap overhodet hva som angår båt. På grunn av jobb er det mulig jeg må pendle på Trondheimsfjorden fra Trondheim og utover mot Rissa. Siden det ikke er noen hurtigbåtforbindelse til Rissa så blir det veldig aktuelt å kjøpe egen båt og kjøre selv. Hva slags størrelse må man ha på båten for å kunne kjøre året rundt på Trondheimsfjorden uansett vær? (Tenker på bølgehøyde og vind). Samt at det er greit å ha en båt som kanskje beveger seg opp mot 30-35 knop for ikke å kjøre hele dagen. Takk for alle tilbakemeldinger. Vennlig hilsen LN-KMS Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Heisann! Det var da et sterkt uttrykk; "ingen kunnskap overhodet". Noe viktig kunnskap viser du jo allerede i første posten; at du må ta hensyn til bølger og vind, og du antyder at du vet noe om måling av hastighet til sjøs. Du er tydeligvis ikke helt blank Å kjøpe en båt virker som en god idé. Valg av båttype kommer jo veldig an på hvor stort budsjett man har, men her er noen båter som jeg anser som godt egnet til ditt formål: Askeladden 805 Commuter Askeladden P66 Bella Falcon 26 Fantino Finnmaster 68 WA Finnmaster 76 CA / Finnmaster 7600 Sportsfamily / Grandezza 26 CA Skibsplast 730 HT Targa Nord Star Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hei, og velkommen til Baatplassen! Sjørøveren har gitt mange gode tips. Det er nok viktig at du definerer budsjettet, for det finnes brukbare båter i mange prisklasser. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Velkommen til Baatplassen Uansett vær er en tøff utfordring. Da er det nok en Targa 42 som gjelder. Går nok løs på rundt 5,5 mill tenker jeg. Men kan du ta bilen de værste dagene tror jeg du klarer deg lenge med en Targa 27. Hvorfor jeg bare nevner Targa - fordi de er solide, lagd for bruk året rundt og har fantastisk bra bruktverdi. Og sjøgenskapene går utenpå det meste. Går du ned til "lystbåt" klasse lettvekter har jeg fortsatt en hang til å synes Beneteau Antares 650 er en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Casp Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Hei Disse er nok også godt egnet til slike farvann. Lar seg ikke stoppe så lett... http://www.powerboats.no/bater/25_text.html Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Mange gode bud her - jeg synes der mangler en oplagt kandidat: Viknes. fx 830 som denne: Ville en god RIB med kabine ikke også kunne klare opgaven? Hvis en sådan findes...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) Båter som er mye brukt som skyss og taxi båter og begge er kjent for gode sjøegenskaper: Halco 29 Offshore og Mørejet 30. Begge kan marsje på 30 knop med stor nok motor. Det som ikke har vært nevnt i tråden er driftsutgifter som varierer mye mellomde de ulike forslagene. Eks. en Mørejet eller Halco med Kad300 vil bruke omkring 50liter i timen. Eks. fra Agdenes fyr til Trondheim vil det ta 45minutter @30 knop. Dette blir 75 liter om dagen som blir dyr pendling med mindre en klarer å få en god avtale med et bunker anlegg. Og for å kunne kjøre med 30 knop på Trondheimsfjorden hele året bør en ha en redningsskøte, ambulansebåt eller til nød en stor Targa som Bitteliten foreslår: Bølgehøyden er ikke den største utfordringen, snarere at bølgene blir krappe nåt strøm og vind har motsatt retning. Det er selvsagt også en del navigeringsmessige utfordringer til stor fart i den mørke årstiden. Det er mye komersiell trafikk inn og ut fjorden og en og annen pensjonist som er ute for å dra garn både sent og tidlig. Redigert 1.August.2010 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) En Targa 42 kjørte Brittan Round Race i fjor. Da et strekk ble avlyst pga for sterk vind og krapp sjø ble alle båtene lastet på trailere. Bortsett fra Targaen - de kjørte båten den angitte strekningen. Båten er en standard Targa 42 http://www.targa.fi/WebRoot/1035330/2Columns.aspx?id=1082200 The Targa 42 was the only craft in the fleet that completed the full course. When racing was cancelled due to heavy seas on leg two, most boats headed straight on to the next start by road. But the Targa 42 - along with one other boat - decided to challenge the elements and carry on with the original course. For this achievement team “Buro” received “The Brand Crombie Award” for full circumnavigation. En liten RS er heller ikke feil. Vet ikke om NSSR skal selge noen av sine i Simrad klassen de pleier å ha ca 2x350 hk - så de er ikke så veldig billige i drift. Redigert 1.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Kanskje en losbåt kan gjøre jobben ;-) http://www.kystverket.no/arch/_img/10091365.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Trådstarter har jo ikke fortalt hva han jobber med, eller hvor mye han tjener, men hensikten med å pendle til og fra jobb er nok å etter endt arbeidsdag sitte igjen med et netto overskudd. Da er iallfall de to siste forslagene uaktuelle for de fleste av oss. Sitér dette innlegget Link to post
LN-KMS Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Tusen takk for alle forslag!! Skal sette meg ned og lese litt om båtene over de neste dagene/ukene og se hva som kanskje kan lønne seg. Er nok et skjæringspunkt et sted hvor det lønner seg å ta bil og Flakkferja hvis været blir for hardt. Er forsåvidt på jakt etter en båt som går mere på sjøen enn å ligge i dokk med diverse besvær. Regner med jeg finner priser og liknende på finn.no? Eller er det et dårlig sted for å se hva prisene egentlig ligger på? Er enig med sjørøveren, vi fleste jobber jo for å sitte igjen med et lite overskudd etter endt arbeidsdag, så må jo tenke økonomi også. Men litt moro må det jo også være ;) LN-KMS Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 gå for en Targa du vil ikke angre Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Mitt råd er at du ser på/prøver en Gozzi 29 jeep før du bestemmer deg.... En praktisk kjøremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Jeg pendler daglig motsatt vei, dvs Brekstad - Trondheim. Jeg ville ikke drømt om å bruke egen båt til pendling. Spesielt over Flakkfjorden som du må krysse (del av Trondheimsfjorden) i mørket midtvinters. Flotte båter som foreslås her, men med prisen på disse pluss drivstofforbruket kan jeg ikke skjønne at det samsvarer med lønna. Mulig du har direktørjobb? Bil og ferge Flakk-Rørvik evt. hurtigbåt til Vanvikan med pendlerbil på Fosensiden må være mye tryggere og mer lønnsomt. Ellers går det hurtigbåt fra Tr.heim til Hysnes i Rissa, men du er ikke akkurat i Rissa sentrum når du går i land da... Når det er sagt: Båt må man selvfølgelig ha til andre anledninger Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.