
Joerg Becker
SitatDu begynner å være inne på det..
I ene tilfellet skal en dømme etter hva som faktisk hendte (ulykke - pga. trøtthet)I andre tilfellet skal en måle "preventivt" (alkohol) - før noe hender.
Hvis begge er ekvivalente ift. evne til føre nevnte redskap... hvorfor skal man da ikke følge opp søvnmønster i samme grad?
Det er forholdsvis enkelt å svare på, Ventus.
Helsetilstands av en sjåfør blir bedømt ved både ulykke og normal kontroll allerede.
En må faktisk regne med at politiet sender deg i sengen når du virker så sliten på han/hun
at de mener at du ikke er klar for å kjøre.
Det er ikke noe nyhet for lastebil- og andre sjåfører som er pålagt maks arbeids- / kjøretid.
Straff får man også som privatmann når det er bevist at et ulykke står direkte i sammenheng med dårlig fysisk tilstands.
Da gjøres det ikke noe forskjell om en kjører trøtt som bare det, med brudd i bein, forbundet øye, eller også bare med uegnete sko.
En kaptein får også en på tryne når han ikke sover tilstrekkelig slik at han er frisk nok for å kunne føre et skip.
Ulykke her medfører vurdering etter sjørett og straffeloven.
Med alkohol er det blank det samme.
Enhver er pålagt å bedømme selv om man er dyktig ift. regelveket.
Har du for mye da har du for mye.
Unntak finnes bare i spesielle tilfelle, f.eks. når en plutselig og uten at en -kunne- forvente må reagere for å berge liv og helse
enten av seg selv eller andre personer.
T.o.m. store materielle skade må tas i kjøp.
Dvs. fare for et skrap i lakken og andre skader, frem ti fare for total tap, berettiger ikke å føre et kjøretøy i påvirket tilstands.
Det er det samme både på land, i lufta, og på sjøen.
Jørg
NB: Vi er på bunnivå, det burde være klar for alle.