 
	
        Joerg Becker
SitatDu begynner å være inne på det..
I ene tilfellet skal en dømme etter hva som faktisk hendte (ulykke - pga. trøtthet)I andre tilfellet skal en måle "preventivt" (alkohol) - før noe hender.
Hvis begge er ekvivalente ift. evne til føre nevnte redskap... hvorfor skal man da ikke følge opp søvnmønster i samme grad?
	
	
	Det er forholdsvis enkelt å svare på, Ventus.
	Helsetilstands av en sjåfør blir bedømt ved både ulykke og normal kontroll allerede.
	En må faktisk regne med at politiet sender deg i sengen når du virker så sliten på han/hun
	at de mener at du ikke er klar for å kjøre.
	
	Det er ikke noe nyhet for lastebil- og andre sjåfører som er pålagt maks arbeids- / kjøretid.
	
	Straff får man også som privatmann når det er bevist at et ulykke står direkte i sammenheng med dårlig fysisk tilstands.
	Da gjøres det ikke noe forskjell om en kjører trøtt som bare det, med brudd i bein, forbundet øye, eller også bare med uegnete sko.
	
	En kaptein får også en på tryne når han ikke sover tilstrekkelig slik at han er frisk nok for å kunne føre et skip.
	Ulykke her medfører vurdering etter sjørett og straffeloven.
	Med alkohol er det blank det samme.
	Enhver er pålagt å bedømme selv om man er dyktig ift. regelveket.
	Har du for mye da har du for mye.
	
	Unntak finnes bare i spesielle tilfelle, f.eks. når en plutselig og uten at en -kunne- forvente må reagere for å berge liv og helse
	enten av seg selv eller andre personer.
	
	T.o.m. store materielle skade må tas i kjøp.
	Dvs. fare for et skrap i lakken og andre skader, frem ti fare for total tap, berettiger ikke å føre et kjøretøy i påvirket tilstands.
	Det er det samme både på land, i lufta, og på sjøen.
	
	
	Jørg
	
	NB: Vi er på bunnivå, det burde være klar for alle.

 
			
				 
			
				