Jump to content

Krakelering innvendig i With fra tidlig 70-tall.

thomas73

Recommended Posts

Hei :cool:

Fått en gammel(tidlig 70-tallet) With 450 glassfiberbåt med 20 hk Terhi av min onkel. Båten er ganske så velholdt, men har noen krakeleringer og veldig, veldig små sprekker innvendig. Og den har blitt ganske så matt!! Noen tips for å fixe på dette?

Båten passer utmerket til familiens fiskegalskap :fishing:

Jeg er helt ny i gamet :headbang:

Mvh Thomas :lol:

Fått en gammel(tidlig 70-tallet) With 450 glassfiberbåt med 20 hk Terhi av min onkel. Båten er ganske så velholdt, men har noen krakeleringer og veldig, veldig små sprekker innvendig. Og den har blitt ganske så matt!! Noen tips for å fixe på dette?

Hei, og velkommen til Baatplassen! :flag_bp:

Ny i gamet? Da har du kommet til rett plass. Her er mye kunnskap og vilje til å lære bort.

Jeg tror ikke du trenger å fikse "veldig, veldig små sprekker innvendig".

Du kan kanskje legge inn bilder av et par sprekker slik at vi er enige i at de er veldig veldig små?

Når det gjelder å få matte båter blanke igjen, finnes det flere tråder om dette her inne.

Svært fint våtslipepapir er en av metodene, maskinsliping med autosol er en annen.

Buster X med Yamaha 70

Hei! Dette er min første post her inne :D

Jeg har samme problem med min with. I fjord kjøpte jeg en 12 fots with jolle fra 1992. Jeg kjøpte den i god tro, og da selgerne hadde dratt, oppdaget jeg dobbeltbunnen var full av vann. Det er ikke skum i dobbeltbunnen, noe jeg hører fordi det skvulper. Jeg fikk min far til å dra opp båten så jeg fikk skrudd opp bånnproppen, og ut kommer det minst 50 liter vann. Så når høsten kommer er den like full, og da åpner jeg på nytt. Skriver minst 50 liter, men tror egentlig det er snakk om så mye som 100-200 liter.

Det er garantert ferskvann (jeg smakte på det), og jeg har ikke oppdaget noen hull eller skader. Alle skruehull er tettet og det eneste alternativ som står igjen da, er disse små sprekkene som bare ser ut som om de er i malingen.

Noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet? Kan det å polere og vokse båten hjelpe (det tror jeg forresten aldri har blitt gjort på båten)?

Håper på svar :)

Mvh Kristoffer

Polering og voks hjelper ikke! Det kan jo være at den trekker litt vann gjennom sprekkene, men mest sannsynlig er det at du har oversett et skruehull som ikke er helt tett. Jeg ville ha satt inn en liten vanntett luke i dørken, da har du mulighet til å lense båten uten å måtte ta den på land. men det aller beste er om du finner lekkasjen og får tettet den da...

Slike småsprekker som nevnt her er bare kosmetisk, og ikke verdt tiden og pengene det tar å reparere dem. Alle eldre båter har slike sprekker i større eller mindre grad. Det skyldes at gelcoaten er stivere enn laminatet under, og med litt bevegelse i skroget sprekker det lett. Særlig på steder der det er lagt litt tykt med gelcoat. Men skroget er som regel ikke svekket selv om du ser sprekker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...